  • 31. Data: 2009-10-30 10:37:38
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Masz racje, ale to akurat nie jest jakas zyciowa inwestycja, a montaz
    > solarow nie zawsze rozpatruje sie pod katem wylacznie oplacalnosci na
    > dzis. Tak samo ludzie montuja sobie wentylacje mechaniczne i rekuperatory
    > pewnie bez szans na zwrot inwestycji. Nie mowiac juz o pompach ciepla za
    > 70 000zl. To dopiero jest jazda. Wyjsciem moze jest fakt, ze przy budowie
    > latwiej o takie inwestycje w sensie wykonawczym, poza tym dzis gotowka
    > jest, jutro moze byc mniej. Wydane pieniadze dzis nie pozbawiaja nas tego
    > dobra pozniej co by nie bylo. To poczesci lokata w spokoj. :-)

    Jeszcze jakiś czas temu to koszty inwestycji były zdecydowanie większe, więc
    nie ma co sie dziwić, że ludzie sceptycznie do tego podchodzą.
    A odnośnie nadprodukcji ciepłej wody latem to może rzeczywiście można
    pomyśleć o jakimś małym baseniku lub takim amerykańskim hot tub.

  • 32. Data: 2009-10-30 11:45:02
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    > Uszanowanie.
    >
    > Wczoraj wyposazony premierowo kolektor pracowal od rana caly dzien.
    [ciach]
    > Pozdro.. TK
    Ile czasu zajeło Ci montowanie tego ustrojstwa?
    Rurki lutowałes sam?
    jak zaizolowales przejscie przez dach?
    to chyba tyle pytan :)

    pozdr
    przemek

  • 33. Data: 2009-10-30 18:22:07
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Przemek" <e...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Ile czasu zajeło Ci montowanie tego ustrojstwa?

    Znaczy samej instalacji jak sie domyslam. Rurki na dach z przekuciem przez
    strop i sciane, zalozenie otuliny kauczukowej zajelo mi dwa wieczory, od
    popoludnia wieczory. :-)

    > Rurki lutowałes sam?

    Rurek nie lutowalem, kupilem miedz z klebka i rozwijalem jak pexal
    zwyczajny.

    > jak zaizolowales przejscie przez dach?

    To jest najgorsze niestety. Na razie jest zasilikonowane, ale powiedzialem
    dachowcowi, zeby dorobil mi takie lejki z blachy i zalozymy na rurke
    miedziana wypelniajac w srodku silikonem dachowym.

    Pozdro.. TK

  • 34. Data: 2009-10-30 18:27:58
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    wiadomości news:hcefll$1u40$1@newsread2.aster.pl...

> [...]
    > A odnośnie nadprodukcji ciepłej wody latem to może rzeczywiście można
    > pomyśleć o jakimś małym baseniku lub takim amerykańskim hot tub.

    Dzis jak bylem na miejscu, to spojzalem na sterownik. Woda przekracza 17C,
    czas pracy pompy 4 godz. Przyrost temp. raczej niewielki jak na tyle pracy,
    ale jak patrzylem dzis na niebo to glownie chyba promieniowanie rozproszone,
    ale i tak pocieszam sie, ze kociol bedzie grzal od 17, nie 9(?).
    Zmierzam do tego, ze niektorzy naiwni ludzie montuja po dwa takie kolektory
    zeby tym dom ogrzewac jak moj sasiad np. Po trzydniowych doswiadczeniach nie
    polecam.

    Pozdro.. TK

  • 35. Data: 2009-10-31 10:28:16
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 30 Paź, 19:27, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > zeby tym dom ogrzewac jak moj sasiad np. Po trzydniowych doswiadczeniach nie

    ogrzewac to nie ale podgrzewac czynnik w obiegu PC a to juz inna
    rozmowa

    17stopni no to pieknie, ciekawe jak bedzie w styczniu... byloby to
    wrecz idealne "dolne" źródło ciepła dla PC

    przy proporcji 30C podlogowka i 17C dolne źródło ciepła, COP bedzie
    chyba z 6 a moze i 8... ktos umie to policzyc?
    poza tym mozna by zrobic wiecej "ścianówek" gdzie sie nie da
    podłogówek i mozna zejsc z 30 do 28 albo i może 25
    dla mnie rewelacja

    instalacje robic skalowalna i dokladac za zaoszczedzone po panelu co
    roku ;-)

    jeszcze co do tej nadwyzki - basen ok, ale ile mozna sie moczyc w
    cieplej wodzie latem ;-)
    nie zaszkodziloby zmagazynowac na zimę rowniez dla dolnego źródła PC
    np w przewymiarowanym zaizolowanym szambie bo tam i tak podciagniete
    moga byc rury z glikolem

    innym ciekawym zjawiskiem jest silnik Stirlinga (ciepło na prąd) co
    przy oswietleniu ledowym moze dac jakis efekt - ale tutaj mocno
    teoretyzuje, albo moze by na pompe starczylo :)

    z.

  • 36. Data: 2009-10-31 11:17:02
    Od: zbooY <z...@g...com>

    jeszcze małe uzupełnienie na chłodne zimowe dni:
    http://www.youtube.com/watch?v=FTOb6nke1_g

    kolo pojechał
    z.

  • 37. Data: 2009-10-31 11:59:13
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
    >jeszcze małe uzupełnienie na chłodne zimowe dni:
    >http://www.youtube.com/watch?v=FTOb6nke1_g

    >kolo pojechał

    Kolo zdaje sie jest wlascicielem wlasciwej firmy wiec nie dziwota.

