  • 11. Data: 2012-02-29 10:26:27
    Temat: Re: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Jednakże temperatura powrotu i temperatura pieca przekłada się na
    temperaturę spalin i to jest właśnie najważniejsze ...

    Chodzi o to aby temperatura według pieca nie była zbyt niska i nie
    powodowała wykraplania wody (punkt rosy).

    ----------

    jaka jest ta minimalna (temperatura) granica?

    Powrotu wody jak i temperatury na kotle?

    jest to w jakiś sposob przeliczalne?

    temp na kotle pokazuje sterownik, temp. powrotu mozna zmierzyć
    jak dobrierać parametry, aby było dobrze bez zawrotu 4d.

    dla przykładu
    Kocioł 60stopni
    temp powrotu 40 stopnie (strzelam bo nie znam narazie temp powrotu)

    będzie wporządku?

    pozdrawiam
    AT

  • 12. Data: 2012-02-29 10:38:02
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > dla przykładu
    > Kocioł 60stopni
    > temp powrotu 40 stopnie (strzelam bo nie znam narazie temp powrotu)
    >
    > będzie wporządku?

    Tu jest trochę głupia sprawa, bo u kolegi producent podał że należy pilnować
    temperatury powrotu w okolicach 60stC że to optymalna temperatura. Trochę mi
    się to wydaje głupie gdyż w inym miejscu podają że temperatura na zasilaniu
    najbardziej optymalna to 65stC.
    Przecież przy przeciętnych warunkach w kotłowni już powyżejk 47stC nie
    wykrapla się rosa.

    Marek

  • 13. Data: 2012-02-29 10:45:47
    Od: z...@g...com

    > dla przykładu
    > Kocioł 60stopni
    > temp powrotu 40 stopnie (strzelam bo nie znam narazie temp powrotu)
    >
    > będzie wporządku?

    Tak jak pisałem nie ma tu żadnego "schematu".
    U jednego który ma suchy opał , suchy dom , suchą kotłownię , nowoczesną elektronikę
    (pid) może na piecu być nawet 40-45 stopni i będzie sucho.
    Dużo zależy też od konstrukcji pieca (wymiennik , kanałów spalinowych i itd).

    Trzeba doświadczalnie sprawdzić.
    Obnizyć temepraturę na piecu i sprawdzać czy gdzieś w piecu pojawiła się wilgoć. Jak
    tak to podnosić tak długo temperaturę aby nie było wilgoci.

  • 14. Data: 2012-02-29 11:05:49
    Od: "mcs" <...@...pl>

    Użytkownik <z...@g...com> napisał w wiadomości
    ion-forums@ynbo9...
> [...]

    Obnizyć temepraturę na piecu i sprawdzać czy gdzieś w piecu pojawiła się
    wilgoć. Jak tak to podnosić tak długo temperaturę aby nie było wilgoci.

    Bardzo chciabym, aby to co mówisz było prawdą, bo ... też tak podzszedłem do
    problemu.
    Jak odkryłem, że piec "poci" się w okolicach rury powrotu z powodu powrotu
    zimnej wody z podłogówki, zacząłem "doświadczać".
    Żeby nie wydawać kasy na zawór 4d podniosłem temp. powrotu poprzez
    zmostkowanie pustego obwodu na rozdzielaczu.Na piecu nastawiłem 50 stopni i
    na razie sucho.

    mcs

  • 15. Data: 2012-02-29 12:19:13
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik z...@g...com napisał:
    > Chodzi o to aby temperatura według pieca nie była zbyt niska i nie powodowała
    wykraplania wody (punkt rosy).

    Tak... O to właśnie chodzi. Tylko nie rozumiem w ogóle tego pędu do
    obniżania temp na kotle stałopalnym. Po co dążyć do niskich temp kotła?
    Przecież na zużycie opału to nie wpływa, a kocioł jest zabezpieczony.

    Producent mojego kotła określił wyraźnie temp zasilania na 65 - tak stoi
    w instrukcji obsługi - i nie widzę powodu, żeby tę temperaturę obniżać.
    Uważam, że temperatury bliskie 70 stC są optymalne i kocioł sobie
    prawidłowo i wydajnie przy nich pracuje, a obniżanie ich na siłę jest
    całkowicie niecelowe. Po to są mechanizmy i urządzenia w instalacji jak
    zawory mieszające, czy chociażby wymienniki płytowe, by można było
    odbierać ciepło z kotła za pomocą czynnika o niższej temp bez znaczących
    jego strat.

    Dla mnie ustawianie niskiej temp na kotle stałopalnym to nic innego jak
    próba zaklinania rzeczywistości. Co z tego, że ktoś niby sprawdzi, że
    coś jest w kotle suche... czy da radę zajrzeć we wszystkie zakamarki?
    Ognisko rdzy pojawi się w najmniej oczekiwanym miejscu i jak będzie zbyt
    późno odkryte, to będzie 'już po ptokach'...

