  • 31. Data: 2010-01-06 23:29:47
    Temat: Re: Zasniezony solar prozniowy stoi.
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:hi33b4$p2u$1@news.interia.pl...

    > Ktoregos dnia widzialem zestaw kol. plaskich Helvatex czy jakos tak.
    > Wyglada ladnie, cena 9500zl. Jednak wole wydac 6000. Te pare dodatkowych
    > dni zima nie predko zarobia na roznice w cenie o ile zestaw jest w ogole
    > lepszy.

    A ja akurat mam zestaw z trzema hewalexami zbiornikiem Austria-Email 300l.
    Grupę pompową nie kupowałem gotowca lecz poskręcałem sam z kształtek z
    mosiądzu. połączenia w miedzi plus otulina, sterownik sorel tdc3, pompa
    wilo, 20l glikol 40% (weszło do instalacji 13l) jakies zawory, złączki
    stalowe giętkie do solarów, ciśnieniomierz, rotametr, zawór bezpieczeństwa i
    naczynie wzbiorcze reflex 25l.
    Wszystko włącznie ze stelażem zrobiłem sam. Stelaż pospawałem z kątowników
    umieściłem na podporach głębokich w ziemi na 120cm fi 25cm i zalanych
    betonem co by mróz nie ruszył a i z wiatrem nie poleciało do sąsiada. Do
    tego dwa trójdrogowe mieszacze jeden Honeywell TM200 drugi trochę tańszy aby
    ze zbiornika na dom nie poszło więcej niz 55stC a na pralkę wiecej niż
    30stC.
    Całość a więc widzisz sporo więcej niż zawiera typowy gotowy zestaw
    kosztowała niecałe 8tys zł z czego same mieszacze prawie 5 stów kosztują a
    te nie występują normalnie w zestawach. Oczywiście nalezy wspomnieć że u nas
    jest dofinansowanie z którego oczywiście skorzystałem. Dopłacają do każdego
    m2 czynnej apertury kolektora. Więc jak widzisz kolektor prózniowy dostaje w
    tyłek bo za trzy płaskie płacę w sklepie tyle co za jeden 30-to rurowy
    prózniowy. Przy czym mnie płaskie po dofinansowaniu kosztowały zero zł bo
    powierzchnia czynna apertury to około 5,4m2 a prózniowy 30rur to jakieś
    2-3m2.
    Jak by nie patrzyć próżniowy to nieporozumienie.
    Jest u nas taka kotłownia gazowa na osiedlu jednym. Na dachu tej kotłowni
    umieszczonych zostało jakieś 20 kolektorów. Służą do wspomagania ogrzewania
    oraz wstępnego podgrzewu wody. Płaskich. Nie próżniowych. O czymś to chyba
    świadczy.

    Marek

  • 32. Data: 2010-01-06 23:49:34
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > 30stC.
    > Całość a więc widzisz sporo więcej niż zawiera typowy gotowy zestaw

    A nie nie, mieszacz to ja tez mam, kupilem oddzielnie i spialem wszystko z
    cyrkulacja CWU.

    > kosztowała niecałe 8tys zł z czego same mieszacze prawie 5 stów kosztują a
    > te nie występują normalnie w zestawach. Oczywiście nalezy wspomnieć że u
    > nas jest dofinansowanie z którego oczywiście skorzystałem.

    U nas dofinansowania nie ma i placilem sam. :-( Stad moze wieksze
    przywiazanie do nizszej ceny.

> [...]
    > 5,4m2 a prózniowy 30rur to jakieś 2-3m2.
    > Jak by nie patrzyć próżniowy to nieporozumienie.

    No ale miara sprawnosci ma byc dofinansoawanie?

> [...]
    > umieszczonych zostało jakieś 20 kolektorów. Służą do wspomagania
    > ogrzewania oraz wstępnego podgrzewu wody. Płaskich. Nie próżniowych. O

    No swiadczy, swiadczy. Dofinansowanie pozbawia zdrowego rozsadku jak widac,
    znaczy sasiedzi dolozylli sie do czyichs fanaberii.
    W zyciu bym nie montowal tego do CO.

