    Subject: Re: pomysł na ~tani, regulowany wentylator do WM?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: marios <d...@f...gd>
    Date: Sun, 16 Aug 2020 11:38:16 +0200

    W dniu 16.08.2020 o 09:37, Irek.N. pisze:

    > Sprawdzają się zwykłe wentylatory z silnikami jednofazowymi regulowane
    > autotransformatorem. Przykładowo ARW firmy Breve. Problem w zasadzie nie
    > jest z wentylatorem, a fizyką jako taką.
    >
    > Jeżeli chcesz cicho, to wydajny wentylator o dużej średnicy, puszczony
    > na mniejszym napięciu*, zaskrzynkowany i z wytłumionymi dużymi kanałami.
    [ciach]

    > Miłego.
    > Irek.N.

    Aha, np. taki:
    https://www.budujesz.pl/breve-regulator-obrotow-went
    ylatora-arw-1-2-1-ii-klasa-izolacji-17886-9999-31138
    52/

    Cena nawet niewygórowana (200 za ten), tylko regulacja - dobra nim nie
    skończę instalacji docelowo - pokrętło, potem będę kombinował jak
    sterować zdalnie, hmm temp. max. otoczenia 40* - latem na poddaszu mały
    piekarnik, albo sterownik umieścić na parterze - ciekawe czy będzie siał
    zakłóceniami na kilkumetrowym kablu.
    Widzę że gotowca raczej nie ustrzelę w przystępnej cenie.

    Tutaj piszą że wykonują autotrafo (toroid) na zamówienie, ciekawe jak
    kilka odczepów na zamówienie cenowo wygląda - a napiszę zapytanie.
    https://allegro.pl/oferta/autotransformator-toroidal
    ny-300w-230v-110v-7496901124

    Właściwie przypomniało mi się że mam wentylator pokojowy i on ma 3
    biegi, cena coś 50-70-90zł "w promocji",,
    chyba spróbuję co z tego wyjdzie - nawet z ciekawości, kwestia
    rozebrania, zamocowania, dodania termika(ów) (~3zł) na jakieś 70*C - aby
    nie zajarać poddasza, cztery małe przekaźniki, skrzynia może być duża,
    na poddaszu jest miejsce, zresztą dodam jakiś filtr, chyba trzeba
    docelowo dodać jakiś czujnik obrotów bo ...

    .. tak przypomniało mi się, jak obczajałem szafkę na okap, okap (nodor)
    ma dwa biegi, jak przytykam wylot na I biegu, to silnik rozpędza się do
    prędkości II biegu - hałas niekiepski (teraz wiem czemu przy okapach
    takie rozbieżności w opiniach o hałasie - zależy kto, jaki ma kanał)

    OK. odpuszczam wentylatory samochodowe, szczotki można raz na rok
    wymieniać a w samochodzie też trochę one godzin wyrabiają, ale racja -
    pewnie będą głośne.