eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniezbrojenie ściany fundamentowej - murfor czy zwykłe pręty fi6 › Re: zbrojenie sciany fundamentowej - murfor czy zwykle prety fi6
  • Data: 2011-09-15 14:49:28
    Temat: Re: zbrojenie sciany fundamentowej - murfor czy zwykle prety fi6
    Od: "Tornad" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    > u ja cie nie pieudole :-)))) A ile fundament w takiej wersji kosztowal?

    > b.

    Odnioslem podobne wrazenie, tyle, ze ja proponuje pisac: Ja cierpie dole.
    Do kompletu pozwole sobie zauwazyc, ze jednek jeszcze nie wszyscy rozumieja
    prace takiego zbrojonego muru.
    Zatem proponuje proste doswiadczenie, ktore uzmyslowi sens tego zbrojenia.
    Zbic sobie z polcalowej sklejki skrzynke o wymiarach powiedzmy okolo metr na
    metr i wysokosci tez z metr. Ale tak, aby zewnetrzne wlokna sklejki byly
    ustawione pionowo. Krawedzie wzmacniamy od wewnatrz pionowymi szajtami. Dla
    pewnosci wstawiamy mocne dno a gore pozostawiamy otwarta.
    I ustawiamy te skrzynie dnem na dole, na piachu i zasypujemu ja wokolo
    piachem, zwirem czy co tam kto ma pod reka. Srodek skrzyni pozostawiamy pusty.
    Material lekko ubijamy rownomiernie ze wszystkich stron. Po obsypaniu skrzynki
    do krawedzi gornej, stwierdzamy, ze jej scianki wygiely sie do srodka tak, ze
    na gorze uzyskaly ksztalt dzwonka czy karo na kartach do grania w oczko.
    Te wlokna pionowe od bidy mozna uwazac za zbrojenie pionowe, czyli te
    zbrojone slupy. One nie zabezpieczaja scian przed wygieciem. Pracuja jako
    wsporniki utwierdzone u podstawy. Ale lawa nie przenosi wiekszsego momentu,
    ona na srodku swej dlugosci moze sie zwichrowac, skrecic.
    Fundament czyli dno, nie uchronilo scian przed parciem gruntu, czyli lawa moze
    sie cala przechylac w pionie w kierunku do wewnatrz. Na dole odksztalcenia w
    poziomie nie bedzie ale gora scian znaczaco sie wygnie.
    Zatem slupy nie wiele daja.
    Natomisat zazbrojenie scian w kierunku poziomym powoduje, ze ta cala sciana
    pracuje jak belka podparta w narozach i obciazona poziomo.
    Wieniec na gorze, polaczony z slupami oczywiscie zmniejszy to ugiecie ale jak
    to policzyc, to okaze sie ze jego nosnosc na parcie jest duzo mniejsza od
    nosnosci samej sciany zbrojonej poziomo cienkimi pretami na calej dlugosci.
    Tak sobie to wyobrazam; jesli ktos ma ochote niech to sprwadzi.
    W sumie niewielkim kosztem budujemy, jak to w Hameryce nazywaja, twarda
    sciane. I dlatego to rozwiaznie popieram a slupy owszem dobre sa tyle, ze
    drogawe i upierdliwe a stosunkowo niewiele wnosza.
    Pzdr.
    Tornad