    Subject: Re: pompy
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <d...@g...com>
    <4...@g...com>
    <5...@g...com>
    <b...@g...com>
    <d...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 17 Apr 2017 21:36:00 +0200

    W dniu 2017-04-17 o 20:16, Budyń pisze:

> [...]
    temperaturze 25stopni. Jako zródło dla powietrznej pompy ciepla jak znalazł, COP
    powinien wyjsc calkiem miły :)

    > powietrznej gdzie DZ to powietrze spod dachu, tak chyba bedzie najprosciej
    >

    > b.

    Uwaga! Zaczynam .... Zaczynam wróżyć ...... :)

    Może byś tak konkretnie napisał do czego ta pompa ma być i jak ma pracować.

    Z całej dyskusji domyślam się tylko, że chodzi o grzanie basenu. Tylko
    czym? Solarami? Wężem strażackim?

    Niestety podniesienie wody na poziom 10m wymaga sporej energii i nic z
    tym nie zrobisz. Nie ma pomp oszczędniejszych.

    Jeżeli będziesz chciał podnosić wodę z basenu to masz układ otwarty i
    dlatego będziesz musiał dostarczyć tyle energii ile wynika z siły
    ciężkości, drogi oraz czasu podnoszenia masy na taką wysokość.

    Jeżeli chcesz taką wodą kręcić oszczędnie to musisz układ zamknąć, a
    pompa będzie wtedy kręciła wodą w takim układzie zużywając minimalną
    moc. Moc, która potrzebna jest tylko do pokonania ciśnienia wyporu
    gorącej wody. W tym przypadku gorąca woda musi zostać sprowadzona na
    dół. Woda w takim zamkniętym obiegu zachowuje się jak koło rowerowe.
    Masy i ciśnienia się równoważą, a pompa ma tylko do pokonania niewielkie
    siły związane z siłami wyporu cieplejszej wody oraz oporami przepływów.

    W takim układzie 1000l/h przepchniesz każdą, typową pompą CO.

    Jak więc widać mając solary trzeba zrobić układ zamknięty obiegu, a
    blisko basenu zastosować wymiennik. Wtedy drugą pompą robisz drugi obieg
    wody basenowej poprzez wymiennik. Tu też układ napędzisz dowolną pompą,
    bo masz niewielki poziom podnoszenia, a 1000l/h to niewielka wydajność
    jest potrzebna.

    Jest tylko jeden problem, aby pokręcić wodą basenową musisz mieć pompę
    przystosowaną do wody basenowej, która jest odporna na chemikalia
    stosowane do odkażania basenu.

    Ale za kilka stów na słynnym portalu kupisz taką pompę przystosowaną do
    basenów, a najlepiej od razu z filtrem.

    Jak chcesz pchać wodę basenową na dach to niestety tanio nie będzie, bo
    musisz mieć pompę podnoszącą przynajmniej 12m i do tego przystosowaną do
    wody basenowej (pompa plastikowa lub z nierdzewki odpornej na chlor).