    From: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: taras drewniany na słupach - fundament ?
    Date: Sat, 11 Apr 2009 00:23:26 +0200

    Kane pisze:

    > No wlasnie - tak czulem ze to powiesz - i widze ze sa dwie szkoly. Jedni
    > mowia: kotwic z budynkiem (za pomoca tej belki zakotwionej w budynku),
    > drudzy - robic calosc na slupach bez kotwienia z budynkiem (w tym ten
    > lokalny spec od tarasow). Nieukrywam ze obecnie wolalbym to drugie

    Ja mam drewniany taras na osobnych fundamentach bez połączenia
    z budynkiem. Główna część tarasu ma ~8x4 metry od strony ściany
    szczytowej domu, a z boku przechodzi w łącznik z gankiem ~3x2 metry.
    Fundamenty mają postać betonowych słupków 40x40 cm z rozstawem 1x1,25
    metra, zagłębionych w gruncie na około 70 cm. Każdy słupek wystaje
    ponad grunt około 25 cm i ma zabetonowaną w górnej części stalową
    ocynkowaną szpilkę fi 16 mm. Na szpilkach zostały umieszczone nakrętki,
    a na nich ocynkowane podkładki fi 80 mm, największe, jakie dało się
    kupić. Na podkładkach równolegle do ściany domu leżą sosnowe legary
    8x12 cm. Mają nawiercone głębokie otwory na szpilki i były tak
    stabilne, że można było po nich chodzić bez żadnych przechyleń.
    Nakrętki umożliwiły precyzyjne wypoziomowanie legarów i uzyskanie 2%
    spadku tarasu od ściany domu na zewnątrz. Do legarów prostopadle do
    ściany domu są przykręcone deski z bangkirai 145x22 mm z odstępem
    około 1 cm. Ziemia pod tarasem jest wyłożona pasami z geowłókniny
    połączonymi na krawędziach na zakładkę za pomocą ocynkowanych gwoździ,
    żeby nic mi tam nie próbowało rosnąć. Konstrukcja spisuje się jak na
    razie bardzo dobrze, nic nie trzeszczy ani się nie ugina. Legary są
    zawieszone wysoko nad ziemią i są dobrze wentylowane z każdej strony.
    Każda deska jest przykręcona do wszystkich legarów za pomocą dwóch
    specjalnych wkrętów typu torx, co zapewnia sztywność całej konstrukcji,
    trzeba bylo niestety nawiercać otwory prowadzące dla wkrętów, bo to
    drewno jest twarde jak stal. Przez pierwsze 1,5 roku musiałem 3 razy
    impregnować deski odpowiednim olejem, ale po ostatniej zimie widzę,
    że zachowały swój kolor niemal bez zmian, więc może się obejdzie bez
    wiosennej impregnacji. Dzięki spadkowi taras jest suchy w godzinę nawet
    po największej ulewie, musiałem tylko na jego zewnętrznej krawędzi
    zamocować rynienkę 50 mm do odprowadzania wody na bok, bo rozmywała mi
    umieszczony poniżej ogródek skalny.

    T.