  • 21. Data: 2017-09-28 19:03:32
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 28 września 2017 15:54:15 UTC+2 użytkownik collie napisał:

    > Nie kombinuj jak koń pod górę, gdy zostaniesz przyłapany na głupocie -
    > "Starczy sobie zmontować wzornik łuku z osb i na nim klasc cegly.
    > Od góry lać beton" - tylko powiedz "moja culpa".
    >
    > Weź i pokaż jak taka cegła posmarowana zaprawą trzyma się dupką
    > na drewnianym wzorniku w pozycji prawie poziomej w dolnej części
    > łuku. Albo lepiej weź i się nie kompromituj do cna.

    LOL.
    :)

  • 22. Data: 2017-09-28 19:07:55
    Od: s...@g...com

    /05/www.kopuly.sergiel.pl_2.jpeg

    > Ten ludek z Meksyku to artysta, właściwą krzywiznę powierzchni ma w oku
    > i w ręku. Zaczyna murowanie w narożniku ścian, gdzie rozpiętość jest
    > żadna, potem idzie w coraz bardziej wypiętrzone łuki. To zupełnie inna
    > technika, inna od wznoszonych warstwowo okrągłych kopuł. Te można ustawić
    > w zasadzie bez zaprawy.

    Tu jest ten filmik.
    To jednak Katalonia:
    https://www.youtube.com/watch?v=PB8TWMKHHMQ

    > Tutaj za wzrornik wystarczy wspomniany kijaszek. Z cegieł na zaprawie
    > zrobi to zwykły murarz bez pomocnika, choćby dopiero co dowiedział się
    > o takiej technice. Z kamieni bez zaprawy trzeba zabezpiecczać jedną
    > warstwę, nim nie zamknie się obwodu. Potem samo się trzyma. Bardzo
    > sprawnie robi się takie budowle z worków z piaskiem albo lokalną glebą
    > (niektórzy używają w charakterze spoiwa... drutu kolczastego). Jeśli
    > budowla ma mieć charakter trwały, to do worków dosypuje się niewielką
    > ilość cementu jako zbrylacza.

    Racja, tylko pytacz to nie jest nawet zwykly murarz. Tak czy siak zrobienie łuku jest
    do ogarnięcia w naszych czasach i z dostepem do castoramy.

  • 23. Data: 2017-09-28 19:22:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

    > Tu jest ten filmik.
    > To jednak Katalonia:
    > https://www.youtube.com/watch?v=PB8TWMKHHMQ

    Może byc Katalonia. W Hiszpanii kultura łuków i sklepień stoi na bardzo
    wysokim poziomie. To spadek po arabskiej przeszłości Półwyspu.

    > Racja, tylko pytacz to nie jest nawet zwykly murarz. Tak czy siak zrobienie
    > łuku jest do ogarnięcia w naszych czasach i z dostepem do castoramy.

    Jest do ogarnięcia zwłaszcza *bez* dostępu do castoramy. Często zapomina
    się o tym, że te formy budowlane nie powstały dlatego, że ktoś miał taką
    fantazję, tylko żeby dało się budować z dostępnych materiałów -- bez stali,
    betonu, cementu itp.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2017-09-28 19:23:21
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Weź sobie dzień wolnego i jedź w rejony Zamościa, Tomaszowa Lubelskiego,
    > Taka piwniczna to nie tylko strop ale i odpowiednia wentylacja robiona wg
    > kierunków geograficznych podobnie jak wejście oraz podłoga z gliny.
    > Grzegorz

    To powiedz coś wiecej o tej wentylacji jak to ma być zrobione?

  • 25. Data: 2017-09-28 19:57:35
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

> [...]
    > Ale nie o tym. Jeśli chcesz taka piwniczke sobie skuckac ze wzgledow
    > estetycznych czy po to aby jak ktoś do niej wejdzie to się pochwalic, ze
    > to Twój dziadek herbu zielona pietruszka, najbogatszy w całej wsi, ja
    > budowal
    > to owszem, można się pobawić. Ale ze wzgledow finansowych i statyki
    > budowlanej ten pomysl odradzam. Nie ma już chyba fachowcow,
    > którzy nieliby jakies pojecie o budowie tego typu sklepien chociaż może
    > gdzies ktoś taki jeszcze się uchowal. A uczyc kogos na podstawie
    > filmikow i studiow, które tego wymagaja, chyba nie masz zamiaru.

