  • 11. Data: 2009-03-01 21:43:27
    Temat: Re: jak ustawic-wyregulowac solary
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Ty mnie jeszcze stasz. :-))
    > Nie jest tak, ze zawor trojdrogowy powinien odciac w kotle CWU?

    To zależy jaki jest kocioł.
    Jeżeli jest to kocioł dwufunkcyjny z zaworem to odetnie.
    Jednak jeżeli jest to kocioł jednofunkcyjny z zasobnikiem to obiegi nie są
    odcinane tzn. są, ale tylko na zasadzie wyłączania pomp.

  • 12. Data: 2009-03-01 21:53:30
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Co powiesz na sterownik z funkcją grzania solarów ? :D
    > Kiedyś zajmowałem się produkowaniem takich sterowników, które sterowały
    > całą kotłownią tj. kocioł węglowy lub inny, kocioł gazowy, solar, CO i
    > CWU.
    > Jedna z funkcji zaimplementowana w sterowniku to była funkcja zrzucania
    > czapy śniegowej z solara, aby można było także zimą nagrzewać CWU.
    > Polegało to na tym, że zmieniałem kierunek grzania. CO nagrzewało CWU, a
    > ciepło z CWU nagrzewało solary :)))

    A tak, gdzies czytalem o tym. To byla funkcja przeciw zamrozeniowa zdaje
    sie. Stosowanie glikolu chyba rozwiazalo problem zamarzania wody w instalaji
    solarnej. A na prozniowych sniegu nie rozmrozisz. :-)

    Pozdro.. TK

  • 13. Data: 2009-03-01 23:23:33
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > A tak, gdzies czytalem o tym. To byla funkcja przeciw zamrozeniowa zdaje
    > sie. Stosowanie glikolu chyba rozwiazalo problem zamarzania wody w
    > instalaji solarnej. A na prozniowych sniegu nie rozmrozisz. :-)

    Nie chodzi o funkcję przeciwzamrożeniową, bo takie są po prostu
    niepotrzebne. Od zawsze w naszym klimacie stosowany był glikol, który nie
    boi się nawet największych mrozów. Tu chodzi o funkcję usuwania czapy śniegu
    z kolektora. Po prostu po podgrzaniu kolektora śnieg zaczyna się topić i po
    prostu się zsuwa po szybie.

  • 14. Data: 2009-03-02 07:49:42
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Jacek "Plumpi" pisze:

> [...]
    > czapy śniegu z kolektora. Po prostu po podgrzaniu kolektora śnieg
    > zaczyna się topić i po prostu się zsuwa po szybie.

    Ciekawe. Ostatnio jak zobaczylem 30cm sniegu na panelach to tez o tym
    myslalem. A dokladniej - czemu nikt nie wpadl na pomysl, zeby stosowac
    ogrzewana elektrycznie szybe tak jak w samochodzie :)
    Jak to sie spisywalo w praktyce?
    BTW, wlasnie sobie dlubie taki zintegrowany sterownik, mam juz caly
    hardware dzialajacy, z tym, ze dodatkowo to steruje cyfrowo pompami
    Grundfosa UPE i kotlem Vailanta. Mozesz podrzucic jakies zrzuty menu,
    ktore zaimplementowales? Bo mysle jakie tu sa opcje do ustawiania i nie
    chce przedobrzyc robiac setki nieistotnych parametrow.
    Co zastosowales do regulacji, zwykly PID? Czy cos bardziej wymyslnego?

  • 15. Data: 2009-03-02 08:54:26
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > boi się nawet największych mrozów. Tu chodzi o funkcję usuwania czapy
    > śniegu z kolektora. Po prostu po podgrzaniu kolektora śnieg zaczyna się

    Ja to rozumiem, to co pisalem znalazlem gdzies w necie zeby nie zamarzalo. A
    Twoj sposob ciekawy, skuteczny niestety tylko przy plaskich.
    Prozniowe z racji azurowej budowy sa chyba mniej narazone na zasniezanie.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2009-03-02 13:54:43
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Ja to rozumiem, to co pisalem znalazlem gdzies w necie zeby nie zamarzalo.
    > A Twoj sposob ciekawy, skuteczny niestety tylko przy plaskich.
    > Prozniowe z racji azurowej budowy sa chyba mniej narazone na zasniezanie.

