  • 1. Data: 2011-03-26 10:05:35
    Temat: Zarowka - bum - przeciazenie
    Od: "P" <d...@g...pl>

    Witam

    W ostatnim okresie (ok 1 m-c) ze trzy razy padły mi żaróki z tym że:
    - za każdym razem z wielkim hukiem
    - za każdym razie wywalało zabezpieczenie przeciążeniowe

    Niepokoi mnie ten stan rzeczy.
    Co to może być?
    Th in A

  • 2. Data: 2011-03-26 10:13:13
    Temat: Re: Zarowka - bum - przeciazenie
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "P" <d...@g...pl> wrote in message

    > Niepokoi mnie ten stan rzeczy.
    > Co to może być?
    > Th in A

    Raczej kiepskie żarówki. Dostało się powietrze. Gdyby w próżni się
    przepaliła to by raczej obwód się rozłączł, a tak najpierw spada rezystancja
    wolframu od obniżenia temperatury po czym przepala się wielkim prądem i
    wywala bezpiecznik.

  • 3. Data: 2011-03-26 18:44:34
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>

    P wrote:

> [...]
    > tym że: - za każdym razem z wielkim hukiem
    > - za każdym razie wywalało zabezpieczenie przeciążeniowe

    Chińskie lub ukraińskie żarówki?

    Albert Einstein (1879-1955)

  • 4. Data: 2011-03-26 19:28:06
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Sat, 26 Mar 2011 19:44:34 +0100, Maciej 'AbrahaM' Piotrowski
    napisał(a):

    > Chińskie lub ukraińskie żarówki?

    Jeśli przed wybuchem żarówka krzyczała "Allah akbar!", to niechybnie
    była arabska ;-)

    --
    ŁC
    Słowo "wegetarianin" pochodzi z jednego z narzeczy indiańskich i oznacza

  • 5. Data: 2011-03-26 19:31:21
    Od: "kurdebalans" <n...@g...pl>

> [...]
    rezystancja
    > wolframu od obniżenia temperatury po czym przepala się wielkim prądem i

    Chcialem napisać: Bzdury piszesz jakieś!
    Ale jednak napiszę tak:

    Aczkolwiej to nieprawda to jednak się to fajnie czyta.
    Zwłaszcza podoba mi się wnikliwa analiza zjawiska.

    Jak to był halogen na 220 to te tak mają. Taki ich urok.
    Jak to była żarówka to rzadkie zjawisko. Wolfram się przepala i ... i tyle.
    Pomyślałem sobie że to mogła być żarówka skierowana gwintem w dół.
    Po przepaleniu resztki włókna wolframowego opadły i zwarły doprowadzenia.
    Zmierz napięcie w gniazdku. Ja miałem kiedyś blisko 300V (297)

    Tytułem uzupełnienia szanownego przedpiścy:
    W halogenach stosuje się dodatek halogenu do gazu w bańce żarówki. Stąd
    nazwa.
    Halogen ma zapobiec zalatywaniu szkła bańki od wewnątrz metalicznym nalotem
    jako że bańka szklana halogenowej żarówki jest mała.
    Żarówki tradycyjne były wypełnione azotem a obecnie wypełnia się je w wersji
    full wypas argonem.
    Próżniowe są ale lampy radiowe . . .
    X.x.

  • 6. Data: 2011-03-26 20:38:04
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>

    ŁC wrote:

    > Jeśli przed wybuchem żarówka krzyczała "Allah akbar!", to
    > niechybnie była arabska ;-)

    Ty sobie żarty, a problem jest poważny, bo jak zrobi
    "bum" i wysadzi "eS" gdy nie ma komu go przestawić
    to może być kłopotek. Tak czy inaczej dwie na dwie
    ukraińskie jakie miałem wykonały "bum" dokładnie tak
    jak to opisuje inicjator wątku. Kolejnych już nie
    kupowałem.

    Albert Einstein (1879-1955)

  • 7. Data: 2011-03-26 22:27:01
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik kurdebalans napisał:
> [...]
    >
    > Tytułem uzupełnienia szanownego przedpiścy:
    > W halogenach stosuje się dodatek halogenu do gazu w bańce żarówki. Stąd

    Żebyś ty jeszcze wiedział o czym próbujesz się wypowiadać...

