  • 1. Data: 2011-12-13 09:37:30
    Temat: Srednica kabla tymczasowego
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Opis sytuacji: jest sobie dom z gotowa instalacja i uziemieniem. Enion
    dostarczy zasilanie za ok. 2 miesiace. Kabel od domu do przyszlego licznika
    juz lezy w ziemi (YKY 4x10mm). Od przyszlej pozycji licznika do slupa z
    pradem "budowlanym" jest ok. 30 metrow. Czy cos stoi na przeszkodzie, zeby
    podlaczyc dom do pradu "budowlanego" z wykorzystaniem lezacego juz kabla
    ziemnego i przedluzki z kabla np. 2x3mm? Czy moze przedluzka tez musi byc z
    przewodu 4x10mm?

    Powod pytania chyba oczywisty - koszty kabla. 30-metrowego odcinka kabla
    YKY4x10 pozniej nie sprzedam, a to jest 500 zl. Z kolei z 2x3mm zrobie
    sobie solidny przedluzacz.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 2. Data: 2011-12-13 09:42:09
    Temat: Re: Srednica kabla tymczasowego
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-12-13 10:37, Maciek pisze:

> [...]
    >
    > Powod pytania chyba oczywisty - koszty kabla. 30-metrowego odcinka kabla
    > YKY4x10 pozniej nie sprzedam, a to jest 500 zl. Z kolei z 2x3mm zrobie

    Pytanie zasadnicze brzmi - czy chcesz w tym domu mieszkać, czy
    potrzebujesz tylko prąd na budowę?

    Pozdrawiam,
    MW

  • 3. Data: 2011-12-13 09:47:24
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Dec 2011 10:42:09 +0100, wolim napisał(a):

    > Pytanie zasadnicze brzmi - czy chcesz w tym domu mieszkać, czy
    > potrzebujesz tylko prąd na budowę?

    Mieszkac, i to raczej musze niz chce.

    Podczas budowy wystarczal zwykly zasilacz 2x1,5mm (wytrzymal rok i dalej
    dziala), chociaz przy odpalaniu wiertarki swiatlo przygasalo.

    W okresie do otrzymania pradu z ZE nie bede mial urzadzen w rodzaju
    piekarnika elektrycznego i innych pradozernych. Wode tez moge gotowac na
    gazie.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 4. Data: 2011-12-13 10:13:00
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-12-13 10:47, Maciek pisze:

> [...]
    >
    > W okresie do otrzymania pradu z ZE nie bede mial urzadzen w rodzaju
    > piekarnika elektrycznego i innych pradozernych. Wode tez moge gotowac na

    Być może średnica wystarczy, ale bezpiecznie nie będzie.
    Jeśli już tak się upierasz, to musi być przynajmniej kabel trzyżyłowy, i
    daj przed kablem zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe (bezpiecznik)
    odpowiednie do jego średnicy.

    I jeszcze pytanie - gdzie chcesz ten kabel wpiąć? Bo chyba nie do
    instalacji sąsiada? :)

  • 5. Data: 2011-12-13 10:25:34
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Dec 2011 11:13:00 +0100, wolim napisał(a):

    > I jeszcze pytanie - gdzie chcesz ten kabel wpiąć? Bo chyba nie do
    > instalacji sąsiada? :)

    Oczywiscie, ze nie - do wiszacej na slupie skrzynki budowlanej (przydzial z
    ZE, 14 kW).

    Zabezpieczenia sa: roznicowki w domu, uziemienie z bednarki.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 6. Data: 2011-12-13 10:39:26
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-12-13 11:25, Maciek pisze:

    > Oczywiscie, ze nie - do wiszacej na slupie skrzynki budowlanej (przydzial z
    > ZE, 14 kW).
    >
    > Zabezpieczenia sa: roznicowki w domu, uziemienie z bednarki.

    Ale chodzi o zabezpieczenie tego kabla przed zbyt dużym prądem. To
    będzie wąskie gardło w instalacji. Zabezpieczenie trzeba dać przed tym
    kablem. Jak podłączysz zbyt dużo urządzeń, to powinno wywalić
    zabezpieczenie, a nie przepalić kabel.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 7. Data: 2011-12-13 10:43:23
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Dec 2011 11:39:26 +0100, wolim napisał(a):

> [...]
    > będzie wąskie gardło w instalacji. Zabezpieczenie trzeba dać przed tym
    > kablem. Jak podłączysz zbyt dużo urządzeń, to powinno wywalić

    Rozumiem. O ile wiem, na slupie tez jest wylacznik roznicowopradowy.
    Czyli 3x3mm powinno byc OK?

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 8. Data: 2011-12-13 11:17:17
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Rozumiem. O ile wiem, na slupie tez jest wylacznik roznicowopradowy.

    kolega mówił o nadmiarowym a nie różnicowo prądowym. Przewód YDY 2x2,5
    wytrzyma 30A wiec pewnie podobne zabezpieczenia masz juz w tej szafce.

    > Czyli 3x3mm powinno byc OK?

    nie ma takiego numeru :-)

    b.

  • 9. Data: 2011-12-13 11:30:20
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Dec 2011 12:17:17 +0100, Budyń napisał(a):

    > nie ma takiego numeru :-)

    Nigdy nie chcialem byc elektrykiem :)

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 10. Data: 2011-12-13 13:01:31
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Nie spotkałem się z takim przekrojem - 3 mm
    Jest 2,5 albo 4 i ona mają obciążalność prądową 20 i 25 A (żyły
    miedziane) albo 15 i 20 A (żyły Al).
    IMO podłącz kablem Al 4 x 4 mm i będzie spokojnie i bezpiecznie,
    ewentualnie Cu, który potem można będzie jeszcze do czegoś wykorzysytać
    Jacek