    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 2 Mar 2013 16:17:59 -0800 (PST)
    Subject: Re: schody - jak wykonczyc? olejowac czy lakierowac?
    From: ptoki <s...@g...com>

    On 2 Mar, 22:45, Adam <a...@g...com> wrote:
    > Hej!
    >
    > Przywiozlem dzisiaj w koncu elementy na moje schody - pieeeeeeeeeknie to stolarz
    wykonal :-) Wszystko z jesionu - lity, klejony. Stopnie 4cm + podstopnice 4cm,
    zreszta wklejalem jakis czas temu dwa podobajace mi sie projekty wiec mniej wiecej
    niektorzy beda pewnie kojarzyc jakie schody chce miec :-)

    > No i zagwozdka co teraz.. Bylem juz nastawiony na olejowanie - podoba mi sie efekt
    totalnego "matu" (nie chce za chiny ludowe zadnego polysku), jestem w stanie raz do
    roku czy dwa razy do roku przeleciec do olejem - mala powierzchnia, nie widze
    problemu. Schody zreszta przynajmniej poki co beda rzadko uzywane. Ale stolarz mi
    odradza i zapiera sie ze lakier bedzie duzo lepszy.

    > Problem polega glownie na tym ze mam psa - owczarek 35kg z dlugimi pazurami ktorymi
    sie lubi "podeprzec" przy wskakiwaniu na przeszkody (zaoral mi "na wiory"
    najmoccniejsza dostepna agrotkanine w ogrodku, w tydzien chyba ;) Wiec obawiam sie,
    ze lakier na schodach moze po krotkim czasie miec duzo jakichs rys, spekan,
    przebarwien etc. W amatorski sposob - bez sciagniecia schodow renowacja jest b.
    trudna - i tu widze najwieksza wade...

    > Przy olejowaniu przecieram olejem nawet miejscowo, nawet po kilku latach - i schody
    wygladaja jak nowe.

    > Stolarz znowu mowi ze przy olejowaniu to pies raz przejdzie i juz zostawi slady ;)
    Przesadza? Czy to prawda?

    > Co Wy macie (szczegolnie posiadacze psow!!) i co byscie wybrali drugi raz na swoje
    schody ?

    > Dodam, ze kolor chyba nawet podoba mi sie naturalny i chyba czy olej, czy lakier -
    bylby tylko bezbarwny, bez bejcowania czy oleju "kolorystycznego". Jestem w kropce;)
    Pomozcie cos wybrac :) Jak poloze olej to juz tego nie polakieruje i odwrotnie :)
    > pozdr.

    Dobry twardy lakier bedzie dosyc wytrzymaly.

    Ale na twoim miejscu zrobil bym test na jakiejs podobnej desce.
    Polakieruj i zobacz co bedzie. Podepcz ja, popuszczaj na niej psa.
    Zostaw na jakis czas w przedpokoju czy sieni.

    Dobrze zaolejowane drewno nie bedzie porysowane. A nawet jak bedzie to
    po przesmarowaniu olejem przestanie a po paru nadprogramowych
    smarowaniach rysy nie beda sie bielic...

    Lakier pozwoli utrzymac jasny kolor. Olej zazwyczaj mocno pociemnia...

    Zrob testa, tak sie przekonasz najlepiej...