    To zależy jakie, bo też są takie z dodakowymi lustrami i szybą.

    Jeżeli chodzi o kolektory próżniowe to ten układ raczej nie zda egzaminu z
    dwóch powodów:
    1. Próżnia jest zbyt dobrym izolatorem termicznym i jedyne ciepło, które
    jest emitowane to tylko poprzez promieniowanie podczerwone.
    2. Kolektory próżniowe działają na innej zasadzie niż kolektory tradycyjne.
    Działają one na zasadzie podobnej do lodówki, gdzie w układzie kapilar
    następuje odparowanie (w rurze), a następnie skroplenie (w kolektorze
    zbiorczym kolektora słonecznego, przez który przepływa glikol) niewielkiej
    ilości pary wodnej.

    Nie mam pojęcia na ile można zmienić kierunek przepływu ciepła w takich
    kolektorach, bo nigdy nie sprawdzałem mojej automatyki na kolektorach
    próżniowych. Montowałem ją tylko do kolektorów tych najprostszych,
    panelowych.

  • 17. Data: 2009-03-02 18:22:56
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Jak to sie spisywalo w praktyce?

    Całkiem dobrze, ale tylko na panelowych, bo z próżniowymi nie miałem okazji.
    Z resztą nawet bym nie próbował, bo myślę, że to i tak by nie działało.

    > BTW, wlasnie sobie dlubie taki zintegrowany sterownik, mam juz caly
    > hardware dzialajacy, z tym, ze dodatkowo to steruje cyfrowo pompami
    > Grundfosa UPE i kotlem Vailanta.

    Już dokładnie nie pamiętam wszystkich funkcji i algorytmów, ale sterował on
    napewno:
    Pompką cyrkulacyjną kotła węglowego.
    Pompką ładującą zasobnik CWU z kotłów.
    Pompką obiegową grzejników.
    Pompką ładującą zasobnik CWU z kolektora.
    Sterowanie wejściami w kotłach dla regulatorów pokojowych (blokowanie
    kotłów)
    Sterowanie serwomechanizmem obracającym kolektor za słońcem.

    > Mozesz podrzucic jakies zrzuty menu, ktore zaimplementowales?

    Oj to musiał bym się doszukać na płytach. Z całą pewnością gdzieś to
    zarchiwizowałem, ale nie mam tego akurat pod ręką na komputerze.
    Żadnego egzemplarza wolnego także nie mam. Wszystko poszło do ludzi.

    Spróbuję go opisać:

    Sterownik posiadał wyświetlacz LCD 24x2 , a na nim wyświetlane były przez
    cały czas w stałych, opiasnych na folii miejscach:

    Temperatura startu pompy cyrkulacyjnej kotła węglowego
    Temperatura dogrzewania CO przez kocioł węglowy.
    Temperatura dogrzewania CO przez kocioł gazowy.
    Temperatura dogrzewania CWU.
    Aktualny czas, sygnalizacja stanów alarmowych oraz komunikatów.
    Sygnalizacja pracy pompy cyrkulacyjnej kotła węglowego.
    Sygnalizacja z jakiego źródła zasilane jest obecnie CO (kocioł węglowy /
    kocioł gazowy)
    Sygnalizacja z jakiego źródła ładowane jest obecnie CWU (CO / kolektor)
    Wybór programów - tu różne konfiguracje pracy zestawu oraz dodatkowa
    funkcja rozmrażania kolektora
    Aktualna temperatura kotła węglowego.
    Aktualna temperatura CO
    Aktualna temperatura CWU
    Aktualna temperatura kolektora
    Pozycja kolektora