    Pozdro.. TK

  • 33. Data: 2010-01-07 08:16:15
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > No ale miara sprawnosci ma byc dofinansoawanie?

    A to było tak na boku powiedziane....

    > No swiadczy, swiadczy. Dofinansowanie pozbawia zdrowego rozsadku jak widac,
    > znaczy sasiedzi dolozylli sie do czyichs fanaberii.
    > W zyciu bym nie montowal tego do CO.

    Wcale nie. Dofinansowanie o którym pisałem jest z gminy i dotyczy tylko
    podmiotów prywatnych.
    Kotłownia z tego nie skorzystała więc napewno sięgali po kasę ze środków
    unijnych a tam nie liczą powierzchni apertury tylko karzą przedstawić do
    kontroli szacunek energetyczny inwestycji. Jak widac zostały wybrane do projektu
    płaskie to zostało zatwierdzoe i środki z UE zostały pozyskane.
    O jeszcze jedno. Z tego co wiem i tak tez napisałem służą do wspomagania
    ogrzewania oraz do wstępnego podgrzewu CWU. Wspomaganie myślę ze jest tam z
    założenia w zimie tylko w dni słoneczne a w okresie przejściowym jak widzę po
    uzyskach moich kolektorów napewno na przyzwoitym poziomie. Zasadniczo jednak
    chodziło o podgrzew CWU w okresie przejsciowym oraz w lecie.
    Na stronie SPF
    http://www.solarenergy.ch/spf.php?radio=on&cflat=on&
    land=&search_field=hewalex
    obejrzyj porównaj sobie wyniki kolektorów próżniowych i płaskich.
    Przykłady według uzysku

    Ulrich prózniowy
    Grzanie wody użytkowej 466kWh/m2 rocznie
    Podgrzew wstępny wody 639kWh/m2 rocznie
    Centralne ogrzewanie 343kWh/m2 rocznie

    Nasz Hewalex płaski
    Grzanie wody użytkowej 520kWh/m2 rocznie
    Podgrzew wstępny wody 755kWh/m2 rocznie
    Centralne ogrzewanie 354kWh/m2 rocznie

    Hitek Solar prózniowy
    Grzanie wody użytkowej 542kWh/m2 rocznie
    Podgrzew wstępny wody 764kWh/m2 rocznie
    Centralne ogrzewanie 400kWh/m2 rocznie

    Schweizer Swisspipe 2
    Grzanie wody użytkowej 669kWh/m2 rocznie
    Podgrzew wstępny wody 860Wh/m2 rocznie
    Centralne ogrzewanie 544Wh/m2 rocznie

    Cena tego ostatniego to lepiej nie pytać. Przeglądnij sobie wydajność
    próżniowych a zobaczysz że te z wiekszymi uzyskami to rzadkość na rynku a ich
    cena przyprawia o zawrót głowy. Nalezy jeszcze wspomnieć jeszcze o dwóch
    waznych sprawach. Kolektor płaski ma nieskomplikowaną konstrukcję. Na mój
    kolektor mam 10 lat gwarancji.
    Kolektor prózniowy ma lepszy uzysk w stosunku do płaskiego tylko przy niskich
    temperaturach otoczenia ze względu na niższą emisję absorbera. Niestety tak się
    składa w naszej strefie klimatycznej że niska temperatura otoczenia oznacza
    najczęściej zachmurzone niebo bez słońca a więc kiedy do cholery ten kolektor ma
    się zwracać?

    Marek

    Marek

  • 34. Data: 2010-01-07 10:10:18
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > kontroli szacunek energetyczny inwestycji. Jak widac zostały wybrane do
    > projektu płaskie to zostało zatwierdzoe i środki z UE zostały pozyskane.

    Owszem, ale ja patrze przez pryzmat mojego portfela. Wierze, ze w okresach
    przejsciowych ma to szanse nagrzac co kolwiek, ale nie jednym kolektorem.
    Inwestycja bedzie sporo wieksza, a czas zwrotu poki co watpliwy.

