  • 1. Data: 2010-07-25 16:30:01
    Temat: Wilhoć w mieszkaniu w czasie upałów..
    Od: "Marex" <m...@g...pl>

    Witam, na zewnątrz silne upały, dom dobrze izlowany, ale gdzieś okno
    uchylic trzeba. Od paru tygodni wzrosła wilgotnośc w miezkaniach. Mieszkam w
    terenie zalesionym, częściowo ocienionym drzewami, krzewy, sporo
    trawy ...Dom od kilkunastu lat zbudowany na suchym podlozu (piaszczyse
    podłoże, sucho.Dotychczas nie było problemów z nadmiarek wilgoci. Okna nowej
    generacji, drewniane.
    W dzień zaslaniamy w połowie lub w 2/3 roletami okna - od strony
    wschodnio południowej, po południu strone zachodnią. Pomaga utrzymać
    akceptowalny chlodzik. Ale Styk goraca i chłodniejszego wnetrza powoduje
    wzrost (stały) wilgotnosci w domu.Na noc otwierane są okna, by wychlodzić i
    wietrzyć wnetrze. Na higrometrze ostatnio doszlo do 77% wilgotności. Zaczyna
    to być odczuwalne i dokuczliwe.Niektóre urządzenia elektroniczne zaczynają
    chłonąć wilgoc i "wariują". Czy obserwujecie u siebie takie zjawisko, jak z
    wilgotnoscią i jakie rokowania co do jej zmian..???

  • 2. Data: 2010-07-25 20:29:50
    Temat: Re: Wilhoć w mieszkaniu w czasie upałów..
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Marex" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Witam, na zewnątrz silne upały, dom dobrze izlowany, ale gdzieś
    > okno
    > uchylic trzeba.

    i tu masz całą przyczynę. Dom dobrze izolowany = wilgoć w środku. Pouchylaj
    tych okien więcej, porozszczelniaj, przewietrz porządnie i będzie OK.

    J.

  • 3. Data: 2010-07-26 15:55:40
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > Witam, na zewnątrz silne upały, dom dobrze izlowany, ale gdzieś
    > okno
    > uchylic trzeba. \

    trzeba wietrzyc dom a nie robic z niego termos.
    uchylenie gdzies okna nic nie da, musisz normalnie wietrzyc i problem
    zniknie

    --
    pzdr
    piotrek

  • 4. Data: 2010-07-27 20:34:58
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Piotrek <...@...ru> napisał(a):

    > trzeba wietrzyc dom a nie robic z niego termos.
    No, niezupełnie, staramy sie wietrzyć, ale z pewnym umiarem bo nie
    wpuscić temperatur pow.30oC do mieszkania.
    > uchylenie gdzies okna nic nie da, musisz normalnie wietrzyc i problem
    > zniknie

    Otóż problem wilgotnosci nie jest taki prosty do zapobieżenia i do -
    zlikwidowania. Mimo zasłaniania rolet, , część okien jest wychylnie
    otwartych. Po prostu zbyt duża róznica temperatur (goraco na zewnatrz//
    chłodno wewnątrz) czyni taki absorbcję wilgoci.Staramy sie właczać
    wentylatory, otwierać szeroko wieczorem okna, ale brakowało wiatru(powietrze
    było "gęste")nic nie pomagało. Doszło wewnątrz salonki do 78%. Dzisiaj ,
    drugi dzień ochłodzenia i mimo deszczu za oknem wilgotność spadła - do 75%.
    A wiec to chyba jakaś scisła zależność. Oczywiście Ktoś powie- otwierać
    szeroko okna i -"z głowy"..Tyle, że nie po to jest izolowany dom, by nie
    mógł chłodzić latem. Zdaje sie jednak, że tegoroczne upały pokazały i w
    sposób specyficzny w mieszkaniach swoje cechy. W poprzednich latach zwykłe
    gorace dni nie powodowały takich róznic.
    Pozdrawiam z oddechem ~~ Marex

  • 5. Data: 2010-07-27 20:47:13
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 27 Jul 2010 20:34:58 +0000 (UTC), Marex napisał(a):

    > Tyle, że nie po to jest izolowany dom, by nie
    > mógł chłodzić latem.

