  • 11. Data: 2011-02-10 10:46:37
    Temat: Re: fundament monolityczny izolować czy nie izolować
    Od: fleczer <p...@o...pl>

    W dniu 2011-02-10 11:08, Budyń pisze:

    > no to nie rozumiem - jak wylewasz w gruncie jesli niżej są ławy?
    > zasypałeś te ławy czy co?

    Generalni konstrukcja jest monolityczna, nie ma rozgraniczenia na ławy i
    fundament, jest jedynie dziura w ziemi na 60/80 cm, zbrojona na dole, a
    potem zalana B20. Następnie mała ścianka z bloczków fundamentowych i
    dalej już normalne ściany.
    Główne pytanie było czy to co wylane bezpośrednio w ziemię izolować
    folią kubełkową i styropianem czy może dać sobie spokój.
    Przepraszam jezeli nie wyrażam się jasno - to moja pierwsza budowa :-)

  • 12. Data: 2011-02-10 11:04:37
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 10.02.2011 11:46, fleczer pisze:

    > Główne pytanie było czy to co wylane bezpośrednio w ziemię izolować
    > folią kubełkową i styropianem czy może dać sobie spokój.
    Folie moim zdaniem nie ma po co dawać. Izolacja pozioma będzie wyżej, a
    woda sobie podejdzie od dołu i tak. Styropian bym dał, choćby do wykopu
    przed zalaniem, będzie stanowił szalunek tracony, ściana będzie z tej
    strony gładka, styropian się zaprze o ścianę wykopu.

    Zadbaj aby się nie przewrócił i nie wypłyną podczas zalewania, beton nie
    może podejść pod niego bo wypłynie.
    można by go przyszpilić prętami w kształcie litery L od góry do ściany
    wykopu, po zabetonowaniu pręty usunąć żeby nie było zbędnych mostków.

  • 13. Data: 2011-02-10 11:11:42
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik fleczer napisał:

    > Nie będzie szalunków :D.
    > Fundament monolityczny będzie lany bezpośrednio do ziemi, bez szalunków,
    > niestety nie mam możliwości poszerzenia warstwy chudziaka o 20cm.

    Czyli robisz po prostu 'fundament' :-))) Lejesz do gruntu beton i tyle...

    Zadbaj o to, by wrzucili Ci tam powiązane zbrojenie...
    Piwnic rozumiem, że nie robisz, to i sprawa hydroizolacji odpada...
    Możesz kupić jakieś czarne smarowidło i nim wysmarować ściany
    fundamentowe - część która wystaje z gruntu.

    Poziom posadzki będziesz miał i tak wyżej, a jak ściany fundamentowe nad
    gruntem zaizolujesz termicznie, to nic Ci przemarzać nie będzie.

    Te wszystkie folie kubełkowe w przypadku niepodpiwniczonego domu są po
    prostu wyciąganiem kasy... i zbędne.

    Hydroizolację robisz na poziomie chudziaka pod posadzką i pod ścianami -
    ja dałem trzykrotną warstwę papy na kauczukowym smarowidle. Potem tę
    izolację łączysz z hydroizolacją pod posadzką i to w zupełności
    wystarczy - i tak jesteś wyżej niż te wody gruntowe, zatem nawet jakby
    coś miało podciągać kapilarnie, to odcina Cię hydroizolacja pod ścianami.

    pozdr
    Robert G

  • 14. Data: 2011-02-10 11:11:52
    Od: fleczer <p...@o...pl>

    W dniu 2011-02-10 12:04, Albercik pisze:

> [...]
    > można by go przyszpilić prętami w kształcie litery L od góry do ściany
    > wykopu, po zabetonowaniu pręty usunąć żeby nie było zbędnych mostków.

    Dokładnie takie rozwiązanie zaproponował budowlaniec, Styropian 12cm od
    zewnętrznej strony budynku, przyszpilony do ściany wykopu.
    EPS100? czy może coś innego?

  • 15. Data: 2011-02-10 11:20:20
    Od: fleczer <p...@o...pl>

> [...]
    > wystarczy - i tak jesteś wyżej niż te wody gruntowe, zatem nawet jakby
    > coś miało podciągać kapilarnie, to odcina Cię hydroizolacja pod ścianami.

    Super, dzięki za wyjaśnienie. Trochę kasy w kieszeni.

  • 16. Data: 2011-02-10 11:34:21
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik fleczer napisał:
    > Trochę kasy w kieszeni.

    Na pewno będzie jeszcze na co ją wydać :-)...

