  • 41. Data: 2009-11-01 01:19:18
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    news:220024fa-6702-4e75-bc00-

    >no ale sam mowiles, ze pompa przestaje chodzic jak nie da sie juz
    >mocniej podgrzac niz 17C bo tyle masz na panelu
    >skad wiesz, ze tylko 300L bys nagrzał w dzien?

    To fakt niby nie wiem. Ale jak patrze, ze pompa chodzila 8 godzin i jak
    policze ile godzin trwa dzien w pazdzierniku, to nie spodziewam sie za
    wiele.

    >a moze nagrzeje 1000L na 16C? to jako uzupelnienie a nie glowne źródło
    >trzeba łączyć obiegi z różnych źródeł i bedzie ok

    To kiedy wstaje slonce i kiedy zachodzi?

    >poza tym masz 1 panel 4m2

    Owszem, kolejny bylby drozszy o drugie tyle.

    >a ile kosztują "ścianówki" przed zatynkowaniem? tyle co rurki i montaz
    >http://www.youtube.com/watch?v=mNcoxHZGxfI

    Czyli ile? Rura to jakies 3zl za metr, moze nie duzo, ale darmo to nie jest.
    Ciekawe jak to sie odpowietrza.

    >a nie musisz rezygnowac z ogrzewania niskotemperaturowego w
    >pomieszczeniu z drewniana podloga

    Nie zrezygnowalem i dzis, mimo braku ogrzewania sciennego.

    >przede wszystkim jednak zwiekszasz powierzchnie i mozna jeszcze
    >bardziej zejsc z temperatura

    Za jakies 100 tys. zl. mozna sporo gazu kupic.

    >mowisz o robotach ziemnych? betonie? uszczelnianiu? rurkach? pompce
    >czy glikolu?
    >jesli na etapie projektowanie sie nad tym zastanowic to moze nie wyjsc
    >takie drogie :-)

    No jasne, zalezy co dla kogo jest drogie. Dziua w ziemi wybetonowana i
    ocieplona, solary z duzym kolektorem, kilometry rury w scianach, milion
    pomp, sterowniki, wiatraki... Co tam, kazdy tak ma. :-)

    >w polaczeniu z rekuperatorem i ociepleniem zaczynasz byc
    >samowystarczalny :-)

    Stowa bedzie malo, czyli jeszcze wiecej gazu.

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2009-11-01 19:06:53
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    > Rurek nie lutowalem, kupilem miedz z klebka i rozwijalem jak pexal
    > zwyczajny.
    >
    > Pozdro.. TK
    Ooo, a gdzie cos takiego sprzedają, pierwsze słysze o miedzi zwijanej?

    pozdr
    przemek

  • 43. Data: 2009-11-01 21:00:44
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Lis, 20:06, "Przemek" <e...@v...pl> wrote:

    > Ooo, a gdzie cos takiego sprzedają, pierwsze słysze o miedzi zwijanej?

    Chocby na allegro:

    http://www.allegro.pl/item799885621_rura_miedz_chlod
    nicza_3_4_19_05mm_30_5m_wieland.html
    http://www.allegro.pl/item762100793_rura_miedziana_m
    iedz_miekka_18_hutmen.html

    (nie wiem czy ta miekka nadaje sie do solarow)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 44. Data: 2009-11-01 21:45:01
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Przemek" <e...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ooo, a gdzie cos takiego sprzedają, pierwsze słysze o miedzi zwijanej?

    W sklepie hydraulicznym. :-)

    Pozdro.. TK

  • 45. Data: 2009-11-01 22:53:03
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    >http://www.allegro.pl/item762100793_rura_miedziana_
    miedz_miekka_18_hutmen.html

    >(nie wiem czy ta miekka nadaje sie do solarow)

    Nadaje, nadaje. Z ta tylko uwaga, ze uzywa sie mniejszych srednic, 16mm.

    Pozdro.. TK

  • 46. Data: 2009-11-02 06:28:39
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 29 Paź, 01:46, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > mowiac jak na taki sobie dzien, ale moze kolektor prozniowy lepiej "zbiera"
    > promieniowanie rozproszone, a moze temp. w zasobniku byla latwa do
    > podniesienia byle jaka roznica temperatur.
    > Jak na pierwszy w koncu pazdziernika dzien wzrost temp. 300L wody o ok. 9 C
    > mozna uznac za wynik niezly, ale i taki sobie. Zalezy kto bardziej jest
    > pesymista, a kto optymista. :-) Kapac sie w tym nie da, ale kociol te 9 C ma
    > juz z glowy a to tez cos.
    > Zobaczymy co bedzie dalej. Czy taka instalacja sie oplaca, czy nie.

