  • 11. Data: 2012-10-29 18:46:39
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z głowicami
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    jur wrote:
    > Taki efekt osiągniesz stosując zwykłe głowice termostatyczne na
    > grzejnikach. Problem dławienia pompy łatwo rozwiązać skryzowanym
    > bypassem na rozdzielaczu grzejników. Mam tak zrobione i działa
    > idealnie.

    ale on chce aby pompa pracował tylko wtedy gdy jest zapotrzebowanie na
    ciepło.

    zawór wyrównawczy załatwia problem zamkniętych zaworów ale nie latania pompy
    po próżnicy.

    tutaj rozwiązaniem była by kontrola temperatury powrotu i sprytny sterownik
    pompy pracujący wg algorytmu.

    co jakiś czas włączam pompę na chwilę i sprawdzam temperaturę powrotu, gdy
    jest podobna do zasilającej to wyłączam pompę i dalej czekam, gdy Tp jest
    niższa niż zasilania to wtedy pompa kontynuuje prace aż tp zbliży sie do T
    zasilania.

    Coraz bardziej sie skłaniam do wejścia w jakiś fajny sterownik programowalny
    i samemu pisać soft sterujący dla moich klientów, generalnie dla większości
    sterowników nie jestem w 100% zadowolony z funkcji które mają
    zaimplementowane.

  • 12. Data: 2012-10-29 18:48:33
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z g?owicami
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 października 2012 17:22:39 UTC+1 użytkownik dddddd napisał:
    > W łazience wystarczy mi 19
    >
    > stopni, podniesione tylko w czasie godzin kąpielowych do np. 23st.C. - a
    >
    > chwilowe (na 2 godziny) podniesienie temperatury IMO nie będzie tyle
    >
    > kosztować co grzanie non stop do 23st.C.
    Różnica w kosztach będzie praktycznie nieodczuwalna

  • 13. Data: 2012-10-29 20:06:03
    Od: dddddd <n...@w...pl>

    W dniu 2012-10-29 18:48, Kris pisze:

    > Różnica w kosztach będzie praktycznie nieodczuwalna

    no nie wiem, jako że mam remont i dopiero wczoraj zdążyłem założyć jeden
    z grzejników - dogrzewałem pomieszczenie grzejnikiem elektrycznym
    bodajże 2kW. Nie mierzyłem temperatur, ale pomieszczenie wielkości
    łazienki nagrzewało się bardzo szybko, jako że nie potrzebowałem tam
    ciepła cały czas to przed wejściem włączałem grzejnik na 2 lub 3 bieg, a
    w pozostałym czasie pracował na 1 biegu utrzymując kilkanaście (nie wiem
    ile ale chyba ok. 15-16) stopni. Nagrzewało się bardzo szybko, prawie że
    równie szybko wychładzało. Wniosek z tego taki że jak ściany nie
    nagrzane to chwilowe wpompowanie większej ilości ciepła nagrzeje
    pomieszczenie i nie ma potrzeby grzać cały czas. Sądzę że jakbym chciał
    utrzymać tam non stop np. 20 stopni to różnica byłaby spora - tyle że
    tego pomieszczenia używam sporadycznie, łazienka użytkowana jest częściej...

    Lukasz

  • 14. Data: 2012-10-29 21:44:47
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > ale on chce aby pompa pracował tylko wtedy gdy jest zapotrzebowanie na
    > ciepło.
    >
    > zawór wyrównawczy załatwia problem zamkniętych zaworów ale nie latania
    > pompy po próżnicy.

    To jest jakies dla mnie przekombinowane. Pompa sie wylacza kiedy w jadalni
    robi sie cieplo. Skutkuje to wychladzaniem sie innych pomieszczen. Toz to
    jak drut zle dobrane miejsce do mierzenia temperatury.

> [...]
    > niższa niż zasilania to wtedy pompa kontynuuje prace aż tp zbliży sie do T

    Tylko, ze to samo zrobi sam termostat pokojowy zamontowany w chlodniejszym
    pomieszczeniu. W jadalni glowica zamknie przeplyw, to samo w innych
    pomieszczeniach, az w koncu termostat pokojowy zwany sterownikiem rozlaczy
    pompe wg. wskazania chlodnego pomieszczenia.
    Mam wrazenie, ze gotowe rozwiazania sa sprzed naszej ery a tu szuka sie
    tylko komplikacji.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2012-10-30 07:58:41
    Od: xfiles <s...@g...com>

> [...]
    >
    > pompe wg. wskazania chlodnego pomieszczenia.
    >
    > Mam wrazenie, ze gotowe rozwiazania sa sprzed naszej ery a tu szuka sie

