  • Data: 2015-01-15 06:21:07
    Temat: Re: węgiel stanieje.
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-01-14 o 21:23, adam pisze:

    > Strzeliłem z pamięci, rzeczywiście różnica jest większa.

    Oczywiście różnica jest większa jeżeli chodzi o wartość opałową, ale sam
    koszt ogrzewania owsem może być niższy od kosztu opalania węglem.
    Aby się tak stało to muszą być spełnione następujące warunki:
    - dobrze wysuszony owies
    - spalanie owsa w kotle typowo na pelet z automatycznym rozpalaniem palnika
    - duży bufor ciepła przynajmniej 1000l

    Spalanie owsa w kotłach z podajnikiem retortowym (na ekogroszek) czy też
    z podajnikiem szufladowym jest nieopłacalne, a często niemożliwe.

    Kotły na pelet mają inną konstrukcję, która umożliwia uzyskanie wyższej
    sprawności kotła. Sam proces spalania jest czystszy i przez to kocioł
    się tak szybko nie brudzi jak przy węglu co powoduje spadek sprawności
    kotła. Ponadto automatyczne rozpalanie i duży bufor powodują, że kocioł
    może pracować z mocą nominalną, przy której uzyskuje najwyższą
    sprawność. Brak trybu podtrzymania powoduje, że nie ma procesu
    podtrzymania żaru tak jak w kotłach węglowych, kiedy to kocioł pracuje z
    najniższą sprawnością.

    Dodatkowe zalety palenia owsem czy peletem to fakt, że po spaleniu
    pozostaje bardzo mała ilość popiołu, który można użyć w ogródku jako nawóz.