    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: taras drewniany na słupach - fundament ?
    Date: Fri, 10 Apr 2009 14:46:14 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Panowie (i Panie ) - bede mial do zrobienia taras drewniany, wyniesiony
    > jakis metr powyzej gruntu. Problem jest taki ze grunt ponizej to moze 5-10cm
    > ziemi a reszta gruby gruz, bardzo duze kamole zageszczone drobniejszymi i
    > jakims piachem/bardzo drobnym gruzem. Mial byc taras ziemny - zmienila sie
    > koncepcja i bedzie drewniany na słupach.
    >
    > I teraz tak: musze kopac pod taki taras fundament (pod jego słupy) ? w tym
    > gruzie ? na metr w głąb ??! mam tu jednego lokalnego tarasiarza ktory
    > twierdzi ze jesli zebrac tą ziemie, zaszałować małe stopy (40x40x30 wysokie)
> [...]
    Taras drewniany jest "odporny" na ew. wysadzenie fundamentow ale sztuka
    nakazuje by jednak ten fundament byl zaglebiony chociazby na te pol metra
    ponizej poz. terenu w celu przenoszenia obciazemn poziomych w przypadku
    obciazenia tarasu "tlumem".
    W Twoim przypadku w tym nasypie wykop, troche lopata, lomem czy innym
    zelaztwem, szersza dziure do tej glebokosci i najpierw polej to dno wykopu
    woda a potem wykonaj jego iniekcje mleczkiem cementowym. Ono zawsze troche
    wleje sie w te szpary i zestabilizuje nasyp. Potem kup gotowa rure kartonowa
    czy nawet blaszana o srednicy powiedzmy 20 cm lub w ostatecznosci stare wiadro
    plastykowe bez dna (odwrocone do gory dnem) i zalej go betonem i potem na nim
    jakos unieruchom ciensza rure, i zalej betonem wstawiajac w niego pionowo pret
    zbrojeniowy dokladnie w srodku przyszlego slupka. On musi wystawac ponad beton
    10 cm. Poziom gory betonu powinien wystawac ze 20 cm ponad powierzchnie gruntu
    co znaczaco przedluzy zywotnosc drewnianego slupka. Po tygodniu lub dwu, wykop
    wokol fundamentu zasyp dobrze zageszczonym urobkiem z wykopu i mozesz zaczac
    budowe.
    Mimo tego, ze te drewniane slupki beda stosunkowo krotkie, nie zapominaj o
    przynajmniej dwu krotkich zastrzalach czyli ukosnych belkach usztywniajacych
    je gdyz w przypadku ich braku, po paru latach taras zacznie Ci sie nieco
    chwierutac na boki.
    Taras drewniany od strony domu montuje sie do dechy dobrze zakotwionej w
    scianie. Kotwy fi12 mm (sruby czy nagwintowane prety) musza przeniesc
    obciazenia scinajace wiec powinny byc wbetonowane w sciane fundamentowa
    odpowiednio gleboko i dosc gesto, co 0.4-0.5 metra minimum, zygzakiem; u gory
    dechy i u dolu. Oczywiscie wszystko z drewwna zielonego czyli impregnowanego
    roznymi truciznami cisnieniowo.
    I jeszcze rada abys wczesniej gdzies widzial gotowy "deck" (tak to sie tu w
    Hameryce nazywa) co, jesli masz zamiar wybudowac go sam, ulatwi i przyspieszy
    Ci jego konstrukcje.
    Pzdr.
    Tornad