  • 71. Data: 2011-11-17 13:52:58
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytan ...
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Co do ekonomiki, o która pytasz w drugim wątku: mój dom w budownie wg
    > symulacji ma zuzywac energii na ogrzewanie bez zastosowania reku 2840zł, a z
    > reku 1700+koszt prądu 250zł. Czyli oszczędze około 900zł rocznie. No więc
    > zobaczymy za ile rekuperator sie uda kupić i wtedy wyjdzie jak to sie
    > opłaca. Ale twierdzic ze nigdy i nikomu sie nie zwróci to bzdura.

    A jak to wyliczyłeś i jakim paliwem ogrzewasz dom ?
    Pytam bo mi po użyciu kalkulatora w excelu który ktoś dał do niego
    linka wyszły mi dość małe oszczędności ...

    Widziałem że największe zyski są jak używa się drogiego paliwa (prąd)
    a czym paliwo tańsze tym oszczędności niższe ...

  • 72. Data: 2011-11-17 14:01:45
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytań ...
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Budyń" napisał w wiadomości grup
    >dyskusyjnych:ja2tuo$gmj$...@i...gazeta.pl... nie wiem jak to liczyłeś ale z
    >pewnością nieprawidłowo :-) Gdzies sie machnąłeś....

    Zauważ że pisze on o wentylowaniu domku ok 90 mkw ogrzewanego groszkiem.
    A reku luna o którym on pisze zużywa ok 100 W. No i koszt LUNY 1200 zł
    minimum+ kanały wentylacyjne itp
    Im mniejszy dom i tańsze zródło ogrzewania tym reku bardziej nieopłacalne
    jak myślę.

  • 73. Data: 2011-11-17 14:07:39
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Nie słynny często argumentowany "komfort" - wystarczający komfort zapewnia
    > dla mnie went grawitacyjna.

    Bo działająca wentylacja grawitacyjna daje także czyste świeże
    powietrze i odpowiednią wymianę powietrza.
    Więc nie wiem co ma oznaczać "komfort" ?
    W wentylacji grawitacyjnej można też mieć komfort. Jak ktoś nie chce
    roszczelniać okien i pamiętać o tym , montuje nawiewniki ciśnieniowe i
    nawiewniki same regulują nawiew powietrza.

    > Reku musi u mnie wyjść ekonomicznie na plus i tyle- musi odzyskać tyle
    > energii aby zwrócił się po 5 max 8 latach

    Dokładnie ...
    Niestety z tego co wyczytałem tanie rekuperatory żrą dużo prądu i są
    głośne ...
    A oszczędne są .... drogie a i czas "zwrotu" się zwiększa ...

    > Pewnie bzdura. Chociaż jak były dyskusje o reku to tak raczej ich
    > użytkownicy używali argumentów komfort itp a wyliczeń bilansów w pln nie
    > podawali.

    Bo to może być jak z solarami , pompami ciepła ...
    Koszty instalacji duże , lub wielkie a zyski małe ...

  • 74. Data: 2011-11-17 14:19:01
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    d.googlegroups.com...
    >A jak to wyliczyłeś i jakim paliwem ogrzewasz dom ?
    >Pytam bo mi po użyciu kalkulatora w excelu który ktoś dał do niego
    >linka wyszły mi dość małe oszczędności ...

    dokladnie tym arkuszem liczyłem (obliczstraty.xls) Założyłem przepływ w reku
    0,5 na godzine i ogrzewanie gazem. Gdybym założył przepływ 1x to zyski z
    reku juz sa ogromne.

    >Widziałem że największe zyski są jak używa się drogiego paliwa (prąd)
    >a czym paliwo tańsze tym oszczędności niższe ...

    to prawda, dlatego prądu nie dam - ale weglem też palic nie zamierzam, nie
    te czasy. Mimo ze te kotłły z podajnikiem to nawet nie są bardzo upierdliwe
    w eksploatacji.

    b.

  • 75. Data: 2011-11-17 14:19:19
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > nie wiem jak to liczyłeś ale z pewnością nieprawidłowo :-) Gdzies sie
    > machnąłes....

    Korzystałem z Twojego kalkulatora ...

    Pow. mieszkalna 95m2 , stropodach (czyli sufit jest ocieplony).
    Podłoga ma 10cm styropianu , ściany 15cm styropianu , sufit 30cm
    wełny. Okna U=1.0. Dach mam nieocieplony bo poddasze jest nieużytkowe
    i słuzy jako strych , ocieplenie jest w suficie :)

    Piec na ekogroszek o sprawności chyba 86% , sterownik pieca z funkcją
    PID. Piec działa na 50stopniach , podłógówka w całym domu ...

  • 76. Data: 2011-11-17 14:20:09
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Kris <k...@w...pl> napisał(a):

