  • 1. Data: 2011-02-08 19:17:53
    Temat: modrzew na więźbe
    Od: "adi" <a...@g...com>

    Witam czy ktoś zna jakieś konkrety odnośnie wykonania więźby z modrzewia?
    wszystkie tartaki jadą z sosny bo tania i łatwa w obróbce, rzadko kto ze
    świerka a może dla odmiany modrzew , ktoś z was robił i może coś
    powiedzieć??

    Adi

  • 2. Data: 2011-02-08 21:28:29
    Temat: Re: modrzew na więźbe
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "adi" <a...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > modrzewia? wszystkie tartaki jadą z sosny bo tania i łatwa w obróbce,
    > rzadko kto ze świerka a może dla odmiany modrzew , ktoś z was robił i może

    a w jakim celu? bo jesli o wydanie wiekszej kasy to juz lepiej marmury
    zrobić :-) No chyba ze własny las? Ale tez pewnie opłacałoby sie takie
    sprzedać a wieźbe zrobić normalnie.

    b.

  • 3. Data: 2011-02-09 05:15:33
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik adi napisał:
    > wszystkie tartaki jadą z sosny bo tania i łatwa w obróbce, rzadko kto ze
    > świerka a może dla odmiany modrzew

    Ja mam z jodły, bo tutaj - w górach - to jest najbardziej dostępne.

    pozdr
    Robert G.

  • 4. Data: 2011-02-09 06:46:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    robercik-us wrote:

    > Ja mam z jodły, bo tutaj - w górach - to jest najbardziej dostępne.

    dobra Jodła jest całkowicie OK.

    Jak już jednak iść w hardkor to lepiej z dębiny zrobic więźbę.

  • 5. Data: 2011-02-09 07:18:12
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > dobra Jodła jest całkowicie OK.
    >
    > Jak już jednak iść w hardkor to lepiej z dębiny zrobic więźbę.

    A modrzew nie jest przypadkiem bardziej odporny na robale od innych drzew? Mój
    kolega ma taką więźbę, ale już nie pamiętam jaki był cel...

    --
    Bartek

  • 6. Data: 2011-02-09 07:39:19
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Bartek napisał:
    > Mój kolega ma taką więźbę, ale już nie pamiętam jaki był cel...

    Może po prostu to drewno było najbardziej 'pod ręką' :-)...

    pozdr
    Robert G

  • 7. Data: 2011-02-09 07:51:27
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]
    > modrzewia? wszystkie tartaki jadą z sosny bo tania i łatwa w obróbce,
    > rzadko kto ze świerka a może dla odmiany modrzew , ktoś z was robił i może

    Ja w czasie gdy robiłem więźbe miałem możliwość zakupu modrzewia w dobrej
    cenie ale mi sporo osób odradzało. Trwalszy byłby to bez porównania ale
    starsznie sie skręca wysychając co powoduje potem że regipsy i zabudowy
    pekaja. I to podobno jest główny powód aby go nie stosować

    Krzysiek

  • 8. Data: 2011-02-09 09:08:22
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 9 Feb 2011 08:18:12 +0100, Bartek napisał(a):

    > A modrzew nie jest przypadkiem bardziej odporny na robale od innych drzew? Mój

    Jest. Dlatego kiedys tak chetnie z niego budowano.

    --
    Maciek

  • 9. Data: 2011-02-09 10:56:06
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-09 08:51, Kris pisze:

> [...]
    > porównania ale starsznie sie skręca wysychając co powoduje potem że
    > regipsy i zabudowy pekaja. I to podobno jest główny powód aby go nie

    Modrzew to jedno z najlepszych drzew w budowlance.
    Niezabezpieczony na styku z ziemią może wytrzymać 15-do 20 lat.
    Domy, a raczej kościoły/cerkwie modrzewiowe mają po kilkaset lat i są w
    dobrej kondycji.

    Tylko, modrzew jest drogi i szkoda go ukrywać. Jeżeli robisz dom, w
    którym będzie widać część konstrukcji dachu, jakieś słupy... to warto.
    Jeżeli masz zamiar to pozakrywać i nie cieszyć się urokiem drewna to
    chyba lepiej sprzedać i kupić coś tańszego, a za pozostałą kasę jak ktoś
    napisał dać marmury.

    Drzewo drzewu nie równe. Najlepsze są drzewa gdzie klimat, gleba i
    warunki są złe dla danego drzewa. Przyrosty roczne są wtedy małe i
    drzewo ma mniej tkanki miękkiej. Stąd np. modrzew syberyjski, sosna z
    gór są dobre.

    Jeżeli zastosujesz na więźbę z jodłę lub sosnę i zabezpieczysz
    impregnatem to i tak konstrukcja wytrzyma więcej niż ty będziesz żył, a
    za 50 lat twoje dzieci ten dom przerobią lub zburzą bo nie modny, bo nie
    funkcjonalny. Wystarczy tylko sobie przypomnieć czy ktoś mieszka w
    powojennym domu i go nie remontował i nie przystosowywał do obecnych
    potrzeb? - no poza Śląskiem i poniemieckimi domami ale tam cały czas
    ludzie obawiali się, że kiedyś wrócą Niemcy i im domy pozabierają więc
    woleli nic nie robić.

    Ariusz

  • 10. Data: 2011-02-09 14:17:29
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Bartek napisał:

    > A modrzew nie jest przypadkiem bardziej odporny na robale od innych
    > drzew? Mój kolega ma taką więźbę, ale już nie pamiętam jaki był cel...

    Jest bardziej odporny na robale (stosunkowo duża zawartość garbników).
    Jest odporny na ogień - w porównaniu z nieżywicowaną sosną (żywicowana
    zostanie zjedzona przez robale albo grzyby) pali się umiarkowanie,
    powoli i spokojnie nieżywicowana sosna pali się jak beczka smoły. I
    dlatego modrzew _był_ wysoko cenionym materiałem ciesielskim.

    Obecnie chyba więźba sosnowa z impregnacją ciśnieniową wychodzi nadal
    sporo taniej od więźby modrzewiowej - a zaimpregnować można tak że żaden
    robal nawet raz nie ugryzie - poliże i się skrzywi, grzyb nie weźmie,
    ogień nie spali (trzeba drewna nieimpregnowanego dołożyć żeby dobrze
    impregnowane przeciwogniowo spalić - nie rozprzestrzenia ognia...)

    Tak więc zostawmy modrzew (gatunek pod częściową ochroną, nie ma
    narzuconych planów pozyskania modrzewia, wszystko pochodzi z cięć
    niezbędnych sanitarnie) na elementy widoczne.

    --
    Darek