    > Ulrich prózniowy
    > Grzanie wody użytkowej 466kWh/m2 rocznie
    > Podgrzew wstępny wody 639kWh/m2 rocznie
    > Centralne ogrzewanie 343kWh/m2 rocznie

    No, czyli nie taki najgorszy skoro u nich sie znalazl.

> [...]
    > otoczenia oznacza najczęściej zachmurzone niebo bez słońca a więc kiedy do

    Masz sporo racji, tylko czy lepiej w moim przypadku bylo zaplacic 3 tys.
    wiecej? Moim zdaniem 6 tys. majac gaz nie jest malo. Trojka wiecej powoduje,
    ze czas zwrotu przestaje byc optymistyczny. Prawde mowiac dzis bylbym w
    stanie zrobic sobie wszystko sam z elementow, bo dzis wiem jak to wyglada i
    jak dziala. Rok temu nie mialem o tym pojecia, zreszta czy wyszlo by taniej?

    Pozdro.. TK

  • 35. Data: 2010-01-07 13:13:51
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > No, czyli nie taki najgorszy skoro u nich sie znalazl.

    Coś się tu czarujesz. Znalazłem kolektor 24rurowy urlich na allegro w cenie
    1980zł szt.
    Jak widzisz na SPF jakiś urlich ma:
    Grzanie wody użytkowej 466kWh/m2 rocznie
    Podgrzew wstępny wody 639kWh/m2 rocznie
    Centralne ogrzewanie 343kWh/m2 rocznie

    W porównaniu do płaskiego hewalexa kosztującego na allegro 1200-1300zł
    tańszego o 700-800zł jest to cienizna bo
    Hewalex płaski:
    Grzanie wody użytkowej 520kWh/m2 rocznie - więcej o 54kWh (+12%)
    Podgrzew wstępny wody 755kWh/m2 rocznie - więcej o 116kWh (+18%)
    Centralne ogrzewanie 354kWh/m2 rocznie - więcej o 11kWh (+3.2%)

    Pod kazdym względem prózniowy urlich wypada gorzej. Zarówno w uzysku w lecie
    jak i w zimie. W kazdym trybie wykorzystania.
    Piszę o tym po to aby ludzie przejrzeli na oczy i nie dawali się zwodzić
    marketingowcom.
    Czekam tylko kiedy napiszesz jak ci pęknie pierwsza rura a to koszt parę
    stówek jest i niweczy to co uzyskamy ze słoneczka przez kilka ładnych
    miesięcy.

    > Masz sporo racji, tylko czy lepiej w moim przypadku bylo zaplacic 3 tys.
    > wiecej?

    Dałeś się nabrać na ten zestaw. Nie musiałeś kupować od razu tego zestawu a
    osobno albo np. taki: dwa kolektory płaskie ze zbiornikiem 200l za 6500zł z
    czasem postawic drugi 200l jak zajdzie potrzeba aby mieć wiekszą pojemność
    magazynową.
    To co kupiłeś jest tylko pozornie tańsze bo uzysk masz cieniutki więc okres
    zwrotu bardzo długi.

    > Prawde mowiac dzis bylbym w stanie zrobic sobie wszystko sam z elementow,
    > bo dzis wiem jak to wyglada i jak dziala. Rok temu nie mialem o tym
    > pojecia, zreszta czy wyszlo by taniej?

    Oczywiście że taniej.

  • 36. Data: 2010-01-07 18:36:04
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Coś się tu czarujesz.

    No nie czaruje, tylko pisales, ze chinszczyzny nawet tam nie ma. Skoro ten
    jest to nie jest najgorszy. :-))

    > Pod kazdym względem prózniowy urlich wypada gorzej. Zarówno w uzysku w
    > lecie jak i w zimie. W kazdym trybie wykorzystania.

