  • 41. Data: 2010-07-12 12:11:46
    Temat: Re: Studnia wbijana abisyńska - jak samemu zrobić?
    Od: mal <m...@g...com>

    On 12 Lip, 12:12, ZS <a...@w...pl> wrote:
    > A wymyśliłem jakby taka studnia była za mało wydajna można jakoś
    > równolegle podłączyć 5 takich rur? Czy wtedy wydajność by wzrosła?
    >
    > Tylko problemem jest że jeżeli w jednej skończy się woda to pompa się
    > zapowietrzy i koniec. Ale jakby dobrać odpowiedni przepływ dla tych 5
    > rur? Np z jednej byłoby 5L/min to z 5 miałbym 25L. Tylko czy np 1-2m
    > międz nimi wystarczy?
    >
    > To wszystko są moje dywagacje poniewieważ wszystko zamknąłbym kwotą
    > 100zł za te rury:) a jak 25mm to i 50zł.
    >
    > Co na to mal?:) Na razie muszę zmierzyć wydajnosć jednej studni.

    Musiałabym Ci to policzyć, by mieć pewność przynajmniej w 50%. Do
    obliczeń muszę przyjąć jakiś współczynnik filtracji i obliczyć zasięg
    leja depresyjnego. Potem dopiero można określić w przybliżeniu
    odległość pomiędzy otworami.
    Na razie mózg mam rozlasowany przez upał. Wieczorem.

    mal

  • 42. Data: 2010-07-12 12:18:09
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "mal" <m...@g...com> wrote in message
    j.googlegroups.com...
    On 12 Lip, 12:12, ZS <a...@w...pl> wrote:
> [...]

    odległość pomiędzy otworami.
    Na razie mózg mam rozlasowany przez upał. Wieczorem.

    Weź pod uwagę menisk w rurze przy tym upale...

  • 43. Data: 2010-07-12 12:27:55
    Od: mal <m...@g...com>

    On 12 Lip, 14:18, "Panslavista" <p...@i...pl> wrote:

    > Weź pod uwagę menisk w rurze przy tym upale...

    To się nazywa fachowo zeskok zwierciadła wody w studni :-)

  • 44. Data: 2010-07-12 21:08:55
    Od: mal <m...@g...com>

    On 12 Lip, 12:12, ZS <a...@w...pl> wrote:
    > A wymyśliłem jakby taka studnia była za mało wydajna można jakoś
    > równolegle podłączyć 5 takich rur? Czy wtedy wydajność by wzrosła?

    Tak. Byłaby sumą wydajności poszczególnych otworów, ale pod warunkiem,
    że nie byłoby między nimi współdziałania.

    > Tylko problemem jest że jeżeli w jednej skończy się woda to pompa się
    > zapowietrzy i koniec.

    Dlatego już wcześniej pisałam, że musisz znać wydajność.
    Jeśli będziesz wiedział jaka jest wydajność to wtedy ustawiasz
    (DŁAWISZ) pompę w taki sposób, by w sposób ciągły podawała wodę.

    Zapowietrzenie jest możliwe tylko wtedy, gdy pompa jest mocniejsza od
    dopływu wody (większa wydajność pompy od dopływu wody z warstwy
    wodonośnej).

    Ale jakby dobrać odpowiedni przepływ dla tych 5
    > rur? Np z jednej byłoby 5L/min to z 5 miałbym 25L. Tylko czy np 1-2m
    > międz nimi wystarczy?

    Policzyłam zakładając, że:

    - miąższość warstwy wodonośnej wynosi 2,5 m (od lustra wody do spągu)
    - możliwa do wytworzenia depresja (obniżenie lustra wody w otworze)
    wynosi 1 m
    - współczynnik filtracji k = 0,00001 m/sek

    I wyszło mi, że przy takich parametrach zasięg oddziaływania Twojego
    otworu
    wynosi 2,8 m.

    Uwzględniając błąd - bezpieczna odległość pomiędzy otworami wyniesie
    3,5 m.
    Zatem przy takiej odległości nie powinny na siebie oddziaływać, ale
    pod warunkiem, że wydajność nie będzie większa jak 82 litry/godz.

    Obliczyłam to dla średnicy 40 mm. Mniejsza średnica (25 mm) niewiele
    zmieni wartość.

    Mogę Ci podać wzory, na których się oparłam, ale to chyba nie jest dla
    Ciebie istotne.

    Reasumując:

    przy założeniu, że wykonasz np. 5 identycznych otworów do głębokości
    ok. 5 m i odległości między nimi nie mniejszej jak 3,5 m to z 1 otworu
    wydobędziesz 80 l/h, a z 5 otworów będzie to 400 l/h.

    ALE PAMIĘTAJ, że to musi być nie więcej wody z 1 otworu, niż
    napisałam,
    bo gdy zaszalejesz - zniszczysz wszystko i będziesz w nieskończoność
    tworzył kolejne otwory, z których i tak więcej wody nie dopłynie.

    To obliczenie teoretyczne. Jeśli określisz rzeczywisty wydatek tego
    otworu może się to jeszcze zmienić. Jeśli ten wydatek będzie większy
    np. dwukrotnie (co jest możliwe) - przeliczę jeszcze raz.

    Na dzisiaj koniec wypracowania.

    Dobranoc

    mal

  • 45. Data: 2010-07-14 08:30:17
    Od: ZS <a...@w...pl>

> [...]
    >nieskończoność
    >tworzył kolejne otwory, z których i tak więcej wody nie dopłynie.