  • 17. Data: 2011-02-10 11:38:54
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 10.02.2011 12:20, fleczer pisze:

    > Super, dzięki za wyjaśnienie. Trochę kasy w kieszeni.

    A jak chcesz mieć jeszcze więcej kasy to zrób płytę fundamentową.
    Betonu pójdzie nie więcej niż na te fundamenty co planujesz a w gratisie
    masz cały stan "zero" wraz z wylewką i brak mostka cieplnego na
    fundamencie. W płycie możesz dać od razu ogrzewanie podłogowe.

    jeszcze raz polecam lekturę:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%C5
    %82yta-fundamentowa

    zmiany w projekcie musi wykonać konstruktor, klepnąć kierownik, po
    urzędach gonić nie trzeba. Do wyrwania jest kilka do kilkunastu tysięcy
    zł zysku i kupę czasu - gotową płytę do stawiania ścian jesteś w stanie
    zrobić w tydzień.

  • 18. Data: 2011-02-10 11:58:42
    Od: fleczer <p...@o...pl>

    W dniu 2011-02-10 12:38, Albercik pisze:
> [...]
    > urzędach gonić nie trzeba. Do wyrwania jest kilka do kilkunastu tysięcy
    > zł zysku i kupę czasu - gotową płytę do stawiania ścian jesteś w stanie

    Przy domu parterowym koszt wykonania płyty jest dość duży i w żaden
    sposób nie porównywalny z klasycznym fundamentem. Jakby dom był z
    poddaszem to pewnie byłoby to dobre rozwiązanie. Niestety wylanie płyty
    o powierzchni ponad 200m2 to już kosmos finansowy.

  • 19. Data: 2011-02-10 12:08:30
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 10.02.2011 12:58, fleczer pisze:
> [...]
    > poddaszem to pewnie byłoby to dobre rozwiązanie. Niestety wylanie płyty
    > o powierzchni ponad 200m2 to już kosmos finansowy.

    Trzeba by to dokładnie policzyć. Odpada Ci chudziak, wylewka i
    fundamenty. Przelicz ile to betonu w jednym i drugim przypadku. Wstępnie
    możesz założyć że płyta będzie miała pi razy drzwi 20cm B20, sam
    chudziak i wylewka będą nie wiele cieńsze z tym że materiał słabszy a tu
    jeszcze ściany fundamentowe. Przelicz to sobie.
    Do płyty trzeba doliczyć więcej zbrojenia. Ocieplenie pod podłogą i tak
    musisz dać. Należało by też dokładnie się przyjrzeć gruntowi, może
    konieczna będzie wymiana, ale do zasypania fundamentów też piasku mało
    nie pójdzie.. Policz, może akurat...

  • 20. Data: 2011-02-10 16:42:33
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-02-2011 o 08:54:11 fleczer <p...@o...pl> napisał(a):

    > Generalnie z tego co zdążyłem doczytać to w gruntach gliniastych nie
    > należny stosować opaski drenażowej aby nie osłabiać gruntu,
    Bzdura, drenaż nie może być poniżej ławy, powyżej ławy jest bez znaczenia
    dla nośności.

    fakt ten
    > potwierdzili mi konstruktorzy
    To chyba za kaczki i gęsi studia zrobili.

    więc raczej będę się go trzymał:
    > http://www.budujemydom.pl/component/option,com_conte
    nt/task,specialblogcategory/act,view/id,917/Itemid,4
    1/

    > Jeśli chodzi o drenaż w warstwie humusu aby odprowadzić wodę deszczową
    > od murów to oczywiście TAK.
    Jak nie masz piwnicy to ci drenaż nie jest pottrzebny, wystarczy lekki
    spadek gruntu od domu.

    > Mój dylemat powstał ponieważ budowlaniec chce ułożyć styropian, a potem
    > folię na boku wykopu i to zalać betonem. Folia kubełkowa wydaje się nie
    > mieć większego sensu w tym rozwiązaniu.
    Jak nie robisz drenażu to kubełki są bez sensu. Wyłóż wykop zwykłą czarną
    folią
    aby beton się nie mieszał z ziemią bo mu to szkodzi, pomiędzy folię a
    wykop możesz
    włożyć styropian z obu stron ale tyle aby szerokość nie była mniejsza jak
    20-25cm betonu.
    Ociepl aż do góry z obu stron, potem listwa startowa i dalej ocieplenie
    ściany, tak aby była ciągłość.
    Wtedy nie będziesz miał mostka cieplnego na ścianie od ław.

    --
    Pozdr
    JanuszK