    From: Robert G <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Date: Wed, 29 Feb 2012 13:19:13 +0100

    Użytkownik z...@g...com napisał:
    > Chodzi o to aby temperatura według pieca nie była zbyt niska i nie powodowała
    wykraplania wody (punkt rosy).

    Tak... O to właśnie chodzi. Tylko nie rozumiem w ogóle tego pędu do
    obniżania temp na kotle stałopalnym. Po co dążyć do niskich temp kotła?
    Przecież na zużycie opału to nie wpływa, a kocioł jest zabezpieczony.

    Producent mojego kotła określił wyraźnie temp zasilania na 65 - tak stoi
    w instrukcji obsługi - i nie widzę powodu, żeby tę temperaturę obniżać.
    Uważam, że temperatury bliskie 70 stC są optymalne i kocioł sobie
    prawidłowo i wydajnie przy nich pracuje, a obniżanie ich na siłę jest
    całkowicie niecelowe. Po to są mechanizmy i urządzenia w instalacji jak
    zawory mieszające, czy chociażby wymienniki płytowe, by można było
    odbierać ciepło z kotła za pomocą czynnika o niższej temp bez znaczących
    jego strat.

    Dla mnie ustawianie niskiej temp na kotle stałopalnym to nic innego jak
    próba zaklinania rzeczywistości. Co z tego, że ktoś niby sprawdzi, że
    coś jest w kotle suche... czy da radę zajrzeć we wszystkie zakamarki?
    Ognisko rdzy pojawi się w najmniej oczekiwanym miejscu i jak będzie zbyt
    późno odkryte, to będzie 'już po ptokach'...

    Fizyka to fizyka, i jej się przeskoczyć nie da, a z wysokiej temp na
    kotle płyną same korzyści w kontekście jej praw. Uważam, że obniżanie
    tej temp, bo tak lepiej... mija się z celem. Oszczędność żadna, a ryzyko
    duże.

    U mnie temp zadane na kotle wahają się między 66, a 68, a spalanie
    odpowiada wyliczeniom co do zapotrzebowania domu na ciepło - wolę dla
    idei nie ryzykować :-)

    pozdrawiam
    Robert G.