  • 11. Data: 2011-11-29 14:28:47
    Temat: Re: Rura w kominie wymagana ?
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik mcs napisał:
    > Mógłbym prosić o łopatologiczne wytłumaczenie przełożenia temperatury wody w
    > kotle na temperaturę spalin w kominie?

    Łopatologicznie... :

    Na palniku retortowym jest płomień, z którego wypromieniowywane jest
    ciepło i wydzielają się z niego spaliny o określonej temperaturze. W
    kotłach jest coś takiego jak płaszcz wodny i działa on tak, że po jednej
    stronie blachy jest komora spalania, a po drugiej woda. Po stronie
    komory spalania są spaliny oraz promienie podczerwone pochodzące
    bezpośrednio z płomienia, które ogrzewają poprzez blachę płaszcza, wodę.

    Spaliny przechodzą przez kanały wymiennika i oddają blasze oraz wodzie,
    swoje ciepło pochodzące ze spalania węgla. Im bardziej sprawny ten
    wymiennik, tym spaliny się bardziej wychłodzą, a woda podniesie swą
    temperaturę. Jeżeli np dla tem wody w kotle 50 stC spaliny mają temp ok
    100 stC, to przy tym samym układzie wyższa temp wody - np 70 stC -
    spowoduje wyższą temp spalin na wylocie z kanałów wymiennika. Oczywiście
    to uproszczenie, ale tak mniej więcej to wygląda dla tego samego układu
    w obydwu przypadkach - to samo obciążenie instalacji, a jedynie
    zwiększona temp wody w kotle.

    W kominie następuje już tylko dalsze schładzanie spalin i u jego wylotu
    mogą mieć np 40, albo 60 stC, co już może mieć kardynalne znaczenie dla
    wykraplania się pary wodnej i odkładania dużej ilości żrących
    substancji, które doprowadzają do degradacji komina.

    Czy dość jasno to przedstawiam...? :-)

    pozdr
    Robert G

  • 12. Data: 2011-11-30 07:19:48
    Od: "mcs" <...@...pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Łopatologicznie... :
    >

    > Czy dość jasno to przedstawiam...? :-)

    W sumie bardzo jasno, dzięki. Ale przekonany jakoś dogłębnie nie jestem.
    Odnoszę wrażenie, że to teoria prawdziwa dla dużych jedynek i małych trójek
    ;-)

    pozdrawiam

    mcs