    From: "jagr" <j...@W...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <ia8m2b$27u$1@usenet.news.interia.pl> <ia900q$5sd$1@inews.gazeta.pl>
    <ia90cq$ikq$1@usenet.news.interia.pl> <ia91c9$aap$1@inews.gazeta.pl>
    <e...@r...googlegroups.com>
    <ia9k0n$cqp$1@inews.gazeta.pl>
    <9...@r...googlegroups.com>
    <4cc91815$0$22798$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@y...googlegroups.com>
    <4...@j...googlegroups.com>
    <4cc94754$0$22811$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@x...googlegroups.com>
    Subject: Re: styropian -jak przymocować?
    Date: Thu, 28 Oct 2010 12:58:37 +0200

    news:e9e4f2c2-18fa-48c6-9964-b0fc3b1abf45@x42g2000yq
    x.googlegroups.com...
    On 28 Paź, 11:48, "jagr" <j...@W...pl> wrote:

    > http://szyna.civ.pl/mojasciana.JPG
    > Moja sciana ma przy -22st na zew i +21st w srodku temperature od +20st
    w srodku do +18,3st na zewnatrz. Duza roznica? IMHO zadna :)

    Między 20,1°C a 18,3°C jest różnica 2,8°C.

    > Dlaczego mialyby nie wysychac w calosci? Dlaczego mialyby nie zdażyc
    wyschnac? Masz jakies dane, liczby, statystyki ? Tak moze byc przy
    niedostatecznej, popsutej, niedzialajacej wentylacji.
    > Przy normalnej (sprawnej grawitacyjnej lub mechanicznej) mur w normalnej
    > eksploatacji
    nigdy nie bedzie na zewnatrz mokry. Nie wiem jaka wilgoc musialbys
    generowac ale na pewno gotowanie obiadow i imprezy raz na tydzien tego
    nie spowoduja :)

    Spowodują. Niestety. To się nazywa "oddychaniem ścian". Wilgoć ---> w ścianę
    i ... <---- ze ściany. W tę i w tamtą.
    I tu dochodzimy do sedna. Wentylacja w naszych domach jest poza jakąkolwiek
    kontrolą. Jedni mają świetną, a inni się po prostu duszą w pozamykanych na
    szczelnie pomieszczeniach. Tak to wygląda praktycznie.

    > Rozwiazanie jest prostsze. Jak sam pisales, temperatura nie jest zero-
    jedynkowa. W miejscu, gdzie konczy sie ocieplenie mamy mostek
    termiczny,

    - A dalej już nie mamy? Co charakterystycznego jest na granicy ocieplenia?
    WILGOĆ.

    > ... para zacznie sie skraplac, co spowoduje rozwoj grzybka. Nie ma
    to nic wspolnego z gotowaniem obiadow :)

    No to skąd ta wilgoć, co się skrapla? :-)

    > I tym sposobem dochodzimy do
    sedna, ze wpuszczanie chlodnego powietrza z zewnatrz, pod ocieplenie,
    gdzie sciana jest ciepla, spowoduje jej wychlodzenie i w pewnych
    warunkach ryzyko wystapienia punktu rosy.

    Nie, nie, nie. Strużka chłodnego, suchego powietrza będzie zabierać ze sobą
    wilgoć z "gorących" wilgotnych murów (u Ciebie 18,3°C).

    > Po to sie ociepla z zewnatrz, zeby mur byl w calej swojej grubosci cieply,
    > wtedy nie ma
    zadnego ryzyka skraplania pary, a wiec nic nie trzeba wentylowac i nie
    ma zadnych mostkow cieplnych :)

    O ile mi wiadomo, to standardowo robi się mikrowentylację pod styropianem.