  • Data: 2009-03-17 00:57:03
    Temat: Re: remont studni głębinowej.
    Od: "Tornad" <t...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > tornad wrote:
    > -ciach-
    >
    > Poza
    > Mylisz się cement juz znali rzymianie i zrobili z niego akwedukty
    > zaopatrujące Rzym w wode, 2000lat temu :)
    > A nawet go udoskonalili bo był wodeoszczelny.
    > pozdr
    > Janusz
    Byc moze sie myle. Z historia u mnie nie za bardzo.
    Ale sprawa nie jest taka prosta jak zapewne przedstawia ja artykul w prasie,
    na podstawie ktorego autorytatywnie twierdzisz, ze sie myje. Ani tez taka
    istotna, aby o nia kruszyc kopie.
    Za mlodych lat oprocz przedmiotow ciekawych, uczono mnie bardzo nudnych jak
    laciny i historii w tym Rzymian. Zatem slyszalem a nawet obrazki akweduktow
    rzymskich ogladalem, ktorych resztki zachowaly sie do dzis. I zapewne
    przeprowadzone badania tych resztek potwierdzaja Twoja teze.
    Ale smiem twierdzic, ze material ten byl jedynie cementopodobny i zapewne
    uzyskano go przypadkowo przy wypalaniu wapienia, surowca znanego wapna
    budowlanego. Otoz wystarczylo moze aby ten kamien wapienny byl
    zanieczyszczony substancjami ilastymi a nawet normalna glina zawierajaca
    przeciez Al2O3, aby to "wapno" w zaprawie nabieralo znaczaco wiekszej od
    czystego wytrzymalosci i szczelnosci.
    Podobnie jest z tym cementem portlandzkim, ktorego wynalezienie przypisal
    sobie gosciu, z zawodu murarz o nazwisku Apspdin. Tymczasem okolo 30 lat przed
    nim znany byl wlasnie "cement rzymski" opatentowany przez Dzemsa Parkera.
    Tak, ze sprawa jest dyskusyjna czasem bywa tak, ze cos jest znane a potem
    jakis cwaniak to patentuje i nastawia piersi na ordery. No i chwala sie liczy;
    sprobuj Anglosasowi sie sprzeciwic, ze to nie oni go wynalezli, tylko
    Rzymianie to roboty u takiego nigdy nie dostaniesz. Wiem to z autopsji.
    Sa narody, ktore dbaja o swe dziedzictwo i nie daja go sobie latwo, jak czesto
    my, odbierac. Moja corka chodzila tu w Usa do szkoly gdzie dowiedziala sie, ze
    Kopernik byl Niemcem a Maria Sklodowska Francuzka... Za to obozy
    koncentracyjne chyba juz na zawsze pozostana "polskie". I co na to nasz rzad?
    Nic. wyglada na to, ze sie z tym calkowicie zgadza.
    Niezaleznie od tego podtrzymuje teze, ze w Polsce 100 lat temu co swiatlejsi o
    cemencie slyszeli ale nie sadze, zeby ktos go w workach z Anglii przemycal.
    Chociaz tez nie wiadomo. Budynek Muzeum Narodowego w Krakowie wybudowany chyba
    z 80 lat temu posadowiony byl na grubej, kilkumetrowej warstwie zageszczanego
    piasku gdyz podloze gruntowe jest w rejonie Blon bardzo slabe (namuly
    organiczne) a gmaszysko wielkie. Normalna wymiana gruntu. Nie byloby w tym nic
    dziwnego gdyby nie fakt, iz piasek ten sprowadzono wlasnie z Anglii gdyz
    projektant tak sobie zazyczyl. I mozna dyskutowac czyzby w Wisle nie bylo
    odpowiedniego piasku na wymiane gruntu, by go stakami najpierw morzem potem
    pod prad Wisla do Krakowa wozic? Ale i cement sprowadzano, zatem moze ten
    piasek przy okazji? Trudno dociec.
    Pzdr.
    Tornad