    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Date: Tue, 12 May 2009 12:40:58 +0200

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gub6cd$l1e$1@inews.gazeta.pl...

    > Płukanie instalacji po jej wykonaniu po porstu mysi być zrobione i tyle.

    To wymaga poświęcenia kolejnego czasu, a czas to pieniądz.
    Ludzie się dziwią dlaczego u mnie montaż instalacji z miedzi jest droższy od
    montażu instalacji z PEX-a, albo na odwrót montaż z PEX-a jest tańszy od
    mointażu z miedzi :) Niektórzy nawet ironizowali, że jak droższy materiał to
    znaczy klient bogatszy i można go kroić na większą kasę :D Niestety ludzi
    nie zdają sobie sprawy, że po prostu każdy instalator kalkuluje ile czasu
    musi spędzić przy określonym rodzaju instalacji i zapewniam Cię, że miedź
    wymaga conajmniej 2 razy tyle poświęconego czasu i wkładu pracy co PEX, a
    "czas to pieniądz" :)

    > Ktoś z nas chyba nie potrafi czytać ze zrozumieniem. Ja przeczytałem o już
    > wykonanej instalacji z miedzi i konieczności dołożenia cyrkulacji.

    Nadinterpretujesz.
    Bartek nigdzie nie napisał, że instalacja już jest zrobiona, lecz pyta o
    rurkę powrotu.
    Pisze tylko, że reszta instalacji z miedzi - ale nie wiemy czy ona już jest
    czy też jest zdecydowany na miedź i dopiero będzie robiona.

    > Ty
    > proponujesz do tak zrobionej instalacji dorobić cyrkulację z PEX a teraz
    > piszesz o wykonaniu całej instalacji. Nie piszesz na temat.

    To o czym mam pisać o kwiatkach i motylkach ? :)

    > Do co najmniej 22 mm lutuje sie zywykłym palnikiem. Zresztą - piszesz
    > ciągle
    > o cyrkulacji jak w temacie?

    Porównanie cech instalacji z miedzi od cech instalacji z tworzyw napisałem
    jako odpowiedź na pytanie "Uświadom mnie proszę czego mam sie spodziewać?
    Jakie to mogą być problemy?", które było zadane w kontrekście do poprzeniej
    mojej wypowiedzi "unikniesz wielu problemów jakie występują z rurami
    miedzianymi"
    Jak więc widać cały czas piszę na temat i nie wiem skąt masz takie dziwne
    przekonania.

    > Minimalnie. Izolacyjność zależy w ponad 90% od otuliny a nie materiału
    > rury.

    Ile % to zależy od grubości tej otuliny.

    > Występują one w instalacjach?

    Napewno. Tylko w bardzo małych ilościach.

    > Tak.

    W środku nie było osadzonego kamienia ?
    Oczywiście, ze nie chodzi mi o ilości takie jakie występowały w rurach
    stalowych, gdzie kamień miesza się z rdzą.
    Ale jednak osadza się kamień, a jego ilość zależy od twardości wody. Ponadto
    w rurach z wodą ciepłą osadza się większa ilość kamienia niż w rurach z wodą
    zimną.

    > Oczywiście, że słyszałem ale co innego dowód z laboratorium a co innego z
    > praktyki. Pewnie producenci klejonych instalacji też mają swoje badanie
    > laboratoryjne wskazujące na trwałość takiego materiału a praktyka jakoś
    > temu
    > przeczy.

    Akurat co do klejonych instalacji to nie chcę się wypowiadać, bo mam zbyt
    małe doświadczenie z tymi materiałami, gdyż za klejonki zabieram się bardzo
    niechętnie.

    > Nigdy tego nie negowałem. ja jednak podobnie jak zdecydowana większość
    > ludzi
    > w tym kraju mam twarda wodę.

    > Ale praktyka pokazuje, że PEXy idą w peszlach.

    Ja zawsze daję otuliny.

    > Pewnie dla instalatora tak ale tutaj chodzi o inwestora.

    > Mi chodzi o to, ze do każdej instalacji sa potrzebne narzędzia.
    > Twierdzenie,
    > że instalację PEX wykonamy za pomoca 2 płaskich kluczy jest po prostu
    > nieprawdziwe.

    Co Ci jest potrzebne więcej do wykonania instalacji z PEX-a wykorzystując
    złączki skręcane Poza ostrym nóżem i płaskimi kluczami ?
    Oczywiście pomijam tu narzędzia takie jak młotek i przecinak oraz wiertarka,
    bo to będzie potrzebne do każdego rodzaju instalacji.

    > To już trzeba sprawdzić w indywidualnym przypadku.

    Oj, oczywiście, że tak. Tyle, że jak się robi instalację od podstaw podczas
    budowania domu to większość instalacji CO oraz hydraulicznej rozprowadza się
    po podłodze na styropianie, a takie instalacje o wiele łatwiej, prościej i
    szybciej jest zrobić w PEX-ie. Nawet miękka miedź też ma swoje wady,
    zwłaszcza jak używa się jej do rozprowadzenia CO. Chodzi o to, że podczas
    układania rur na styropianie PEX ułoży się idealnie poziomo, a miedź potrafi
    się poukładać w falę, którą trudno jest zniwelować, bo mocno sprężynuje. To
    zaś może być powodem zapowietrzania się tych rur. Dlatego też robiąc z
    miedzi, kuje się ściany. Czyli dodatkowa robota, dodatkowy koszt oraz
    osłabianie konstrukcji ścian poziomymi bruzdami. Ponadto innym powodem
    układania miedzi w ścianach, a nie w podłodze są ludowane złączki, które są
    niepewne. W przypadku PEX-a zasada jest taka, że w wylewkach nie robi się w
    ogóle złączek. Jeżeli już być muszą to tylko zaprasowywane.

    Uwierz mi, że PEX jest o wiele lepszym materiałem zarówno dla
    profesjonalistów jak i dla inwestorów, którzy sami wykonują instalacje.
    Miedź ma tylko tę przewagę, że jest bardziej estetyczna, kiedy instalacja CO
    prowadzona jest po ścianie, a nie w ścianie.
    W przypadku prowadzenia wewnątrz ścian czy podłóg użycie miedzi jest
    bezzasadne, a w wielu przypadkach wręcz niewskazane.

    > To już jest teoretyzowanie.

    To nie jest teoretyzowanie, lecz wynik praktyki.