    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Date: Sun, 10 May 2009 20:16:03 +0200

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gu18ko$71b$1@inews.gazeta.pl...

    > Uświadom mnie proszę czego mam sie spodziewać? Jakie to mogą być problemy?

    Miedź:
    1. Źle wykonane luty, które mogą się ujawnić nawet po wielu miesiącach.
    2. Przecieranie się kolanek na skutek przepływu wody.
    3. Trudniejsze układanie rur miedzianych, które muszą być dokładnie
    odmierzane i docinane co wydłuża czas wykonania instalacji.
    4. Wykonanie instalacji wymagające umiejętności
    lutowania oraz posiadania lutownicy oraz dobrego noża krążkowego do cięcia
    rur.
    5. Większa przewodność cieplna rury miedzianej, powoduje szybsze
    wychładzanie wody.
    6. Rozpuszczanie się miedzi oraz jej związków w wodzie.
    7. Osadzenie się kamienia na ściankach rury.
    8. Duża wrażliwość na uderzenia ciśnienia, które mogą doprowadzić do
    uszkodzenia rury miedzianej. Dlatego też w budownictrwie wielorodzinnym
    miedź jest niewskazana, a jeżeli już się ją stosuje to obowiązkowo muszą się
    znajdować przed taką instalacją tłumiki kompensujące uderzenia.
    9. Dużo większa cena rur miedzianych w stosunku do wszystkich tworzyw
    sztucznych.
    10. Niewielkie zwężenia średnicy rur na kolankach i innych złączkach, ale na
    skutek małej gładkości powierzchni oraz osadzania się kamienia efektywna
    przepustowość mniejsza niż w systemach rur z tworzyw o tej samej średnicy.
    11. Ulega korozji i elektrokorozji.
    12. Ze względu na bardzo dobrą przewodność cieplną miedzi, na nieosłoniętych
    rurach miedzianych przy przepływie zimnej wody wykrapla się na zewnątrz rury
    para wodna co może doprowadzać do zawilgacania ścian lub efekt zalewania
    ścian skroplinami.

    PE i PEX:
    1. Nie dotyczą, ponieważ ilość złączy jest minimalna, a po drodze nie
    stosuje się żadnych kolanek.
    2. Nie dotyczy, ponieważ wszelkie zakręty są łagodne, a tworzywo bardziej
    odporne na efekt ścierania, ponadto ma większą grubość.
    3. Nie dotyczy, ponieważ rura jest elastyczna i można ją układać w sposób
    prawie całkowicie dowolny.
    4. Banalnie proste do wykonania przez każdą osobę. Nie wymaga używania
    skomplikowanych narzędzi w przypadku złączek skręcanych. W przypadku złączek
    zaciskanych trzeba wypożyczyć specjalną prasę - wypożyczy je każda normalna
    firma sprzedająca materiały.
    5. Rura PE oraz PEX jest o wiele lepszym izolatorem ciepła, dlatego w
    połączeniu z taką samą rurą izolacyjną jak w przypadku rury miedzianej
    zapewnia mniejsze straty ciepła.
    6. Tworzywa sztuczne nie rozpuszczają się w wodzie.
    7. Nie zachodzi na nich zjawisko osadzania się kamienia.
    8. Duża odporność na uderzenia ciśnienia.
    9. Dużo mniejsza cena rur.
    10. Złączki PE i PEX posiadają mniejszą średnicę przekroju. Jednak ścianki
    rur zapewniają mniejsze opory przepływu ze względu na gładszą powierzchnię
    oraz brak efektu osadzania się na nich kamienia. Pomimo to, efektywna
    przepustowość jest zbliżona do rur miedzianych.
    11. Całkowicie odporne na korozję i elektrokorozję.
    12. Ze względu na dość dobrą izolację termiczną samej rury podczas przepłuwu
    zimnej wody następuje wykraplanie pary wodnej na powierzchni rury w
    nieznacznym stopniu lub też w ogóle nie ma wykraplania.

    Są jeszcze inne alternatywy dla wody: klejony PVC, zgrzewany PP oraz rury
    systemu Hepworth (Hep2o).

    W przypadku ww nie występują zwężenia średnic na złączkach.
    Hepworth ma jeszcze tę zaletę, że wszystkie połączenia robi się na wcisk bez
    użycia jakichkolwiek narzędzi,
    poza ostrym nożem potrzebnym do cięcia rury.