    Skoro dla Ciebie te liczby sa tak wazne...
    Wiem na pewno, ze ten zestaw jest wystarczajacy od wiosny do jesieni bo maja
    to moi znajomi. Dla mnie to wazniejsza opinia niz liczby deklarowane.
    Kiedys byl test opon. Jedna z bardzo znanych firm do testow dostarczyla
    opony o znacznie lepszych parametrach niz pozostale. Co sie okazalo nieco
    pozniej opony ze wzgledu na znacznie mieksza mieszanke zuzyly sie
    niewiarygodnie szybko. Do sprzedazy trafily juz normalne zreszta bardzo
    dobre ale parametry byly juz porownywalne. O tym, ze opony sie zuzywaly
    nadmiernie w tescie oczywiscie mowy nie bylo.
    Wole sugerowac sie opiniami blizszych znajomych co nie znaczy, ze podwazam
    wyniki ktore cytujesz.

    > Piszę o tym po to aby ludzie przejrzeli na oczy i nie dawali się zwodzić
    > marketingowcom.

    Skoro Helwacos tam w moim przypadku jest drozszy o 3500 to nie wiem gdzie
    ten marketing ma byc szkodliwy.

    > Czekam tylko kiedy napiszesz jak ci pęknie pierwsza rura a to koszt parę
    > stówek jest i niweczy to co uzyskamy ze słoneczka przez kilka ładnych
    > miesięcy.

    Od dwoch lat nie slyszalem zeby komus pekla.

> [...]
    > a osobno albo np. taki: dwa kolektory płaskie ze zbiornikiem 200l za
    > 6500zł z czasem postawic drugi 200l jak zajdzie potrzeba aby mieć wiekszą

    Pewnie ze moglem, moglem wiele rzeczy ale solarowym onanista nie jestem i
    wiecznie budowac tez nie mam zamiaru. Poskrecalem wszystko latem i stoi do
    dzis nietkniete. Ten etap mam za soba i moge robic co innego. Dostawienie
    drugiego zasobnika to koszt pewnie kolejne 2000zl plus instalacja i m^2
    mniej powierzchni. Juz wole z czasem zmienic, lub dolozyc kolejny panel moze
    i plaski niz kombinowac wiecznie w kotlowni. Na dzis nie stracilem nic, a
    zaoszczedzone 3500 moge przeznaczyc w kazdej chwili na dodatkowy panel.
    Sprawa zatem jest otwarta.

    > To co kupiłeś jest tylko pozornie tańsze bo uzysk masz cieniutki więc
    > okres zwrotu bardzo długi.

    Ale ja wiem, ze to dziala

    > Oczywiście że taniej.

    No nie wiem. To wszystko oddzielnie jednak sporo kosztuje. Nie wiem, nie
    liczylem, ale patrzac po cenach podzespolow nie jestem pewny.

    Pozdro.. TK

  • 37. Data: 2010-01-07 21:10:34
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 7 Sty, 19:36, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > No nie wiem. To wszystko oddzielnie jednak sporo kosztuje. Nie wiem, nie
    > liczylem, ale patrzac po cenach podzespolow nie jestem pewny.

    Maniek - mozesz mi napisac, jakie masz pociagniete rurki na dach do
    tych kolektorow ? Miedz to sie domyslam;) Ale lut miekki, czy twardy ?
    I jakie fi ? :) Dopiero teraz spojrzalem na allegrowe ceny kolektorow
    gdzie kolektor 2m2 kosztuje 1,2k pln to mnie z lekka zamurowalo -
    myslalem ze to dalej kosztuje z 4-5k :-) Mam jeszcze rozkopane
    poddasze i juz najwyzszy czas, zeby te rurki pociagnac i na wiosne
    zawiesic jakies solary na dachu :-) Bufory w kotlowni mam w sumie
    1300l wiec bedzie mozna troche ciepelka zakumulowac, a ew. nadmiar
    utopic w gruncie, poprawiajac na zime COP pompy :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 38. Data: 2010-01-07 22:56:24
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Maniek - mozesz mi napisac, jakie masz pociagniete rurki na dach do
    > tych kolektorow ? Miedz to sie domyslam;) Ale lut miekki, czy twardy ?

