    From: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: zbiornik akumulacyjny/buforowy
    Date: Mon, 18 Jan 2010 17:56:09 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Zawsze mozna je puscic przez wymiennik :) Wymiennik 300-400 pln. No, i
    > jeszcze dodatkowo pompa.
    No i co za roznica czy wymiennik bedzie poza czy w buforze? Tak czy siak
    separacja byc musi. To czy bedzie miala ksztalt kostki czy wezownicy jest juz
    detalem. Wazne aby byla w buforze bo wtedy bedzie miala dobra skutecznosc/sprawnosc.

    > Jestes pewien tych 300-500 ? Za tyle mamy ~25m rury. Zalezy do jakich
    > zastosowan ta wezownica ale np. do przeplywowego grzania CWU moze byc
    > IMHO malo.
    Zalezy od warunkow i przeplywow. Ale wymiennik zewnetrzny to z grubsza to samo.

    > Hm. Po co ?
    Zeby miec mozliwosc chlodzenia calego bufora zima. W skrocie chodzi o to ze
    puszczajac zimna wode dnem (mozna sobie zrobic bypass na lato) mamy szanse wode
    w buforze na samym dnie wystudzic i przez te zimna wode mozna przepuscic cieplo
    z solara. Nawet w zimne dni jestesmy w stanie (o ile jest slonko) dostac te
    (500W*6h*4m2=12kWh=6zl) pare groszy mniej na rachunku za prad. I to przy
    zalozeniu rachitycznej 4m2 instalacji. I wtedy woda zimna nie jest lodowata i
    jest szansa ze domownik nie odkreci cieplej aby lapki oplukac.
    Na moje oko to sa waciki ale jak czytam o tych co to wode w wannie studza przed
    spuszczeniem to sadze ze dla kogos to male skomplikowanie calosci moze miec sens.

    --
    Lukasz Sczygiel