  • 1. Data: 2011-09-12 14:08:44
    Temat: zbrojenie ściany fundamentowej - murfor czy zwykłe pręty fi6
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    chcę dać zbrojenie w ścianie fundamentowej z bloczków. Możliwości są dwie:
    - zbrojenie murfor (dwa pręty równoległe do siebie i trzeci w środku idący
    zygzakiem, wszystko ze sobą pospawane),
    - dwa równoległe pręty fi6.

    Murfor pewnie lepszy, ale droższy. Murfor wychodzi ok. 8zł/mb, zaś dwa pręty
    fi6 ok. 1,40zł/mb. Przy 70mb wychodzi 560zł za murfor i 100zł za pręty.
    Spora różnica. Rachunek ekonomiczny jednoznacznie wskazuje na pręty. Czy
    słusznie? Jak zbroiliście swoje ściany fundamentowe?

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2011-09-12 14:59:37
    Od: Marras <m...@g...pl>

    Jak zbroiliście swoje ściany fundamentowe?

    Nie zbroilem wcale. Obciazenia przenosi dobrze wykonana i zazbrojona lawa.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 3. Data: 2011-09-12 15:03:57
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Marras" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Nie zbroilem wcale. Obciazenia przenosi dobrze wykonana i zazbrojona lawa.

    U mnie ława nie jest dobrze wykonana. Dlatego też chcę dać jedną lub nawet
    dwie warstwy zbrojenia oraz dodatkowo na szczycie ściany fundamentowej
    wieniec.

  • 4. Data: 2011-09-12 23:29:56
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On 12 Wrz, 16:59, Marras <m...@g...pl> wrote:
    > Jak zbroiliście swoje ściany fundamentowe?
    >
    > Nie zbroilem wcale. Obciazenia przenosi dobrze wykonana i zazbrojona lawa.

    Hmm.. masz ławę, która przenosi obciążenie poziome wywierane na
    ścianę fundamentową napierającym gruntem? Coś Ci się pomyliło.

    Brunet.. skąd pomysł, że w ogóle potrzebujesz takiego zbrojenia w
    spoinie?
    Czy masz może długą ścianę fundamentową nie wzmocnioną żadną ścianą
    poprzeczną i dodatkowo ciężki grunt, który potrafi wywrzeć parcie
    poziome? Jeśli tak to skąd wiesz, że jedna lub dwie warstwy zbrojenia
    wystarczą?

    Moja rada jest taka: jeśli nie za bardzo znasz się na rzeczy to sam
    nie kombinuj bo albo przekombinujesz i stracisz niepotrzebnie kasę
    albo niedokombinujesz i stracisz jeszcze więcej kasy. Skonsultuj się z
    projektantem i kierownikiem budowy. Lepiej Ci doradzą niż my wszyscy -
    po pierwsze znają projekt, po drugie znają (przynajmniej kierownik
    zna) warunki gruntowe.

    I jeszcze jedno. Jeśli naprawdę trzeba porządnie wzmocnić ścianę to
    zamiast zbroić spoinę poziomą rozważyłbym poważnie zrobienie kilku
    słupków betonowych, których zbrojenie połączy się z wieńcem. Nie
    wyjdzie to zdrożej a jest o wiele pewniejsze niż murfor.

    PZDR
    Shaman

  • 5. Data: 2011-09-13 04:28:56
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    in message news:j4l70t$9e9$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]
    >
    > U mnie ława nie jest dobrze wykonana. Dlatego też chcę dać jedną lub nawet
    > dwie warstwy zbrojenia oraz dodatkowo na szczycie ściany fundamentowej

    To zbrojenie daje się jak jest napór ziemi, w ścianach piwnicznych gdzie
    napiera obsypana ziemia. Do tego potrzebne są jeszcze słupy

  • 6. Data: 2011-09-13 07:09:19
    Od: Marras <m...@g...pl>

    On 13.09.2011 01:29, shaman wrote:

    > Hmm.. masz ławę, która przenosi obciążenie poziome wywierane na
    > ścianę fundamentową napierającym gruntem? Coś Ci się pomyliło..
    Chodzi oczywiscie o obciazenia z gory.
    U mnie sciana fundamentowa jest niska wiec napor gruntu jest pomijalny.