    A jak wyszło w słoneczny dzień? Patrzyłeś?

  • 47. Data: 2009-11-02 09:29:24
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Zobaczymy co bedzie dalej. Czy taka instalacja sie oplaca, czy nie.

    A jak wyszło w słoneczny dzień? Patrzyłeś?

    Nie bylo jeszcze slonecznego dnia. Dzis jest ladniutko od rana to zobacze i
    wieczorem oglosze. Jak na razie termometr na balkonie tu gdzie mieszkam
    ktoremu latem konczyla sie, dzis w pelnym sloncu pokazuje 20C. To moga byc
    wszystkie mozliwosci solara w listopadzie, ale zobaczymy. Temp. w zasobniku
    na wczoraj lekko przekraczala 17C.

    Pozdro.. TK

  • 48. Data: 2009-11-02 09:48:31
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > ktoremu latem konczyla sie, dzis w pelnym sloncu pokazuje 20C.

    konczyla sie skala.

    TK

  • 49. Data: 2009-11-02 14:01:31
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Nie wiem, nie sadze. Na rotametrze nic nie widac, a przeplyw moze byc tak
    > dobrany, ze rotametr moze pelnic funkcje zaworu zwrotnego. Podlaczenie
    > odpowiedniej rurku do wezownicy na dole czy gorze moze temu zjawisku
    > przeciwdzialac. Tzn. pompa wzgledem wezownicy pracuje na ssaniu podnoszac
    > plywak rotametru i w te strone przeplyw jest mozliwy. W druga strone byc moze
    > przeplyw nie jest mozliwy bo plywak go zamyka, a dla grawitacji bylby bardziej
    > pozadany, bo gorne podlaczenie wezownicy jest cieplejsze.

    Na rotametrze tego nie zauwżysz bo grawitacyjny obieg zadziała w drugą stronę.
    Ale na to wszystko jest jedna skuteczna rada. Zawór zwrotny - najlepiej klapkowy
    bezsprezynowy.
    U mnie tak było i pomógł właśnie zawór zwrotny.

    Marek

  • 50. Data: 2009-11-02 14:25:11
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Agent 0700" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > czyli może być tak, że solar będzie wyłączony całą zimę :-)

    W zimie jest wystarczająco dużo dni słonecznych albo o niezbyt duzym
    zachmurzeniu aby kolektor spokojnie nagrzał wodę.
    W zbiorniku 300l to około 0,35kWh na każdy stopień ponad to co przychodzi z
    wodociągu. Liczy się więc każdy stopień.
    W mroźny ale słoneczny dzień 300l zbiornik może spokojnie osiągnąć temp
    60stopni. W pochmurne dni bywa róznie.
    Przy cięzkich chmurach pompa owszem stoi ale takich dni gdy kolektor jest cały
    dzień bezczynny jest naprawdę niewiele.
    Jest pewien paradoks. Prózniowy niby ma większą skuteczność w zimie ale jak
    zajdzie szronem to nic go nie rozmrozi a mechaniczne czyszczenie moze sie róznie
    skończyć - popękają rury. Promienie słoneczne są skutecznie odbijane od takiej
    zaszronionej powierzchni prózniowej rury. W płaskim kolektorze wystarczy puścić
    obieg na kilkanascie minut. Szyba zostanie podgrzana od spodu (nie ma próżni)i
    kolektor w końcu ruszy. Czasem tak robię, na przykład dzisiaj rano było -6
    stopni i gruba warstwa szronu pokrywała kolektor. Kolektor ruszył już o 8:00
    rano gdyż na 15 minut włączyłem obieg. Resztę powierzchni roztopiło słońce. W
    tej chwili w zbiorniku mam ponad 75 stopn. Codziennie o 16:30 piec gazowy
    sprawdza czy temperatura na wysokości 2/3 zbiornika przekracza 50 stopni.
    Jeżeli jest poniżej 50stopni to górną wężownicą dogrzewa 1/3 zbiornika do 50
    stopni. Ale tak jak, wczoraj czy dzisiaj piec gazowy sie nie oczywiście włączy.
    Tego roku od 1 kwietnia aż do 10 października piec gazowy wyłączony był
    całkowicie z prądu może poza 4-5 dniami z powodu utrzymujących sie więcej niż
    dwa dni ciężkich chmur. Normalnie jeden pełny dzień słońca wystarcza z zapasem
    na 2 dni poboru wody.
    Z drugiej strony jest to "uciążliwe" bo w lecie mamy nadwyżkę ciepła ale i na to
    sa sposoby :)

    Marek