    From: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperator i WM kilka pytan ...
    Date: Thu, 17 Nov 2011 14:20:09 +0000 (UTC)
    <j9r3g5$gko$1@inews.gazeta.pl> <j9roin$o27$1@inews.gazeta.pl>
    <j9rssn$8ie$1@inews.gazeta.pl> <j9s126$lon$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@s...googlegroups.com>
    <j9s3vk$1gd$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@m...googlegroups.com>
    <6...@a...googlegroups.com>
    <ja2fmk$9rp$1@news.onet.pl>
    <b...@n...googlegroups.com>
    <ja32at$b7k$1@news.onet.pl>

    Kris <k...@w...pl> napisał(a):

    > Zastanawiam się czy Kogutek nie ma jednak trochę racji .
    Mam nie tylko trochę racji. Zwyczajnie mam rację. Wyliczyłem kiedyś i nie chce
    mi się tego powtarzać ani szukać żeby pokazać gdzie to jest. Wychodziło z
    policzenia że średnia oszczędność na węglu to dodatkowa szufelka do wybierania
    popiołu dziennie w sezonie grzewczym. Nie sprzedaję ani nie montuję
    rekuperatorów, nie kupiłem również drogiego. W związku z tym mogę być
    obiektywny. Jak widzę u sprzedawcy rekuperatorów wyliczenia dla -20 na
    zewnątrz i + 20 w pomieszczeniu to mam dla niego duży szacun bo tak w chuja
    robić ludzi niewielu potrafi. Albo sprawnosci w granicach 90%. W większości
    rekuperatorów są wymienniki krzyżowe. One z założenia nie mają większej
    sprawności niż 40% przy odpowiednio dużej różnicy temperatur. A te same
    wymienniki w rekuperatorach mają 90% sprawności. Pewno magnetyzery do nich
    zakładają. Jak mało kto jestem za obniżeniem rachunków za nośniki ciepła. Ale
    nie za cenę kupienia sobie gzora co jednorazowo kosztuje więcej niż mogę
    zaoszczędzić w czasie żywotności tego urządzenia. To jak mam zarobić. Bo
    oszczędzenie stówy miesięcznie na czymś to tak jakby dożywotnio dostać taką
    podwyżkę do pensji. Rekuperatory, pompy ciepła wymienniki gruntowe to dobre
    urządzenia pod warunkiem ze jest sens ich stosowania. Kiedyś był link mający
    udowodnić na siłę opłacalność stosowania tego co podałem wcześniej w domku.
    Tylko ze link dotyczył dużego biurowca. Tam było warto a w domku nie warto.
    Jest jeszcze jeden finansowy aspekt zakładania drogich instalacji w domkach.
    Na razie nie ma podatku katastralnego. Ale kiedyś będzie. Kupne instalacje
    solarne, pompy ciepłą, rekuperatory będą podnosiły wartość nieruchomości. Od
    posiadania ich też trzeba będzie naliczyć podatek. W wersji pesymistycznej to
    może być dodatkowo z trzysta złotych rocznie co pójdzie psu pod ogon.