    Jesli lut to tylko twardy, ale lepiej w ogole bez lutu. Kup miedz w klebku,
    jest miekka i ciagniesz ja ja pexal, no moze bez przesady jak pexal bo
    niestety twardsza jest. W kazdym razie od dachu do kotlowni dwa nielaczone
    oddcinki. Marko chwali sobie montaz trawnikowy, masz duza dzialke, do tego
    kotlownie w piwnicy to moze rozwaz i te ewentualnosc.

    > I jakie fi ? :)

    16mm i ani milimetra wiecej. Nie daj sie wpuscic w maliny z 18 czy jeszcze
    wiecej bo opory i krowy pierdzace.

    > Dopiero teraz spojrzalem na allegrowe ceny kolektorow
    > gdzie kolektor 2m2 kosztuje 1,2k pln to mnie z lekka zamurowalo -
    > myslalem ze to dalej kosztuje z 4-5k :-)

    Tanieje, tanieje. Tyko bedziesz jeszcze potrzebowal zestaw pompowy i jakis
    sterownik do tego i wyjdzie co najmniej razy dwa.

> [...]
    > 1300l wiec bedzie mozna troche ciepelka zakumulowac, a ew. nadmiar
    > utopic w gruncie, poprawiajac na zime COP pompy :-)

    Bufor ma wezownice?? Jak nie to wymiennik i pewnie kolejna pompa. Na moj
    gust, o czym juz pisalem, CO w tym ukladzie to porazka. Efektywny system
    bedzie drogi i nieoplacalny. Jesli juz to CWU. No chyba, ze pakowanie do
    ziemii tego slonca latem rzeczywiscie bedzie ekonomiczne.

    Pozdro.. TK

  • 39. Data: 2010-01-08 00:18:32
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 7 Sty, 23:56, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > jest miekka i ciagniesz ja ja pexal, no moze bez przesady jak pexal bo
    > niestety twardsza jest. W kazdym razie od dachu do kotlowni dwa nielaczone

    No wlasnie tylko problem, ze jeszcze nie wiem gdzie dokladnie bym je
    chcial miec :/ Hm, musze przemyslec temat :) Tej rury wyszloby mi ok.
    20m * 2 = 40m, calkiem sporawo :)

    > Marko chwali sobie montaz trawnikowy, masz duza dzialke, do tego
    > kotlownie w piwnicy to moze rozwaz i te ewentualnosc.

    Odpada ze wzgledu na "bezpieczenstwo" - mialbym to pewnie rozwalone do
    tygodnia ;-) Walcze od jakiegos czasu z mlodymi osiedlowymi debilami
    ktorzy kiedys na moim obecnie terenie mieli swoja "dziupelke" - buduje
    sie na terenie gdzie byly kiedys urzadzane ogniska etc - takie
    osiedlowe ranczo, bo tu sama zielen, las, trawka, zajace biegaja etc -
    mimo ze bardzo blisko centrum :D Ale juz niedlugo i bedzie spokoj -
    jeden juz ma sprawe, reszte wsypie lada dzien :) Nie mam tez jeszcze
    ogrodzenia, dojdzie monitoring, kamery, oswietlenie i bedzie
    spokoj ;-)

    > Tanieje, tanieje. Tyko bedziesz jeszcze potrzebowal zestaw pompowy i jakis
    > sterownik do tego i wyjdzie co najmniej razy dwa.

    Wiem wiem. Juz to przerabialem z kominkiem ;-) Tu jeszcze doszedl
    wymiennik. Kupilem i poskladalem wszystko z pojedynczych elementow -
    wyszlo taniej i lepiej (markowe pompy zamiast chinskiego badziewia),
    tylko roboty o dzien wiecej :-)

> [...]
    > bedzie drogi i nieoplacalny. Jesli juz to CWU. No chyba, ze pakowanie do
    > ziemii tego slonca latem rzeczywiscie bedzie ekonomiczne.

