    From: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: styropian czy wełna mineralna
    Date: Tue, 09 Jun 2009 20:12:11 +0200

    > Padla tutaj teza, ze styropian nie nasiaka a ja przedstawilem dowod, ze
    > nasiaka. Oczywiscie mozliwe jest to ze olejem nasiaknie znacznie szybciej,
    > jednak mozna wysnuc wniosek ze woda to tylko kwestia czasu. Przy okazji
    > budowy nawet rok nie robi roznicy.

    Maniek, nie rozumiesz, ze woda i olej to rozne materialy. Jak to jest,
    ze cukier w wodzie rozpuszcza sie swietnie a w oleju nie? Czy uzazasz,
    ze jak sie go w oleju potrzyma odpowiednio dlugo to sie rozpusci?

    > 0,5 i co?? Nie nasiaknie wiecej??

    Tak, nie nasiaknie wiecej.

    > Ja pisze o wyciskaniu wody po nacisnieciu
    > go reka kiedy woda pozostala na nim dluzszy czas. Fakt, ze styropian ulozony
    > byl na posadzce po ktorym rzadko to rzadko, ale jednak wczesniej sie
    > chodzilo. Byl to wymieniony nowy arkusz styropianu, zastapil zniszczony
    > podczas lutowania instalacji.

    Bo chodzac po nim zniszczyles jego strukture. Istota izolacyjnosci
    stytropianu sa male banieczki powietrza uwiezione w strukturze
    polistyrenu. Jak je sciskasz to niszczysz scianki i nazwijmy to
    "otwierasz pory". W efekcie woda moze taka strukture penetrowac. To samo
    sie dzieje jesli styropian niezabezpieczony wystawisz na swiatlo - UV
    niszczy polistyren, styropian zolknie i sie kruszy stajac sie nasiakliwy.

    > Te 0,5% jaki podajesz nie jest chyba wartoscia
    > bezwgledna, az mi sie nie chce wierzyc, ze styropian pozostawiony dziesiec
    > lat w wodzie nasiaknie tyle samo co przez rok.

    No coz, na szczescie to nie kwestia wiary. Zobacz dane na stronach
    jakiegokolwiek producenta. A jak nie wierzysz to zamocz styropian na
    dobe i zwaz, potem na tydzien, miesiac itd. Zobaczysz, ze jego masa
    poczatkowo szybko rosnie, po czym sie nie zmienia.

    > Czyli co, mokry ale cieply??

    Mokry, czyli nieznacznie gorszy izolacyjnie, podczas gdy welna
    mokra=bezuzyteczna. Woda spenetruje jakies milimetry od powierzchni
    styropianu, cala reszta bedzie miala normalne parametry.