    Date: Mon, 29 Aug 2011 19:48:15 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: uziom pionowy - ile

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Użytkownik "shaman"<g...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:77bf8d9a-a7ab-4fee-9c42-438715661d84@ea4g2000vb
    b.googlegroups.com...

    > do miernika musze miec napiecie podane przedłuzaczem, jedna przewód miernika do
    napięcia, drugi do mierzonego elementu. Pstryk i gotowe. Mozna skasować 50zł, ale
    rynek to rynek, jak da sie skasować 200 to czemu nie :-)

    No to cię w ch... zrobili. Zmierzyli ci rezystancję pętli zwarcia
    doziemnego - jak uziom galwanicznie połączony z zaciskiem PE na
    przyłączu to taki pomiar nie mówi NIC o rezystancji przejścia doziemnego.

    Żeby zmierzyć rezystancję przejścia doziemnego należy w pewnej
    odległości od uziomu wbić dwa kołki pomiarowe przy czym linie uziom -
    kołki powinny być do siebie z grubsza prostopadłe. Standardową
    odległością kołków od uziomu jest 25m. im większa tym dokładniejszy
    pomiar ale większych energii wymaga.

    I teraz między uziom a jeden kołek wpuszczamy prąd (najlepiej przemienny
    i o częstotliwości różnej od 50 Hz żeby wyeliminować to co się w ziemi
    od sieci energetycznych plącze), na drugim z kołków mierzymy napięcie -
    i mamy rezystancję uziomu.
    W praktyce robi się to specjalizowanym przyrządem - trzy zaciski (uziom,
    kołek prądowy, kołek napięciowy), generator (na korbkę, bateryjny czy
    też z sieci zasilany - to akurat rzadko, te mierniki powinny dysponować
    sporą autonomicznościa bo uziom to jedna z pierwszych rzeczy robionych
    jeszcze przed podprowadzeniem prądu), stosowny układ opracowujący wyniki
    (liczący rezystancję ze stosunku prądu do napięcia) i element
    prezentujący wyniki (miernik wskazówkowy, wyświetlacz cyfrowy czy co tam
    jeszcze chcesz).

    --
    Darek