    Na wstępie wyjaśnię WSZYSTKIM że u mnie poziom wód gruntowych jest na
    piętnastu metrach, więc o żadnych zalaniach nie ma mowy. Na dodatek beton i
    zaprawa cementowa są wodoodporne i nie przepuszczają wody, więc wszelkie
    izolacje przeciwwilgociowe są bez sensu. Wyjaśnię też ze wino jabłkowe
    leżakuje w szczelnie zalakowanych butelkach i żadne zalanie mu nie straszne.
    Wino jabłkowe lubi leżakować w temperaturze całorocznej z przedziału 10-15
    stopni.

    Ta piwniczka nie będzie budowana ze względów estetycznych, tylko ma być
    tania, prosta i solidna. Jak będę chciał estetykę, to sobie potem wnętrze
    wylepię piękną cegłą klinkierową z pięknymi fugami.
    Nie wiem jak taki łuk będący połową koła da się wymurować bez podpory,
    zwłaszcza że bloczek betonowy o wymiarach 12x24x35cm waży 30kg i raczej nie
    będzie się trzymał w powietrzu na samej zaprawie:)
    Bloczek betonowy jest prawie 10 razy tańszy od cegły a wytrzymałość na
    ściskanie ma znacznie większą.
    Prostota mojego pomysłu polega na tym że za jednym razem budujemy ściany i
    strop za pomocą jednego szablonu, jednego kawałka sznurka i jednego rodzaju
    bloczka (łącznie z kluczem (żadnych wieńców, wzmocnień, zbrojenia i
    podobnych dupereli:). Więc z wymurowaniem chyba nie powinien mieć problemu
    żaden murarz zaraz po zawodówce.
    Wysokość piwniczki będzie miała 2-3m, co daje 4-6m średnicy u podstawy,
    czyli szerokość.
    Skoro Tornad jesteś inżynierem budowlanym, to prosił bym cię o policzenie
    (jeśli potrafisz) maksymalnego obciążenia takiego łuku, zbudowanego z
    bloczka betonowego B20 grubości 24cm.

    Ze spraw technicznych murarskich, głowię się nad tym, że jeśli kolejna
    warstwa bloczków będzie przesunięta np o połowę, czy jedną trzecią względem
    poprzedniej, to na brzegu szablonu powstaną takie zęby z bloczków i czy da
    się potem łatwo w te zęby ułożyć bloczek na zaprawę?
    Gdyby bloczki były układane jeden na drugi bez przesunięcia, to ten problem
    by odpadł, ale czy taki mur dużo by stracił na wytrzymałości?

  • 26. Data: 2017-09-28 20:04:51
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Tu dookoła wieniec żelbetowy, kopuła nie rozeprze ścinań. Wiesz może
    > jak to budowali gdy nie było prętów żebrowanych fi12?
    > Kościoły czy katedry to potrafię sobie wyobrazić - ściany metr czy półtora
    > grubości zapewniały odpowiednią sztywność, ale taka chałupina? W Katalonii
    > nie ma ich dużo - za to w takiej Andaluzji co druga ma kopułę zamiast
    > dachu. TG

    Tak, wiem. Jeśli kopuła ma kształt połowy sfery, to siła jej obciążenia
    działa dokładnie prostopadle na mór, nie ma sił bocznych i ściany nie są
    rozpierane a jedynie dociskane w dół. Odnosnie tego otworu, to kopuła
    powinna mieć coś podobnego jak klucz w łuku, czyli taki nazwijmy to czopek:)

  • 27. Data: 2017-09-28 20:08:40
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    0
    > Nie wiem tylko co z "wlotem" TG

    Czyli standardowo komin z tyłu a z przodu okienko przy wejściu, żadnej
    filozofii.
    Powiedz lepiej co z tym kierunkiem geograficznym?

  • 28. Data: 2017-09-28 20:43:31
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

  • 29. Data: 2017-09-28 21:03:38
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

  • 30. Data: 2017-09-28 21:12:11
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2017 o 20:08 Bob Budowniczy <P...@x...wp.pl> pisze:

    0

    > Czyli standardowo komin z tyłu a z przodu okienko przy wejściu, żadnej
    > filozofii.
    > Powiedz lepiej co z tym kierunkiem geograficznym?

    A to nie ja o tym pisałem.

    TG