    From: Krzemo <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompy ciepła - mały absurd?
    Date: Wed, 15 Jul 2009 02:47:40 -0700 (PDT)

    On 15 Lip, 11:14, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > inaczej działa kolektor pionowy a inaczaje poziomy

    Działa dokładnie tak samo...
    ;-)

    > w poziomym mamy obszar absorbcji energii który po jakimś czasie zaczyna sie
    > "zużywać" tzn spada temperatura gruntu a jak spada temperatura gruntu to i
    > sprawność pompy leci w dół. Przed zaprojejtowaniem kolektora poziomemgo
    > powinno sie zrobić badania geologiczne aby oszacować wydajność cieplna
    > terenu a może być ona rózna w zależnosci od warunków gruntowych.

    Raczej przenikalność tego ciepła ...

    > Jeśli założymy większą wydajność niż grunt jest w stanie dać to po jakims
    > czasie mozemy nawet zamrozić wymiennik gruntowy :)

    To się może zdarzyć zawsze... po prostu kolektor poziomy jest mniej
    stabilny (choć bardziej stabilny niż powietrzny). Twierdzenie że coś
    tu nasłonecznienie pomaga jest całkowicie bzdurne, bo przecież w zimie
    najczęściej leży śnieg. A jak go nie ma a jest temperatura poniżej
    zera to i grunt ma taką temperaturę (przy powierzchni) - nie ma cudów.
    Te promieniowanie cieplne nie przeniknie w magiczny sposób do gruntu
    wokół kolektora ...
    ;-)

    Nie ma więc znaczenia czy kolektor leci przez krzaczory czy nie... co
    najwyżej może to mieć znaczenie dla samych krzaczorów (bo na zdrowie
    może im to nie wyjść)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.