  • 38. Data: 2009-10-31 15:14:33
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >ogrzewac to nie ale podgrzewac czynnik w obiegu PC a to juz inna
    >rozmowa

    >17stopni no to pieknie, ciekawe jak bedzie w styczniu... byloby to
    >wrecz idealne "dolne" źródło ciepła dla PC

    Ale to jest bez sensu. Do ogrzewania potrzeba wydajnego zrodla a nie takiego
    ktore nagrzeje 300L do 17C. Co Ci po 300 litrach na dzien wzglednie
    sloneczny?

> [...]
    >poza tym mozna by zrobic wiecej "ścianówek" gdzie sie nie da
    >podłogówek i mozna zejsc z 30 do 28 albo i może 25

    Pewnie ze mozna, tylko to musi miec sens ekonomiczny.

    Ciagle koszty.

    Pozdro.. TK

  • 39. Data: 2009-10-31 16:07:14
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 31 Paź, 16:14, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Ale to jest bez sensu. Do ogrzewania potrzeba wydajnego zrodla a nie takiego
    > ktore nagrzeje 300L do 17C. Co Ci po 300 litrach na dzien wzglednie
    > sloneczny?

    no ale sam mowiles, ze pompa przestaje chodzic jak nie da sie juz
    mocniej podgrzac niz 17C bo tyle masz na panelu
    skad wiesz, ze tylko 300L bys nagrzał w dzien?

    a moze nagrzeje 1000L na 16C? to jako uzupelnienie a nie glowne źródło
    trzeba łączyć obiegi z różnych źródeł i bedzie ok

    poza tym masz 1 panel 4m2

    > Pewnie ze mozna, tylko to musi miec sens ekonomiczny.

    a ile kosztują "ścianówki" przed zatynkowaniem? tyle co rurki i montaz
    http://www.youtube.com/watch?v=mNcoxHZGxfI

    a nie musisz rezygnowac z ogrzewania niskotemperaturowego w
    pomieszczeniu z drewniana podloga

    przede wszystkim jednak zwiekszasz powierzchnie i mozna jeszcze
    bardziej zejsc z temperatura

    > Ciagle koszty.

    mowisz o robotach ziemnych? betonie? uszczelnianiu? rurkach? pompce
    czy glikolu?
    jesli na etapie projektowanie sie nad tym zastanowic to moze nie wyjsc
    takie drogie :-)
    a woda ma najlepsze i najtansze konkretne ciepło właściwe
    zreszta PC ziemna tak naprawde jest wodna bo źródło regeneruje sie
    przez opady
    sucha ziemia mało ma "ciepła" do oddania

    mnie najbardziej zaciekawiło w tym filmiku wlasciciela tej firmy
    montazowej PC, ze przełożenie na COP dzieki panelom moze siegnac 100!
    co zaczyna byc dobre do powiazania z wiatrowka pionowa Savoniusa,
    ktora niby jest malej mocy...

    w polaczeniu z rekuperatorem i ociepleniem zaczynasz byc
    samowystarczalny :-)

    no dobra, to tyle teoretyzowania ale temat warty grzechu ;-)

    z.

  • 40. Data: 2009-10-31 19:13:12
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 31 Paź, 11:28, zbooY <z...@g...com> wrote:

    > ogrzewac to nie ale podgrzewac czynnik w obiegu PC a to juz inna
    > rozmowa

    Uzyskasz COP 3-4, bo przeciez pompa bedzie odbierac to cieplo na
    biezaco i temp. nigdy nie dojdzie do tych 17... Mankowi udalo sie
    "zarobic" w ciagu dnia 3kWh na solarach wiec pompa dalaby mu ok
    12-14kWh (z czego 3 wzielaby sprezarka - prad), czyli gdzies tak dwie
    godziny ogrzewania w najwieksze mrozy.

    > 17stopni no to pieknie, ciekawe jak bedzie w styczniu... byloby to
    > wrecz idealne "dolne" źródło ciepła dla PC

    Ale co z tego ze to ma 17 stopni - przeciez trzeba policzyc POJEMNOSC
    cieplna takiego buforka:) Jakby nie trzebabylo to wystarczyloby grzac
    na biezaco szklanke wody do temperatury 30st i tym rzekomo daloby sie
    ogrzac caly dom za prawie darmo ;)) Co innego gdyby taki solar nagrzal
    basen ~50m3 do 17-stu stopni, a nie tylko maly buforek 300l :)

    > przy proporcji 30C podlogowka i 17C dolne źródło ciepła, COP bedzie
    > chyba z 6 a moze i 8... ktos umie to policzyc?

    Heh, taki COP moze i bedzie ale tylko przez chwile - pompa przeciez
    zaraz to cieplo odbierze i temp. spadnie - bardzo szybko :)

    [...]
    > nie zaszkodziloby zmagazynowac na zimę rowniez dla dolnego źródła PC
    > np w przewymiarowanym zaizolowanym szambie bo tam i tak podciagniete
    > moga byc rury z glikolem

    Dobrze kombinujesz - to sie nazywa bufor, akumulator wodny :)

    > innym ciekawym zjawiskiem jest silnik Stirlinga (ciepło na prąd) co
    > przy oswietleniu ledowym moze dac jakis efekt - ale tutaj mocno
    > teoretyzuje, albo moze by na pompe starczylo :)

    A tego to wogole nie znam..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.