    Mam zbiornik 300l z dwoma wezownicami (do CWU) i zbiornik 1000l bez
    wezownic do CO. Do jednej wezownicy (dolnej) podpialbym solara, a
    druga bedzie spieta z buforem CO. Tym sposobem mozna transportowac
    cieplo w w obu kierunkach - w zimie kiedy bedzie chodzic PC (a poki co
    kominek) mozna ladowac bufor CWU cieplem z duzego bufora CO, a w lato
    w druga strone - czyli odbierac nadwyzke ciepla z solarow z malego
    zbiornika, w duzym :) W ten sposob moznaby dolozyc troche solarow na
    dachu i pozwoliloby to zakumulowac dosc sporo ciepla na cele CWU w
    czasie ew. pochmurnych dni. A jakby lato okazalo sie wyjatkowo
    bezchmurne (lub w czasie np. wyjazdu na wakacje) to ewentualna reszte
    mozna latwo wypuscic w grunt wykorzystujac gruntowy wymiennik ciepla z
    pompy ciepla :)

    Skladam sobie pokolei te wszystkie klocki i niektore elementy
    automatyki mozna dorwac / sklecic / zrobic naprawde niedrogo. Np.
    ostatnio kupilem sobie sterownik pogodowy za cale 170 pln.
    Mikroprocesorowy z wyswietlaczem LCD :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2010-01-08 01:16:27
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > cenie 1980zł szt.
    > Jak widzisz na SPF jakiś urlich ma:
    > Grzanie wody użytkowej 466kWh/m2 rocznie

    Przy okazji mialem troche wolnego czasu i znalazlem cos takiego:
    http://www.ulrich.com.pl//uploads/sd_dane_tech.pdf

> [...]
    >
    > Pod kazdym względem prózniowy urlich wypada gorzej. Zarówno w uzysku w
    > lecie jak i w zimie. W kazdym trybie wykorzystania.

    No tak co do tej zimy to nie mozemy byc tacy pewni. Uzysk roczny rownie
    dobrze moze obrazowac znaczna przewage latem plaskiego o czym wszyscy wiedza
    i spore nadrabianie wlasnie zima przez prozniowy. Za malo danych na
    jednoznaczne wnioski. Zastanawia mnie tez w jaki sposob instytut opracowuje
    dane rocznego zysku a raczej mocy. Taki test musial by trwac okragly roczek,
    do tego wszystkie kolektory powinny byc testowane tego samego roku w tym
    samym miejscu. Niby mozna sobie poswiecic sloncem przez dzien w bezchmurna
    pogode, przemnozyc przez roczne zyski i cos tam wyjdzie. Czy jednak takie
    dane wynikowe daja prawdziwy obraz sytuacji?? A jesli nie, to kogo beda
    interesowaly dane jakiegos kolektora po roku testow, kiedy nikt go juz nie
    bedzie produkowal?
    Jestem przy okazji bardzo ciekaw jak takie porownanie wyjdzie do dni
    pochmurnych. Jak podaja wszelkie zrodla kolektor prozniowy spisuje sie
    jednak lepiej. Prace kolektora zauwazylem nawet przy zachmurzonym dosc gesto
    niebie.
    Poza tym wczesniej "przelecialem" pobieznie przez to co byles laskaw
    przedstawic w liczbach. Kolektor plaski Hewalex jaki prezentujesz za 1200 z
    groszami ma powierzchnie niech bedzie brutto 2,09m^2, bo ostatecznie
    prozniowy nie wiem ile bedzie mial netto, brutto to jak wiadomo 3,9m^2. A
    zatem jezeli chcesz porownywac ceny w stosunku do powierzchni to Hewalex'a
    powinienes jednak pomnozyc prawie przez dwa. Nie bedzie to optymistyczne
    1200 a 2400, zatem ceny w sumie mozemy uznac za podobne przyjmujac wiekszy
    uzysk kolektora Hewalex. Co za tym idzie, nie widze szczegolnej sciemy
    marketingowej, bo za sprawniejszy teoretycznie kolektor, w tym przypadku
    plaski musze zaplacic wiecej. Powierzchnia Twojego kolektora (3 panele) jest
    o ok. 50% wieksza od mojego, zatem jakie kolwiek porownywanie danych
    wydajnosci naszych dwoch zestawow nie ma sensu. Na ta chwile nie czuje sie
    jakos szczegolnie wyrolowany przy zakupie prozniowego kolektora.

    Pozdro.. TK