    From: "Boban" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Date: Wed, 13 May 2009 07:15:56 +0000 (UTC)

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > To wymaga poświęcenia kolejnego czasu, a czas to pieniądz.
    > musi spędzić przy określonym rodzaju instalacji i zapewniam Cię, że miedź
    > wymaga conajmniej 2 razy tyle poświęconego czasu i wkładu pracy co PEX, a
    > "czas to pieniądz" :)

    Sam widzisz na co kładziesz nacisk - szybko, tanio i na dodatek nie trzeba
    dokładnie.

    > Nadinterpretujesz.
    > Bartek nigdzie nie napisał, że instalacja już jest zrobiona, lecz pyta o
    > rurkę powrotu.
    > Pisze tylko, że reszta instalacji z miedzi - ale nie wiemy czy ona już jest
    > czy też jest zdecydowany na miedź i dopiero będzie robiona.

    A "jest" wg Ciebie to jaki czas: przyszły, ptzerszły czy teraźniejszy?

    > To o czym mam pisać o kwiatkach i motylkach ? :)

    Najlepiej o Twojej starej :)

    > Ile % to zależy od grubości tej otuliny.

    Dokładnie tak. To otulina decyduje o izolacyjnoęci a nie 2mm ścianki z PEX.

    > Napewno. Tylko w bardzo małych ilościach.

    Na pewno? I PZ wydając atest na kontakt z pitną wodą instalacjom z miedzi nic
    o tym nie wiedział?

    > W środku nie było osadzonego kamienia ?
    > Oczywiście, ze nie chodzi mi o ilości takie jakie występowały w rurach
    > stalowych, gdzie kamień miesza się z rdzą.
    > Ale jednak osadza się kamień, a jego ilość zależy od twardości wody.
    Ponadto
    > w rurach z wodą ciepłą osadza się większa ilość kamienia niż w rurach z
    wodą
    > zimną.

    Osadzanie się kamienia zależy od gładkości rur a te są w zasadzie identyczne
    dla plastiku i miedzi. Na rurach PE też osadza się kamień.

    > Akurat co do klejonych instalacji to nie chcę się wypowiadać, bo mam zbyt
    > małe doświadczenie z tymi materiałami, gdyż za klejonki zabieram się bardzo
    > niechętnie.

    Maję takie same atesty jak producenci PEXów. I tak samo zachwalają trwałość
    instalacji plastikowych: "Produkty firmy Genova - klejone instalacje
    sanitarne używane są w całym świecie od przeszło 40 lat i uznawane są za
    produkty długotrwałego użytku"
    A te PEXy to ile lat sa juz używane na świecie? widziałe ktoś taką 50 letnią
    instalacje z PEXów?

    > Co Ci jest potrzebne więcej do wykonania instalacji z PEX-a wykorzystując
    > złączki skręcane Poza ostrym nóżem i płaskimi kluczami ?
    > Oczywiście pomijam tu narzędzia takie jak młotek i przecinak oraz
    wiertarka,
    > bo to będzie potrzebne do każdego rodzaju instalacji.

    Sprężyna do gięcia, nożyce, kalibrator.

> [...]
    > budowania domu to większość instalacji CO oraz hydraulicznej rozprowadza
    się
    > po podłodze na styropianie, a takie instalacje o wiele łatwiej, prościej i
    > szybciej jest zrobić w PEX-ie. Nawet miękka miedź też ma swoje wady,
    > zwłaszcza jak używa się jej do rozprowadzenia CO. Chodzi o to, że podczas
    > układania rur na styropianie PEX ułoży się idealnie poziomo, a miedź
    potrafi
    > się poukładać w falę, którą trudno jest zniwelować, bo mocno sprężynuje. To
    > zaś może być powodem zapowietrzania się tych rur. Dlatego też robiąc z

    Przy instalacji w nowym domu? Tak samo jak przy PEXach - przy podejściach.
    Poziomy idą pod posadzką.

    > Uwierz mi, że PEX jest o wiele lepszym materiałem zarówno dla
    > profesjonalistów jak i dla inwestorów, którzy sami wykonują instalacje.
    > Miedź ma tylko tę przewagę, że jest bardziej estetyczna, kiedy instalacja
    CO
    > prowadzona jest po ścianie, a nie w ścianie.
    > W przypadku prowadzenia wewnątrz ścian czy podłóg użycie miedzi jest
    > bezzasadne, a w wielu przypadkach wręcz niewskazane.

    Ja nie chcę się wdawać w dyskusję (może już za późno na to), która instalacja
    jest lapsza i dlaczego. Znam zalety plastików, znam wady; takoż samo i
    miedzi. Nie zgadzam się tylko z twierdzeniem, że wykonanie instalacji z
    miedzi to pakowanie się w kłopoty. Uszkodzony oring w złączce może też być
    powodem przecieku.

    > To nie jest teoretyzowanie, lecz wynik praktyki.

    A praktyka jest szybka i tania.