    > Zastanawiam się czy Kogutek nie ma jednak trochę racji .
    Mam nie tylko trochę racji. Zwyczajnie mam rację. Wyliczyłem kiedyś i nie chce
    mi się tego powtarzać ani szukać żeby pokazać gdzie to jest. Wychodziło z
    policzenia że średnia oszczędność na węglu to dodatkowa szufelka do wybierania
    popiołu dziennie w sezonie grzewczym. Nie sprzedaję ani nie montuję
    rekuperatorów, nie kupiłem również drogiego. W związku z tym mogę być
    obiektywny. Jak widzę u sprzedawcy rekuperatorów wyliczenia dla -20 na
    zewnątrz i + 20 w pomieszczeniu to mam dla niego duży szacun bo tak w chuja
    robić ludzi niewielu potrafi. Albo sprawnosci w granicach 90%. W większości
    rekuperatorów są wymienniki krzyżowe. One z założenia nie mają większej
    sprawności niż 40% przy odpowiednio dużej różnicy temperatur. A te same
    wymienniki w rekuperatorach mają 90% sprawności. Pewno magnetyzery do nich
    zakładają. Jak mało kto jestem za obniżeniem rachunków za nośniki ciepła. Ale
    nie za cenę kupienia sobie gzora co jednorazowo kosztuje więcej niż mogę
    zaoszczędzić w czasie żywotności tego urządzenia. To jak mam zarobić. Bo
    oszczędzenie stówy miesięcznie na czymś to tak jakby dożywotnio dostać taką
    podwyżkę do pensji. Rekuperatory, pompy ciepła wymienniki gruntowe to dobre
    urządzenia pod warunkiem ze jest sens ich stosowania. Kiedyś był link mający
    udowodnić na siłę opłacalność stosowania tego co podałem wcześniej w domku.
    Tylko ze link dotyczył dużego biurowca. Tam było warto a w domku nie warto.
    Jest jeszcze jeden finansowy aspekt zakładania drogich instalacji w domkach.
    Na razie nie ma podatku katastralnego. Ale kiedyś będzie. Kupne instalacje
    solarne, pompy ciepłą, rekuperatory będą podnosiły wartość nieruchomości. Od
    posiadania ich też trzeba będzie naliczyć podatek. W wersji pesymistycznej to
    może być dodatkowo z trzysta złotych rocznie co pójdzie psu pod ogon.

  • 77. Data: 2011-11-17 14:26:53
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Czyli "zyskujesz" całe 188kWh

    źle zrozumiałeś - na razie adam dał opis tylko WM. Zużywa rocznie
    538+350kWh=888kWh. A dalej pisze ze bez WM zuzywałby 6670.
    Różnica to 5782kWh a nie 188.

    > Do czego zmierzam?
    > Zastanawiam się czy Kogutek nie ma jednak trochę racji .

    jak sie sypnie w obliczeniach to ma :-)))))))))))

    b.

  • 78. Data: 2011-11-17 17:22:55
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 14:31, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > Dalej nie wiemy ile ciepła odzyskuje sam reku.

    Alez wszystko wiemy tylko trzeba przeliczyc :) Skoro wentyluje 150m3/h
    to srednio zaciagam przez sezon grzewczy 150m3/h powietrza o temp.
    3stC. A wyrzucam (temperatura przed wymiennikiem, na wyciagu z domu)
    ok 16stC. Reku odzyskuje 90% z tej roznicy czyli 90% z 13stC czyli
    11,7stC. 220dni * 24h = 5280h * 11,7stC * 180kg/h * 1020 (cieplo
    wlasciwe) = 3150kWh. Tyle energii odzyskuje z powietrza wywalanego na
    zewnatrz.

    > Do czego zmierzam?
    > Zastanawiam się czy Kogutek nie ma jednak trochę racji .

    No prosze Cie :)

    > Czy to reku nie jest bez sensu w przypadku małych domów jednorodzinnych.
    > Może wystarczyłaby sama instalacja went mech i dwa wentyle(nawiew/wywiew)-
    > ciekawe czy są w sprzedaży takie proste centrale(obudowa, dwa wentyle, lub
    > nawet dwa wentyle montowane na wlocie i wylocie kanałów).

    Wtedy nie ma zadnego odzysku i oprocz kosztow eksploatacyjnych
    (wentylatory) dolicz jeszcze 5280h * 17 (roznica miedzy 20stC w srodku
    a 3stC srednia sezonowa) * 180kg/h * 1020 = 4577kWh. Gazem po 0,3pln/
    kWh to 1373 pln / sezon. Duzo :)

    Tak.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 79. Data: 2011-11-17 17:24:53
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 14:45, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > Jakbyś miał możliwość grzania gazem to podejrzewam nie wywalałbyś kilkunastu
    > a pewnie i kilkudziesięciu tysięcy na PC +kolektor itp

    Rozwazylbym na pewno gaz :) Ale nie wiem na co bym sie zdecydowal. PC
    zamknela sie w kwocie ok 20k pln wiec nie ma tragedii, a grzeje 2-3 x
    taniej :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 80. Data: 2011-11-17 17:30:22
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 15:07, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Bo działająca wentylacja grawitacyjna daje także czyste świeże
    > powietrze i odpowiednią wymianę powietrza.
    > Więc nie wiem co ma oznaczać "komfort" ?

    A chocby brak nawiewajacego powietrza o temp -20stC przy kazdym oknie
    w mrozy. Chocby skuteczna wentylacja takze w lato, kazdego zakatka
    domu (wtedy went grawitacyjna nie dziala). A chocby chlodzenie
    powietrza w lato przy wspolpracy z GWC. Brak kominow wiec mniej
    komarow i much w srodku. To wszystko wlasnie komfort :)

    > Niestety z tego co wyczytałem tanie rekuperatory żrą dużo prądu i są
    > głośne ...
    > A oszczędne są .... drogie a i czas "zwrotu" się zwiększa ...

    No niestety :) Moim zdaniem musisz dac 4-5k pln za sensowne pudlo :)

    > Bo to może być jak z solarami , pompami ciepła ...
    > Koszty instalacji duże , lub wielkie a zyski małe ...

    Male zyski przy solarach i pompach ciepla ? Zaczynasz bredzic :)
    pozdr.

    --
    Adam