    Względnie stałą temperaturę wewnątrz domu latem przy konieczności
    otwierania okien daje tylko DUŻA BEZWŁADNOŚĆ CIEPLNA jego ścian, a nie
    izolacja. Dlatego tak przyjemne latem są domy starego typu, o grubych,
    kamiennych lub ceglanych (pełna cegła) ścianach - takie sciany latem nie
    nagrzewają się zbytnio w upały, można otwierać okna bez obawy i wietrzyć.
    Zimą owszem trzeba więcej palić. Ale coś za coś.

    Mam swój sposób na upały - otwieram wszystkie okna w zacienionej ścianie
    domu. Kiedy słońce się przemieszcza na tę stronę, zamykam tam okna, a
    otwieram następne - idąc "za cieniem". To pozwala na utrzymanie przyjemnej
    temperatury i uniknięcie wilgoci.

  • 6. Data: 2010-07-27 21:20:50
    Temat: Re: Wilgoć w mieszkaniu w czasie upałów..
    Od: "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ikselka <i...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > nagrzewają się zbytnio w upały, można otwierać okna bez obawy i wietrzyć.
    > Zimą owszem trzeba więcej palić. Ale coś za coś.
    O taaak ! to frajda takie stare grube mury.Pamietam z dziecinych lat.
    Ale i teraz dom jest zbudowany z kratówki i bloczka gazobetonu o łacznej
    grubosci 12cm+6mwełny + 24 pustaka gazobetonowego + 5-6cm styropianu. Więc
    jakas tam bezwładność jest..(48cm z tynkiem silikatowym).
    Dotychczas "bronił" zimnu dostepu zimą i -Ciepłu latem.Tegoroczne długie
    upały i brak wiatru( dom w zalesionej okolicy) chyba przenrały pewną miarę ~~
    ~
> [...]
    > domu. Kiedy słońce się przemieszcza na tę stronę, zamykam tam okna, a
    > otwieram następne - idąc "za cieniem". To pozwala na utrzymanie przyjemnej
    Mniej wiecej w podobny sposób staram się "igrac" ze słoncem w ciagu
    dnia, oczywiscie jezeli jestem wolny poza dniem pracy.
    Marex

  • 7. Data: 2010-07-27 22:17:37
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 27 Jul 2010 21:20:50 +0000 (UTC), Marex napisał(a):

    > Mniej wiecej w podobny sposób staram się "igrac" ze słoncem w ciagu
    > dnia, oczywiscie jezeli jestem wolny poza dniem pracy.

    Nie mogąc cały dzień pilnować planowego otwierania i zamykania - najlepiej
    wietrzyć dom całą noc (noce są chłodne) i przed wyjściem do pracy pozamykać
    i szczelnie pozasłaniać (to ważne) wszystkie!!! okna. Po powrocie z pracy
    otworzyć wszystkie okna na ocienionej ścianie i tak do wieczora. Nocą znów
    wietrzenie=schładzanie.

  • 8. Data: 2010-08-08 09:00:18
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

> [...]
    > otworzyć wszystkie okna na ocienionej ścianie i tak do wieczora. Nocą znów

    Nocą wilgotność powietrza na zewnątrz sięga 80-90%. W dzień około 60%.
    Wietrzenie nocą, to wpuszczanie wilgoci.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 9. Data: 2010-08-08 13:30:30
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 8 Aug 2010 11:00:18 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

    > Nocą wilgotność powietrza na zewnątrz sięga 80-90%. W dzień około 60%.
    > Wietrzenie nocą, to wpuszczanie wilgoci.

    Idąc Twoim tokiem rozumowania w czasie upałów nie należałoby w ogóle
    przebywać w domu ani też gotować na gazie, bo największym źródłem wilgoci w
    domu jest człowiek oraz reakcja spalania gazu - zawartość pary wodnej w
    wydychanym powietrzu oraz jej ilość wyparowywana przez skórę tudzież
    powstająca ze spalania gazu używanego do gotowania (nie mówiąc o parze
    ulatującej z garnków) jest wystarczająca do zawilgocenia niewietrzonego
    domu w stopniu superekstra.

  • 10. Data: 2010-08-08 22:18:36
    Od: marrgol <m...@g...com>

    On 2010-08-08 11:00, Jan Werbiński wrote:
    > Nocą wilgotność powietrza na zewnątrz sięga 80-90%. W dzień około 60%.
    > Wietrzenie nocą, to wpuszczanie wilgoci.

    A ta dodatkowa wilgoć powstaje z... ciemności? Poczytaj sobie może,
    co to jest wilgotność względna... Pytanie pomocnicze: dlaczego mroźne
    powietrze, które zwykle ma wilgotność 90÷100% jest suche?

    --
    mrg