> [...]
    > słupków betonowych, których zbrojenie połączy się z wieńcem. Nie
    > wyjdzie to zdrożej a jest o wiele pewniejsze niż murfor.
    Potwierdzam. Trzeba zrobic cos takiego jak scianka kolankowa - slupy
    polaczone wiencem. Przestrzenie pomiedzy wypelnione bloczkami.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 7. Data: 2011-09-13 07:31:03
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    bb.googlegroups.com...
    >Brunet.. skąd pomysł, że w ogóle potrzebujesz takiego zbrojenia w
    >spoinie?

    Napiszę szczerze: zbrojenie w bloczkach to mój własny pomysł. W projekcie
    nic takiego nie mam, zresztą kierownik też tego nie zalecił i nie zaleci.
    Kierownik zalecił zaś wykonanie wieńca fundamentowego i mam zamiar go
    zrobić.

    Uważam, że danie takiego zbrojenia w bloczki nic nie zepsuje a może tylko
    pomóc. Gdyby to był wysoki koszt, to inna sprawa, ale w tym wypadku mówimy o
    100-200zł.

    Dlaczego chcę dać to zbrojenie? Ponieważ:
    1. Ława nie jest najlepiej wykonana - wolę dmuchać na zimne.
    2. Ściana fundamentowa jest dosyć wysoka (ok. 120cm), więc nie chcę
    niespodzianek przy zasypywaniu gruntem z zewnątrz (glina) i zagęszczaniu pod
    płytą posadzkową.

    Gdyby moja budowa przebiegała idealnie, książkowo, to zapewne nie
    zastawiałbym się nad dodatkowym zbrojeniem, wieńcem. Ale z różnych przyczyn
    idealnie nie jest. Dlatego też chcę niewielkim kosztem nieco wzmocnić
    fundamenty.

  • 8. Data: 2011-09-13 07:33:08
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "kiki" <k...@t...fel> napisał w wiadomości
    > To zbrojenie daje się jak jest napór ziemi, w ścianach piwnicznych gdzie
    > napiera obsypana ziemia. Do tego potrzebne są jeszcze słupy

    U mnie piwnicy nie ma, więc napór ziemi nie jest problemem.

    A może zamiast gładkiej fi6 lepiej dać żebrowaną fi8?

  • 9. Data: 2011-09-13 08:33:38
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

> [...]

    > zastawiałbym się nad dodatkowym zbrojeniem, wieńcem. Ale z różnych przyczyn

    > idealnie nie jest. Dlatego też chcę niewielkim kosztem nieco wzmocnić

    Nie da sie jednak czytac wypocin roznego rodzaju szamanow czy malych jasiow.
    Dobrze myslisz zastosuj po 2 fi 6 ale zebrowane i idealnie proste i uzyskasz
    sciane - belke o nosnosci na wszystkie strony kilkakrotnie przewyzszajaca
    najlepiej odlana lawe. Nosnosc belki zelbetowej rosnie do potegi z jej
    wysokoscia.
    Tu w Hameryce mimo, ze obciazenia sa niewielkie, istnieje obowiazek, prawo
    stosowania tych zgrzewek; nazywaja sie tu durawall czyli 'twarda sciana'. Na
    dole, na kazdej warstwie a wyzej co druga warstwa pustakow. Taka sciana pod
    obciazeniem parciem gruntu nie odksztalca sie sprezyscie na boki ani milimetra
    a narozniki fundamentu nie osiadaja izatem na scianach nie powstaja ukosne
    pekniecia scian jak to czesto bywalo.
    A te slupy to juz chyba normalny sabotaz budowlany.
    Pzdr.
    Tornad

  • 10. Data: 2011-09-13 09:36:58
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Tornad" napisał w wiadomości grup
    l...

    >A te slupy to juz chyba normalny sabotaz budowlany.
    > Pzdr.
    >Tornad

    Witamy tornada po długiej przerwie.
    Jakis festiwal powrotów, wcześniej Plumpi teraz Tornad.
    Cieszy mnie to.
    Jeszcze Scream, Krzemo,... może Werbiński, Płaszczyca;)))