    Fizyka to fizyka, i jej się przeskoczyć nie da, a z wysokiej temp na
    kotle płyną same korzyści w kontekście jej praw. Uważam, że obniżanie
    tej temp, bo tak lepiej... mija się z celem. Oszczędność żadna, a ryzyko
    duże.

    U mnie temp zadane na kotle wahają się między 66, a 68, a spalanie
    odpowiada wyliczeniom co do zapotrzebowania domu na ciepło - wolę dla
    idei nie ryzykować :-)

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 16. Data: 2012-02-29 12:29:45
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Fizyka to fizyka, i jej się przeskoczyć nie da, a z wysokiej temp na
    > kotle płyną same korzyści w kontekście jej praw. Uważam, że obniżanie tej
    > temp, bo tak lepiej... mija się z celem. Oszczędność żadna, a ryzyko duże.

    Ale utrzymywanie temp. wyższej musi wiązać się z większym zużyciem

    wejźmy skrajne temp 50stopni a 1000stopni.

    Nie wiem w jakim stopnu ale powinno być trochę wiekszę zużycie :)

  • 17. Data: 2012-02-29 13:15:17
    Od: z...@g...com

> [...]
    > Żeby nie wydawać kasy na zawór 4d podniosłem temp. powrotu poprzez
    > zmostkowanie pustego obwodu na rozdzielaczu.Na piecu nastawiłem 50 stopni i

    Ale to jest prawda ...

    Pisałem przecież że temp na piecu i temperatura powrotu wpływa na temperaturę spalin.
    Podnosząc temperaturę na piecu podnosisz temperaturę powrotu i dodatkowo podwyższa
    trochę temp. spalin ...
    Jednakże trzeba zachować umiar bo czym wyższa temp. spalin tym większa strata
    kominowa a co za tym idzie więcej ciepła idzie w kosmos ;)

  • 18. Data: 2012-02-29 13:18:18
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Amir napisał:
    > Ale utrzymywanie temp. wyższej musi wiązać się z większym zużyciem
    >
    > wejźmy skrajne temp 50stopni a 1000stopni.

    1000 ...???
    max temp jaką mogę ustawić, to 85... może miałeś na myśli 100 ? :-)

    > Nie wiem w jakim stopnu ale powinno być trochę wiekszę zużycie :)

    A to sobie obliczyłeś, doszedłeś do tego eksperymentalnie, czy tylko w
    to wierzysz???
    Ja u siebie nie zauważyłem takiego zjawiska..., a nawet gdyby, to ten
    wzrost jest co najmniej niezauważalny.

    Zresztą na zużycie opału ma wpływ tyle czynników, że nie sposób
    jednoznacznie powiedzieć, czy w ogóle wysoka temp na nie wpływa, a co
    dopiero o ile.

    Jak kotłownia w domu jest tzw 'ciepłym pomieszczeniem', to ewentualne
    straty płynące z podwyższenia temp czynnika na kotle, wpisują się w
    bilans cieplny budynku...

    Jak kotłownia jest w 'zimnej strefie', to oszczędności należy szukać
    wszędzie, tylko nie w obniżaniu temp kotła, bo to i tak najmniej
    znaczący czynnik.

    Jestem nadal za utrzymywaniem wysokiej temp na kotle stałopalnym.
    Temperatura i ciepło, to dwa różne pojęcia, o czym zdają się zapominać
    orędownicy niskich temperatur kotłów.

    :-)
    pozdrawiam
    Robert G.

  • 19. Data: 2012-02-29 13:25:41
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > Żeby nie wydawać kasy na zawór 4d podniosłem temp. powrotu poprzez
    > zmostkowanie pustego obwodu na rozdzielaczu.Na piecu nastawiłem 50 stopni

    To ile stopni miała ta rura (woda powrotna), że się pociła i ile stopmnie
    miałeś wcześniej na kotle?

    Skraplalo się dokladnie miejsce wejścia rury do kotła przy powrocie?

    Na co dokładnie mam patrzeć czy się poci? bo do środka
    pracującego kotła to raczej nie zaglądnę.

    pozdrawiam
    AT

  • 20. Data: 2012-02-29 13:34:27
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Jestem nadal za utrzymywaniem wysokiej temp na kotle stałopalnym.
    > Temperatura i ciepło, to dwa różne pojęcia, o czym zdają się zapominać
    > orędownicy niskich temperatur kotłów.

    Też tak uważam :)

    ale nie zgodzę się ze wyższa temperatura nie powoduje większego zużycia
    moze w naszym przypadku z 50stopni do 60stopni to będzie kilka gram ale
    będzie większe ;)

    mając możliwośc ustawienia na 1000stopni pewnie byłoby to bardziej widoczne,
    a moze i nie bo trzeba by ładować
    do podajnika koparką groszek a nie workami:)

    pozdrawiam