    Niestety rozwiazania sprzed naszej ery nie są takie oczywiste. Trzeba zauwazyc, ze sa
    rozne rodzaje pomieszczen. Ja mam ta sytuacje, ze w sloneczne dni zwykle chlodniejszy
    pokoj dzieki duzej powierzcni szyb nagrzewa sie od slonca. Wiem, ze zaraz beda glosy,
    ze mozna w tym momencie przenies sterownik do drugiego pokoju, ale chyba nie o to
    chodzi. Ja potrzebuje calkiem prostego systemu - glowice elektroniczne z mozliwoscia
    wysylania informacji, ze zawor sie otworzyl i sterownika, ktory w tym momencie
    wlaczy pompe. To wszystko. System taki jest zupelnie niezalezny od pogody i steruje
    tak naprawde pojedynczymi kaloryferami. Co wazne mamy tu dodatkowo rozwiazany problem
    zamnkietych wszystkich zaworow, poniewaz pompa sie wlaczy tylko wtedy, gdy chociaz
    jeden z zaworow jest otwarty.

  • 16. Data: 2012-10-30 09:41:54
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > tylko trzeba pamietac aby chociaz jeden grzejnik był ciągle otwarty zeby
    > nie nastapiła sytuacja że popma chodzi a wszystkie grzejniki zamkniete

    a w czym to przeszkodzi porządnemu automatycznemu kotłowi?
    IMHO to jakiś mit z zamierzchłych czasów, kiedy kotły były niesterowalne...

    mimo, że IMHO nie jest to wcale konieczne,
    woda i tak będzie krążyć po kotłowej stronie wymiennika ciepła, albo przez
    sprzęgło hydrauliczne, albo przez mieszacz...

  • 17. Data: 2012-10-30 10:08:17
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "xfiles" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    >tu dodatkowo rozwiazany problem zamnkietych wszystkich zaworow, poniewaz
    >pompa sie wlaczy tylko wtedy, gdy >chociaz jeden z zaworow jest otwarty.

    A ja powiem Ci tak: czasem czytajac grupe jestem zafascynowany mnozonymi
    problemami. Ilosc zdawaloby sie do tej pory banalnych problemow, na ktore
    zwyczajnie nie zwraca sie uwagi, tu na grupie urastaja do rangi problemow
    zyciowych. Do tego beda gloryfikowane do konca sezonu, jak to wyregulowac
    termicznie dom, paradoksalnie z nieocieplonymi pomieszczeniami kazdego z
    osobna i oddzielnymi wejsciami z zewnatrz.
    Wiec, nie wierze, ze nie da sie znalezc miejsca referencyjnego dla
    termostatu. Nie wierze, ze wahania temp. na poziomie 1-2C miedzy
    pomieszczeniami w ciagu calej doby moga byc dla kogos zyciowo krytyczne. I w
    koncu nie wierze, ze te super glowice beda tansze od zaworu nadmiarowego
    zabezpieczajacego pompe i strasznie lepsze w normalnym, murowanym domu od
    tzw. tradycyjnych rozwiazan. I pomyslec, ze w takiej podlogowce woda krazy
    24h/dobe i ludzie calkiem dobrze sobie z tym zyja. Zeby jeszcze bardziej
    skomplikowac Twoje przemyslenia dodam, ze praktycznie dom wyregulowany w
    oparciu o wlasciwie dobrana krzywa grzewcza nie potrzebuje zadnych glowic
    termostatycznych na grzejnikach. Jedynie na wypadek wlasnie mocno
    nagrzewanych pomieszczen incydentalnie z jakichs innych powodow. Tak to jest
    w dzisiejszych czasach, ze zapotrzebowanie na cieplo kontroluje sie temp.
    wody w instalacji. To jest najlepszy obraz sytuacji w domu, bo nie
    zastanawiasz sie w ktorym kacie jest chlodniej, a w ktorym cieplej. Na tej
    samej zasadzie kotly gazowe dobieraja moc palnika i czas jego pracy.
    Niestety do tego potrzebna jest ciagla pracy pompy.
    Wiec Rozwijanie Waszej koncepcji jest tak naprawde kontynuacja trendow od
    ktorych odeszlo sie juz jakis czas temu.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2012-10-30 10:35:40
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > woda i tak będzie krążyć po kotłowej stronie wymiennika ciepła, albo przez
    > sprzęgło hydrauliczne, albo przez mieszacz...

    Nie bedzie.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2012-10-30 11:21:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 30 października 2012 10:10:07 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:
    > I w koncu nie wierze, ze te super glowice beda tansze od zaworu nadmiarowego
    >
    > zabezpieczajacego pompe i strasznie lepsze w normalnym, murowanym domu od
    >
    > tzw. tradycyjnych rozwiazan.
    I dodatkowo do tych super głowic pajęczyna dodatkowa jest potrzebna bo przy kazdym
    grzejniku jakis kabel by musiał byc aby to połączyc ze sterownikiem.

  • 20. Data: 2012-10-30 11:36:27
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z głowicami {OT}
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Nie bedzie.