    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: wentylacja mechaniczna
    Date: Fri, 23 Nov 2012 14:02:49 +0100

    Użytkownik "scruffty" napisał w wiadomości grup
    net...

    > A jakie maja być albo masz wentylację mechaniczną albo nie masz żadnej
    > wentylacji :-)

    > trochę demonizujesz:)

    Można ubrać to w ładne słowa, ale wniosek i tak będzie ten sam.

    > zgodzę się tak 50/50, rozumiem, że chcąc np. zrobić chwilowe tornado w wc
    > muszę zwiększyć prędkość wiatraków, a zatem wentyluję mocno cały dom

    Tak, z tym zastrzeżeniem, że nie ma potrzeby robienia tornada w WC. Zwykle
    nawiewy są w pokojach wywiewy w WC, łazienkach, kuchni i ewentualnie
    wiatrołapie. Więc w rzeczonym WC i tak ciągle jest bardzo duży przepływ.

    Inna sprawa, że jak ktoś chce to może sterować tak, by zwiększyć wyciąg
    tylko z tego jednego punktu.

    Przy wentylacji grawitacyjnej włączenie wentylatora w jednym pomieszczeniu
    powoduje powstanie podciśnienia i w efekcie jeszcze gorsze działanie
    wywiewów w pozostałych pomieszczeniach.

    > - Oszczędność energii

    > właśnie, tylko jaką? wentylatory z tego co widzę biorą od 60 do 130W co
    > daje koszt od 250 do 500 zł rocznie, na razie o grzałkach nie wspominam.
    > Doliczając koszt żelastwa to marne szanse, że to się w sensowym czasie
    > zamortyzuje i na amortyzację raczej nie liczę, bardziej na komfort w domu.

    U mnie czas zwrotu zakupu rekuperatora wynosi 8 lat, ale ja grzeję gazem. W
    przypadku eko groszku okres ten byłby dłuższy, ale jak sam zauważyłeś to nie
    oszczędności są powodem ale komfort.

    > na + przemawia za całym systemem tylko komfort, jak napisałeś możliwość
    > wstępnego przefiltrowania powietrza i najważniejsze dla mnie: możliwość
    > ustawienia stałej wymiany podczas snu w sypialniach. Tylko reku pewnie
    > byłby na stryszku i tu obawiam się o hałas (jestem mocno wyczulony na tym
    > punkcie, np. wentylator z serii silent na 1200 obrotów słyszę, dodatkowo
    > dochodzi mniejszy lub większy rezonans i szum).

    Kup dobre wentylatory i zrób dobrze instalację, a będzie niesłyszalna.

    Pozdrawiam
    Ergie