  • 1. Data: 2011-12-09 13:15:05
    Temat: drewno kominkowe, jakie i jak kupic
    Od: Michał sirapacz Gut <m...@s...pl>

    troche glupie pytanie ale wyjasnie czemu takie:D

    kominek mam juz 3 lub 4 lata i caly czas jest bardzo intensywnie
    eksploatowany:)

    przez ten czas wypalałem drewno z jabłoni pozostałe po wycięciu części sadu.
    teraz zauwazylem ze wygrzebuje już końcówkę i zostalo mi może na miesiąc
    lub góra dwa palenia.
    Podpowiedzcie jak to jest z kupowaniem na metry przestrzenne: lepiej
    ukladane a drozej czy nasypowe a taniej? nie wiem jak to wagowo sie
    ksztaltuje.

    jakie drewno najtaniej oplaca sie uzywac?
    osika wyglada na tania...
    czy jest sens kupowania drozszego drewna?

  • 2. Data: 2011-12-09 13:40:13
    Temat: Re: drewno kominkowe, jakie i jak kupic
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 09.12.2011 14:15, Michał sirapacz Gut pisze:

    > Podpowiedzcie jak to jest z kupowaniem na metry przestrzenne: lepiej
    > ukladane a drozej czy nasypowe a taniej? nie wiem jak to wagowo sie
    > ksztaltuje.

    Najtaniej to powinny wyjść bale w lokalnym nadleśnictwie. Tylko potem
    trzeba to pociąć i porąbać (polecam - dobre ćwiczenie ;) )

    > jakie drewno najtaniej oplaca sie uzywac?
    > osika wyglada na tania...
    > czy jest sens kupowania drozszego drewna?

    Osika jest bardzo dobra... na rozpałkę. Albo na mało intensywne grzanie,
    kiedy masz spory piec a małą kubaturę do ogrzania.

    Do "prawdziwego" palenia lepiej mieć drewno o jakiejś porządnej wartości
    energetycznej (poznasz je po ciężarze - na sucho będzie dużo cięższe niż
    "papierowa" osika).

    Dąb jest "średni" - zeszłej zimy miałem głównie dąb i brzozę (brzozę na
    rozpałkę, dąb na palenie zasadnicze) ale też troszkę grabu miałem. I jak
    mi się ten grab "zaplątał" i wrzuciłem go normalnie jak dębu, to zamiast
    dębowych 19-21C jakie starałem się utrzymać, nagle miałem 27C.

    Akacja jest podobna (tylko kora ją trochę "psuje") i cholernie ciężko
    się rąbie, a buk jest od niej nieco gorszy, ale za to pięknie się łupie.

  • 3. Data: 2011-12-09 14:55:17
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Andrzej Lawa napisał:
    > Akacja jest podobna (tylko kora ją trochę "psuje") i cholernie ciężko
    > się rąbie, a buk jest od niej nieco gorszy, ale za to pięknie się łupie.

    No i chyba drewno opałowe teraz kupowane będzie dobre najwcześniej na
    zimę 2012/13... :-). Mokrego znacząco więcej pójdzie.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 4. Data: 2011-12-09 15:12:31
    Od: "Marek P." <q...@a...pl>

    > Mokrego znacząco więcej pójdzie.

    I komin można sobie schrzanić

  • 5. Data: 2011-12-09 19:06:41
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 09 Dec 2011 15:55:17 +0100, Robert G napisał(a):

    > No i chyba drewno opałowe teraz kupowane będzie dobre najwcześniej na
    > zimę 2012/13... :-). Mokrego znacząco więcej pójdzie.

    O ile niesezonowane...

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 6. Data: 2011-12-10 09:32:39
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Adam Płaszczyca napisał:
    > O ile niesezonowane...

    Sezonowane raczej tanie nie będzie i może mijać się z sensem
    ekonomicznym :-)
    Kolega chciał coś taniego, zatem najlepiej kupić teraz, a palić za 15
    m-cy. albo...
    Kupić tyle, żeby starczyło na 'teraz' i palić mokrym, ale i żeby zostało
    na przyszły rok, to tamto będzie w miarę suche. Za to przyszłej jesieni
    znowu kupić na zimę 2013/14, a palić kupionym teraz.

    Drewno z drzew owocowych jakieś twardsze i bardziej zbite w strukturze
    się wydaje - dłużej się pali.

    Ja spalam jodłę i wierzbę - bardzo szybko znika, ale mam też trochę
    owocowego - jest znacznie lepsze, tzn mniej trzeba go spalić, żeby
    uzyskać ten sam efekt grzewczy :-).

    pozdr
    Robert G.

  • 7. Data: 2011-12-10 15:45:54
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 10 Dec 2011 10:32:39 +0100, Robert G napisał(a):

    > Kupić tyle, żeby starczyło na 'teraz' i palić mokrym, ale i żeby zostało
    > na przyszły rok, to tamto będzie w miarę suche. Za to przyszłej jesieni
    > znowu kupić na zimę 2013/14, a palić kupionym teraz.

    To najlepiej brzozę.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 8. Data: 2011-12-10 16:18:23
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Osika jest bardzo dobra... na rozpałkę. Albo na mało intensywne grzanie,
    > kiedy masz spory piec a małą kubaturę do ogrzania.

    Przypadkiem w tym roku wyciąłem 4 osiki ok 20 lat. Do chwili obecnej
    tym palę (prawie tylko tym). Pali się zupełnie przyzwoicie, natomiast
    biorąc pod uwagę jak łatwo się to tnie i rąbie to poważnie myślę o
    posasdzeniu zagajnika na drewno do palenia.

  • 9. Data: 2011-12-10 18:42:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 09.12.2011 15:55, Robert G pisze:

    > No i chyba drewno opałowe teraz kupowane będzie dobre najwcześniej na
    > zimę 2012/13... :-). Mokrego znacząco więcej pójdzie.

    Mokre w ogóle nie pójdzie, bo za cholerę nie będzie się chciało palić ;)

    A poważniej: jasna sprawa... Chociaż może się zdarzyć, że będą mieli w
    nadleśnictwie coś już solidnie "zleżałego".

  • 10. Data: 2011-12-10 18:47:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.12.2011 17:18, robertr pisze:

    > Przypadkiem w tym roku wyciąłem 4 osiki ok 20 lat. Do chwili obecnej
    > tym palę (prawie tylko tym). Pali się zupełnie przyzwoicie, natomiast

    Pali się wręcz za dobrze ;)

    Spala się szybko i trzeba dość często dokładać.

    Inne gatunki będą palić się dłużej.

    Kwestia potrzeb i upodobań ;)