  • Data: 2009-04-09 13:13:39
    Temat: Re: studnia abisyńska
    Od: "tornad" <t...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

    > Jakiś czas temu Tornad pisał o tym jak wysypać dno w zwykłej studnia ( czy
    > jakoś tak), tam chodziło o odpowiednią granulację materiału tak aby się
    > klinował przy zasysaniu wody.
    > Ja się tam na studniach nie znam ale jak masz piasek i będziesz wyciągać
    > wodę to bez dodatkowych zabezpieczeń będzie ci zamulać chyba tą twoją rurę.
    > Poszukaj w archiwum, może to się Ci przyda, a może sam Tornad coś Ci poradzi
    > :).

    > Pozdrawiam Michał

    To trudno jednoznacznie przewidziec. Korzystne jest powiercenie studni duzo
    glebiej od poziomu zw. wody. Wiercenie w piasku jest mozliwe tylko przy uzyciu
    rury oslonowej ale w przypadku dojscia do warstwy nieprzepusczalnej
    opuszczanie rury zamyka doplyw wody. Wiec o ile to mozliwe nalezy ja
    podciagnac do gory wtedy odwiert sie zapelni piaskiem. Jednak pozniej w
    czasie intensywnego pompowania, piasek ten bedzie porywany prze wode do gory
    (on w wodzie jest duzo lzejszy) i dlatego na glowicy ssacej musi byc siatka.
    Aby tego uniknac tu w Hameryce ktos wpadl na pomysl aby na dno studni na ten
    piasek na dno odwiertu wsypac srut olowiany... Wtedy nie wiedziano, ze olow
    jest dla zdrowia a nawet zycia bardzo grozny.
    Wiec w tym celu robi sie tzw. filtr odwrotny, uklad warstw: piasek, piasek
    gruby, drobny zwirek, zwir i na wierzch male kamyki dociskajace to wszystko
    pod nimi. Te ostatnie korzystnie jako kruszony wapien np. marmur lub dolomit.
    One zawieraja korzystne dla zdrowia wapn i magnez.
    Taka przekladanka, tort, zapewnia dobry przeplyw wody od dolu a rownoczesnie
    uniemozliwia unoszenie drobnych czastek i ziarn piasku do gory i
    przedostawanie sie ich do ssawki, zanieczyszczanie wody i niszczenie pompy.
    Z drugiej strony taki filtr po jakims czasie lubi sie uszczelnic od dolu, co
    powoduje zmniejszenie wydajnosci. I wymaga wowczas ponownego wiercenia co
    chlopcy zaproponowali mnie bo taka studnie, okolo 70 metrowej glebokosci mam.
    Tyle, ze ona ma tez z 70 lat.
    W sumie wszystko zalezy od tego co w tym zlozu wodonosnym jest. Byc moze nie
    ma tam za duzo tych pylow i innych namulow a nawet jesli sa, to po jakims
    czasie one z tego zloza z woda wyplyna i potem przez dlugie lata bedzie
    zarowno dobra wydajnosc jak i czystosc wody. W kazdym razie korzystne jest
    pompowanie wody powolne, przez dluzszy czas a nie raptowne z przerwami; pompy
    maja na ogol czesto niepotrzebnie duza wydajnosc co w tych przypadkach moze
    byc wada. Tyle moge powiedziec.
    Pzdr.
    Tornad