    Co to znaczy zniszczysz? Czy jak zabraknie wody to nie wystarczy
    poczekać aż napłynie? Co będzie gdy będę brał np 10L na min?

    >To obliczenie teoretyczne. Jeśli określisz rzeczywisty wydatek tego
    >otworu może się to jeszcze zmienić. Jeśli ten wydatek będzie większy
    >np. dwukrotnie (co jest możliwe) - przeliczę jeszcze raz.

    Wielkie dzieki za obliczenia. Wczoraj wstępnie zmierzyłem wydajność. Z
    rury 25mm podziurawionej na odległosci 50cm na końcu i wrzyconej na 5,5m
    (lustro na 2,5m) Wypompowywałem 5L/min ze zdławioną pompą, później
    spróbowałem na nie zdławionej wyszło 9L/min. Okazało się że mój filtr
    jest mało wydajny bo pompa może dawać 30L/min. Wypompowałem z 50L i wody
    nie brakło.

    Rurę obsypałem żwirkiem takim płukanym wiec sporo piasku. Który ja zatykał.

    Dzisiaj spróbuję z rurą z otworami na 1m i owiniętymi geowłókniną (a
    może jakieś inne pomysły na filtr) i jak będzie szło też 8L to będę
    próbował z dwoma otworami. Spróbuję też czy przy przepływie 8L na ile
    starczy wody.

  • 46. Data: 2010-07-14 08:44:28
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "ZS" <a...@w...pl> wrote in message news:i1jsim$anc$1@news.dialog.net.pl...

> [...]
    > dwoma otworami. Spróbuję też czy przy przepływie 8L na ile starczy wody.

    Kup gotowy nie są aż taki drogie, aby była to bariera nie do przeskoczenia.
    Linki podałem, ale w wielu sklepach z narzędziami blisko domu też mogą być,
    do wbijania, do wkręcania, do wpłukiwania, do włożenia do ziemi - wszystko
    pod linkiem, który wcześniej podałem.

  • 47. Data: 2010-07-14 11:15:40
    Od: ZS <a...@w...pl>

> [...]
    > do wbijania, do wkręcania, do wpłukiwania, do włożenia do ziemi - wszystko

    Teraz juz chyba kupie ale 200zł, a jak będę musiał 5 wykopać?:) to
    1000zł na same igło filtry a w dodatku połączenie z rurą plastikową jest
    bardzo grube i nie za bardzo do tej dziury wchodzi. Lecz skoro juz jest
    woda to muszę kupić hydrofor i choć jeden na początek filtr.

  • 48. Data: 2010-07-14 11:29:50
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "ZS" <a...@w...pl> wrote in message news:i1k68r$gds$1@news.dialog.net.pl...

> [...]
    > grube i nie za bardzo do tej dziury wchodzi. Lecz skoro juz jest woda to
    > muszę kupić hydrofor i choć jeden na początek filtr.

    Spokojnie wystarczy ci taki jaki wchodzi do otworu, jeżeli wodę będziesz
    pobierał wyłącznie do podlewania wystarczy ocynkowana rura, daj wodę
    (teraz) - do zbadania w Sanepidzie zwłaszcza gdy będziesz nawet sporadycznie
    używał do celów spożywczych - bo to woda gruntowa. Możesz też zastosować
    filtr nierdzewny, ale ja wydrążyłbym przynajmniej na jedną sztrangę (6-7m +
    filtr) i dopiero tam badał wydajność... Do podlewania woda powinna być jak
    najmniej zmineralizowana...

  • 49. Data: 2010-07-16 09:18:15
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ZS" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > grube i nie za bardzo do tej dziury wchodzi. Lecz skoro juz jest woda to
    > muszę kupić hydrofor i choć jeden na początek filtr.
    Ja stosuje filtr z siatki takiej, kupionej w sklepie ogrodniczym.
    Wielkość otworów jak na komary, owijam kilka razy rure ponawiercana i
    spisuje się wyśmienicie.
    Fakt że z początku idzie troche piasku ale po czasie się ustabilizuje i woda
    jest czyściutka.

    Gejzero.

  • 50. Data: 2010-08-02 19:37:15
    Od: ZS <a...@w...pl>

> [...]
    > spisuje się wyśmienicie.
    > Fakt że z początku idzie troche piasku ale po czasie się ustabilizuje i

    Chyba jednak dam sobie spokój. Mimo stosowania różnych filtrów w kilku
    miejscach nie udało mi się wydobyć stale więcej niż 4L/min a tyle wody
    to do niczego się nie przyda i jest nieopłacalne (więcej za prąd
    zapłacę). Oglądając studnię obok kręgową to pewnie po prostu taka jest
    przesiąkliwość tego złoża.

    Kilka rur też nie zda egzaminu bo nie ma jak tego zalać aby pompa
    pociągnęła. Koszta się coraz większe robią a i tak nie ma pewności czy
    to coś da. Mimo kilku prób. Jedynie pozostaje przebić się przez tą
    warstwę na 6m ale to chyba nie wykonalne samą wodą.

    Za rok chyba kupię kręgi betonowe takie 120cm, wykopię na 5m i
    powinienem mieć 2000L codziennie. Choc nie wiem jak to będzie z tym
    kopaniem gdy wody będzie ciągle przybywać poniżej tej granicy 2,5m na
    której jest lustro.