  • 61. Data: 2011-11-17 12:09:28
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytan ...
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 12:57, Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> wrote:

    > A jak to jest z NAGRZEWANIEM domu latem przez WM w upalny dzień? W końcu
    > wpompuje się w dom sporo gorącego powietrza. Przy WG mogę przewietrzyć
    > rano, zamknąć i liczyć na to, że do wieczora nie zrobi się piekarnik.

    Powietrze wywiewane (usuwane z domu) chlodzi powietrze wlatujace do
    domu. To przeciez dziala w obie strony :) Nic sie nie nagrzewa.
    Zreszta powietrze ma tak male cieplo wlasciwe ze 150m3/h nie jest w
    stanie w zauwazalny sposob podgrzac wnetrza domu.

    Dodatkowo mam automatyczny bypass ktory otwiera sie przy ustalonych
    temperaturach. Bypass to omijanie powietrza przez wymiennik. Dziala on
    tak ze np. jak w domu jest >23stC, a na zewnatrz jest <18stC to sie
    uruchamia. Powietrze wylatujace i wlatujace do domu omija wymiennik. W
    ten sposob reku dochladza dom w np. chlodniejsze noce wiosna, czy
    latem.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 62. Data: 2011-11-17 12:13:22
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Budyń" napisał w wiadomości grup

    >od dawna kogutek twierdzi ze realna sprawnosc reku wychodzi poniżej 50%.
    >Adam dał przykład ze jest dużo więcej. Pitoli ze oszczednosci są na
    >poziomie kosztów pradu dla wentylatorów.

    Nie żebym bronił Kogutka ale nie lubię jak ktoś w dyskusji pisze "spadaj bo
    pierdzielisz bzdury" Wolałbym jakby ktoś kogutkowi wytknął gdzie się myli
    itp. I np. Ty i Adam to robicie i ok..

    >Co do ekonomiki, o która pytasz w drugim wątku: mój dom w budownie wg
    >symulacji ma zuzywac energii na ogrzewanie bez zastosowania reku 2840zł, a
    >z reku 1700+koszt prądu 250zł. Czyli oszczędze około 900zł rocznie. No więc
    >zobaczymy za ile rekuperator sie uda kupić i wtedy wyjdzie jak to sie
    >opłaca.

    I o to chodzi i stąd też moje pytanie o konkretne kwoty. Bo procentowo to
    niewiele mówi.
    W niedalekiej przyszłości zacznę budowe kolejnego domu i dlatego takie dane
    mnie interesuje.
    I być może będzie tam reku jeśli uznam ze jest to ekonomicznie uzasadnione.
    Bo dla mnie tylko ten argument się liczy w tym przypadku.
    Nie słynny często argumentowany "komfort" - wystarczający komfort zapewnia
    dla mnie went grawitacyjna.
    Reku musi u mnie wyjść ekonomicznie na plus i tyle- musi odzyskać tyle
    energii aby zwrócił się po 5 max 8 latach
    I dlatego pytam, o konkretne kwoty u Adama aby mieć jakiś pogląd

    >Ale twierdzic ze nigdy i nikomu sie nie zwróci to bzdura.

    Pewnie bzdura. Chociaż jak były dyskusje o reku to tak raczej ich
    użytkownicy używali argumentów komfort itp a wyliczeń bilansów w pln nie
    podawali.
    Ale każdy powinien patrzeć wg siebie.

  • 63. Data: 2011-11-17 12:13:37
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    .
    > A jak to jest z NAGRZEWANIEM domu latem przez WM w upalny dzień? W końcu
    > wpompuje się w dom sporo gorącego powietrza. Przy WG mogę przewietrzyć
    > rano, zamknąć i liczyć na to, że do wieczora nie zrobi się piekarnik.

    co prawda to nie podstawowa funkcja ale reku w takiej sytuacji bedzie
    odzyskiwał zimno :) Czyli do domu dostarczysz świeże ale chłodniejsze niż
    zewnętrzne.
    Ale jak juz zakładasz ze WG mozesz wyłączyć, to równie dobrze mozesz
    wyłączyć WM.

    A tak całkiem na serio - dobrze jest połączyć WM z gruntowym wymiennikiem
    ciepła. Chłodek za darmo latem, mniejsze rachunki za ogrzewanie zimą....

    b.

  • 64. Data: 2011-11-17 12:16:21
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytań ...
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    c.googlegroups.com...
    >Jak na razie po wyliczeniach wyszło mi że zyski jakie bym uzyskał po
    >zastosowaniu rekuperatora zostały by przejedzone przez rekuperator

    nie wiem jak to liczyłeś ale z pewnością nieprawidłowo :-) Gdzies sie
    machnąłes....

    b.

  • 65. Data: 2011-11-17 12:17:01
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup
    6g2000vbg.googlegroups.com...

    >Dla mojego przypadku (a grzeje juz bardzo tania PC) koszt WM wynosi
    >~65pln + prad 140 = lekko ponad 200 pln, a grawitacyjna wynioslaby ok.
    >800 pln.

    1.Koszt went mech+ reku u Ciebie to:.......
    2.Zwrot po ...... latach.

    Jak masz chwile to uzupełnij wykropkowane pola.

