  • 11. Data: 2010-02-15 18:19:09
    Temat: Re: Trepy 100x30x0,4cm
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    Dziekuje za porady. Myslalem, ze przy takich wymiarach (i dosc znacznej
    grubosci) drewno bedzie pracowalo zauwazalnie jedynie na dlugosci.
    Skoro ma jednak tendencje do "wykrecania" sie, to pozostane przy klejonce
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 12. Data: 2010-02-15 19:42:53
    Od: "Łukasz C." <a...@r...to>

    Mon, 15 Feb 2010 19:19:09 +0100, Krzysiek napisał(a):

    > Dziekuje za porady. Myslalem, ze przy takich wymiarach (i dosc znacznej
    > grubosci) drewno bedzie pracowalo zauwazalnie jedynie na dlugosci.

    Akurat skurcz/spęcznienie wzdłuż włókien jest najmniejszy ze wszystkich
    kierunków (dla jesionu 0,2%), zdecydowanie większy jest dla kierunku
    promieniowego (5%) i stycznego (8%). Wartości w nawiasach to jednostkowy
    skurcz całkowity, czyli ekstremalny (od wymiarów maksymalnych do
    minimalnych).

    --
    ŁC
    "Dziewczynki zaczynają mówić i stawać na nogach wcześniej od chłopców,

  • 13. Data: 2010-02-15 20:08:01
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Akurat skurcz/spęcznienie wzdłuż włókien jest najmniejszy ze wszystkich
    > kierunków (dla jesionu 0,2%), zdecydowanie większy jest dla kierunku
    > promieniowego (5%) i stycznego (8%).

    A to mnie zmartwiles. 8%??? Mam spocznik o wymiarach 80cm x 200cm. Jaka
    powinna byc wobec tego przerwa dylatacyjna miedzy podestem a sciana?
    Chcialem zostawic ze 3mm, ale to o rzad wielkosci mniej niz 8% z 80cm.
    Czy ma wplyw to, ze planuje przykleic spocznik i trepy klejem poliuretanowym
    (takim jak do klejenia deski barlineckiej). Oprocz tego chcialem kazdy trep
    mocowac dwoma kolkami do stopni, ale chyba z nich zrezygnuje. Nie chce
    pianki, bo schody betonowe mam bardzo rowne, a zalezy mi na zminimalizowaniu
    ewentualnego skrzypienia.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 14. Data: 2010-02-15 20:29:24
    Od: "Łukasz C." <a...@r...to>

    Mon, 15 Feb 2010 21:08:01 +0100, Krzysiek napisał(a):

> [...]
    > pianki, bo schody betonowe mam bardzo rowne, a zalezy mi na zminimalizowaniu

    Głowa do góry :-) Jak wspomniałem, te 8% dotyczy sytuacji od drewna
    maksymalnie spęczniałego (wilgotność powyżej punktu nasycenia włókien,
    czyli ok. 30%) do stanu absolutnie suchego (wilgotność 0%). W domu takich
    warunków nie ma, wahnięcia wilgotności drewna będą nieznaczne.
    Co do mocowania - klej wystarczy (u rodziców po 10 latach nic się nie
    dzieje).

    --
    ŁC
    Człowiek uczył się podpatrując zwierzęta. Tai-chi wymyślił mnich