    > Halogen ma zapobiec zalatywaniu szkła bańki od wewnątrz metalicznym nalotem
    > jako że bańka szklana halogenowej żarówki jest mała.

    Nie ma takiej substancji jak "halogen". To nazwa zbiorcza grupy
    pierwiastków - fluorowców, siódma grupa podstawowa, najlżejszym z
    fluorowców wbrew nazwie nie jest fluor a - o czym nie wszyscy wiedzą -
    wodór (tak...). A żarówkach halogenowych jest konkretnie dodawany jod.
    Bańka żarówki halogenowej nie jest mała i dlatego dodaje się jod ale
    jest mała właśnie po to żeby z dodatku jodu skorzystać. W normalnej
    żarówce wolfram powoli sublimuje i osadza się na zimnym szkle bańki
    stopniowo je zaciemniając. W żarówce halogenowej na gorącym (mała bańka,
    blisko włókna) szkle wchodzi (o ile wcześniej w fazie gazowej nie
    zdążył) w reakcję z jodem tworząc łatwo lotny jodek wolframu - ten w
    temperaturze pracy żarówki w większości pozostaje w fazie gazowej a
    napotykając na gorące włókno ponownie rozkłada się na jod i wolfram. W
    efekcie część wolframu krąży między włóknem a przestrzenią bańki ale nic
    się na bańce nie osadza i światła nie zasłania.

    > Żarówki tradycyjne były wypełnione azotem a obecnie wypełnia się je w wersji
    > full wypas argonem.

    Azotem to chyba za czasów Edisona. Od prawie zawsze żarówki wypełniane
    były argonem (pod znacznie niższym niż atmosferyczne ciśnieniem - tu
    trzeba było znaleźć kompromis, niskie ciśnienie to łatwiejsza sublimacja
    wolframu i szybsze czernienie bańki, wyższe ciśnienie to większy
    transport przez konwekcje ciepła z włókna do bańki.
    Wypasione żarówki (w tym i halogenowe) wypełnia się ksenonem -
    najcięższy nieradioaktywny gaz szlachetny, gorzej przewodzi ciepło od
    argonu i w rezultacie przy podobnym nagrzewaniu bańki można uzyskać
    wyższą temperaturę włókna (a co za tym idzie wyższą sprawność świetlną
    żarówki.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2011-03-26 22:37:48
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy> napisał
    w wiadomości news:imliu6$kfc$1@news.onet.pl...

> [...]
    > ukraińskie jakie miałem wykonały "bum" dokładnie tak
    > jak to opisuje inicjator wątku. Kolejnych już nie

    Trzeba było dać oddzielne eSy na oświetlenie i pozostałe urzadznia. Ponadto
    dostosować prąd wyłączenia do mocy zabezpieczanych obwodów.

  • 9. Data: 2011-03-26 22:59:58
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>

    Alexy wrote:

    > Użytkownik "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski"
    > <n...@c...barg.cy> napisał w wiadomości
    >
    > Trzeba było dać oddzielne eSy na oświetlenie i pozostałe
    > urzadznia.

    Nie musisz mnie przekonywać (tak mam) ale jeśli
    ktoś ma "zastaną" wiekową instalacje, to jednak
    taka "niespodzianka" ze strony żarówek może być
    problemem.

    Albert Einstein (1879-1955)

  • 10. Data: 2011-03-27 15:41:03
    Od: "Papu S.merf" <w...@P...5.zł>

    Órzytkownik "P" napisał:
    > W ostatnim okresie (ok 1 m-c) ze trzy razy padły mi żaróki z tym że:
    > - za każdym razem z wielkim hukiem
    > - za każdym razie wywalało zabezpieczenie przeciążeniowe
    > Niepokoi mnie ten stan rzeczy. Co to może być?

    albo od miesiaca kupujesz jakeiś trefne żarufki, albo od miesiąca ktoś ci
    skopał instalację elektryczną, jeśli ni f tym problem to:
    gdy w sieci wystąpi jakeiś mocne przepięcie to może odparować żarnik i
    zrobić zwarcie łukiem w skutek czego szkło nie wytrzymuje szoku termicznego,
    a jeśli żarufka ma w bańce podciśnienie to masz efekt eksplozji (implozja:O)
    więc albo w okolicy ktoś nieprawidłowo podłączył jakieś sporej mocy
    urządzenie pszemysłowe, albo sam coś takiego podłączyłeś?:O)