  • 66. Data: 2011-11-17 12:20:42
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 13:13, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > Reku musi u mnie wyjść ekonomicznie na plus i tyle- musi odzyskać tyle
    > energii aby zwrócił się po 5 max 8 latach

    Zbyt duzo roznic zeby to tak ogolnie stwierdzic :) Jak bedziesz grzal
    czyms drogim i bedziesz mial duzy dom - to sie zwroci dosc szybko. Jak
    bedziesz grzal czyms b. tanim i domek bedzie maly, moze sie nie
    zwrocic nigdy. Ja grzeje tania PC ale chata duza - roznice wyliczylem
    na plus minus 600 pln / rok, czyli u mnie w sensie ekonomicznym reku
    zwroci sie po jakichs 15 latach. Jakbym grzal 2 x drozszym gazem to
    zwrot bylby prawie 2 x krotszy :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 67. Data: 2011-11-17 12:24:05
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 13:20, Adam <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > na plus minus 600 pln / rok, czyli u mnie w sensie ekonomicznym reku
    > zwroci sie po jakichs 15 latach. Jakbym grzal 2 x drozszym gazem to

    Aha - tu uwzgledniam TYLKO koszty eksploatacyjne!! A dzieki nizszemu
    projektowanemu obciazeniu domu chocby sama PC kosztowala mnie 2-3k pln
    mniej. Nie mam tez drugiego komina. Jak pisalem - grosik do grosika i
    okaze sie ze WM mamy za darmo, a eksploatacja kosztuje pare stow na
    sezon mniej.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 68. Data: 2011-11-17 13:31:09
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup
    6g2000vbg.googlegroups.com...

    >To trzeba obliczyc inaczej - trzeba wiedziec ile kWh zuzywa wentylacja
    >grawitacyjna i porownac z mechaniczna. Ja wentyluje 150m3/h, przy
    >sredniej temperaturze sezonu (2-3stC) roznica miedzy tym co zaciagam,
    >a tym co wyrzucam wynosi ok 2stC. Czyli wyrzucam co godzine 102W.
    >Sezon grzewczy 220dni * 24h = 5280h * 0,102kW = 538kWh. Do tego reku
    >zuzywa mi liczmy nawet te 40W (bo jak sie filtry zapchaja to
    >obciazenie rosnie) i liczmy dzialanie przez caly rok (bo to
    >koniecznosc) = 8760h * 0,04 = 350kWh.

    Czyli "zyskujesz" całe 188kWh

    Dalej nie wiemy ile ciepła odzyskuje sam reku.
    Do czego zmierzam?
    Zastanawiam się czy Kogutek nie ma jednak trochę racji .
    Czy to reku nie jest bez sensu w przypadku małych domów jednorodzinnych.
    Może wystarczyłaby sama instalacja went mech i dwa wentyle(nawiew/wywiew)-
    ciekawe czy są w sprzedaży takie proste centrale(obudowa, dwa wentyle, lub
    nawet dwa wentyle montowane na wlocie i wylocie kanałów).

    Rozumiem że liczy tylko sezon grzewczy.

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 69. Data: 2011-11-17 13:45:11
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup
    1g2000vba.googlegroups.com...

    >On 17 Lis, 13:13, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > Reku musi u mnie wyjść ekonomicznie na plus i tyle- musi odzyskać tyle
    > energii aby zwrócił się po 5 max 8 latach

    >Zbyt duzo roznic zeby to tak ogolnie stwierdzic :)
    Ale mając "rozpisany" Twój przypadek można jakieś wnioski wyciągnąć

    >Jak bedziesz grzal czyms drogim
    Czyli prąd pewnie masz na myśli. czy może gaz? Gaz jest drogi?

    > i bedziesz mial duzy dom - to sie zwroci dosc szybko.
    Ot to. Tak mi się właśnie wydaje że reku ma sens ekonomiczny tylko w dużych
    domach, ew lokalach usługowych(restauracje)

    >Jak bedziesz grzal czyms b. tanim i domek bedzie maly, moze sie nie
    >zwrocic nigdy.

    Ot to. Warto to podkreślić dla "potomnych" Sporo osób może dzięki temu
    zaoszczędzić/ kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy jak zamiast marketingowych
    ulotek typu 805 oszczędności na kosztach ogrzewania poczyta takie suche
    fakty.

> [...]
    >na plus minus 600 pln / rok, czyli u mnie w sensie ekonomicznym reku
    >zwroci sie po jakichs 15 latach. Jakbym grzal 2 x drozszym gazem to

    Jakbyś miał możliwość grzania gazem to podejrzewam nie wywalałbyś kilkunastu
    a pewnie i kilkudziesięciu tysięcy na PC +kolektor itp

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 70. Data: 2011-11-17 13:50:24
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

> [...]
    >
    > Dla mojego przypadku (a grzeje juz bardzo tania PC) koszt WM wynosi
    > ~65pln + prad 140 = lekko ponad 200 pln, a grawitacyjna wynioslaby ok.

    Ale moment moment ...

    Największą sprawność i zyski uzyskuje się na rekupertorze (tak samo
    jak i w osuszaczu) przy dużej wilgotność >60-70% ...
    Przy niskiej wilgotności wydajność i zyski spadają , a chyba nie po to
    rekupator aby wilgotność powyżej 60-70% ...

    Nie wiem jak wyliczyłeś i na jakiej podstawie wentylację grawitacyjną
    bo w jaki sposób to wyliczyć ? Mozna okna roszczelniać aż na 2 sposoby
    i do tego przy każdym skrzydle co daje sporo możliwości "regulacji"
    ilości napływającego powietrza a można "gnić" w szczelnie zamkniętych
    pomieszczeniach i nie mieć "strat" ...

    Mi niestety oszczędności po zastsowaniu WM z rekuperatorem wyszły dużo
    mniejsze , może i dom mały a i dość "tani" rodzaj paliwa (ekogroszek)
    a zyski w dużym stopniu przeżarł rekuperator (prąd) co nie zmienia
    faktu że w niedalekiej przyszłości zapewne zamontuję rekuperator ...
    Na razie musi starczyć roszczelnanie okien + wietrzenie.
    Ale poczekam na spadki cen ...