    Tu małe wyjaśnienie. "Pozycja kolektora" to była pozycja ustawienia
    serwomechanizmu. Sterownik sterował także silniczkiem krokowym, który
    obracał kolektorem i w czasie dnia ustawiał kolektor podążając za słońcem.
    Ale tak naprawdę później zrezygnowałem z tego, ponieważ zimą przy
    kolektorach panelowych serwo potrafiło się zacinać, a dodatkowo dochodziło
    do rozszczelniania giętkich węży łączących sam kolektor z przyłączem.
    Sterowanie to w zasadzie powstało do współpracy kolektorami zwierciadlanymi
    do obracania zwierciadła, ale kolektory te były zbyt drogie i nie miałem
    okazji z nimi poeksperymentować :)

    Później z wykorzystaniem tych samych wyjść kombinowałem ze sterowaniem
    zaworu trójdrożnego.

    > Co zastosowales do regulacji, zwykly PID?

    PID ? Do czego ? :))))
    Zwykły regulator dwustawny z pompowaniem ciepła z kolektora.
    Pompowanie polegało na tym, że sterownik porównywał temperaturę CWU i
    kolektora.
    Pompka kolektora była załączana wtedy, kiedy temperatura kolektora była
    wyższa od temperatury CWU o zadaną histerezę.
    Kiedy sterownik wykrywał brak przyrostu temperatury na kolektorze o wartość
    histerezy w określonym czasie to przełączał ładowanie na kotły.
    Tu kolejny priorytet sprawdzał temperaturę kotła węglowego i jeżeli była na
    odpowiednim poziomie to ładował CWU oraz CO z kotła węglowego. W przeciwnym
    wypadku pracował kocioł gazowy.

    Wszystkie funkcje i nastawy wykonywało się po wcześniejszym wciśnięciu
    pokrętła na czas dłuższy niż 3 sekundy. Po tym pojawiały się migające
    nawiasy obejmujące ustawiany parametr. Pokrętłem kręcąc w prawo lub w lewo
    można było dokonać nastawy. Kolejne krótkie naciśnięcie powodowało zapisanie
    nastawy do EEPROM i przejście do następnego parametru. Kolejne krótkie
    naciśnięcia powodowały sekwencyjne wybieranie kolejnych nastaw w kółko.
    Ponowne dłuższe przyciśnięcie powyżej 3 sekundy powodowało wyjście z trybu
    programowania. Wyjście z trybu programowania także się odbywało po upływie
    określonego czasu, w którym nie przyciśnieto lub nie przekręcono pokrętła.

  • 18. Data: 2009-03-03 05:47:42
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jacek "Plumpi" wrote:

> [...]
    > skroplenie (w kolektorze zbiorczym kolektora słonecznego, przez który
    > przepływa glikol) niewielkiej ilości pary wodnej.

    Jacek, zajmij sie elektryką bo coś zaczynasz konfabulować. Znane mi
    kolektory próżnowe mają poprostu nałożone na miedzianą czernioną rurkę
    podwują rurę próżniową z napylonym w dolnej części lustrem. działają całkiem
    normalnie.

  • 19. Data: 2009-03-03 08:37:44
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek Dyjor wrote:

> [...]
    > kolektory próżnowe mają poprostu nałożone na miedzianą czernioną rurkę
    > podwują rurę próżniową z napylonym w dolnej części lustrem. działają

    podwójną oczywiście :-]

  • 20. Data: 2009-03-03 13:37:39
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > Na piecu stawiłem temperature 10st bo i tak narazie tam nic nie robimy.
    > Dzis byłem na budowie i widze ze piec nie działa bo w domu jest 11st ale na
    > solarch mam 37 stopni :)
    > i tak sobie pomyślałem nawet jakby te wode z solara przpuscic przez podłoge
    > to podgrzeje dom za darmo prawie :)
    > A pompa sie nie załacza od pieca bo ma 10st ustawione.
    > Myślałem ze podniose wymaganą temp i piec z pompami ruszy tylko wtedy bedzie
    > chyba grzał jeszcze te wode w zbiorniku 300l.
    > A jak to ustawic zeby ruszyło z samych solarów jak jest słonce a w inym

    Dobrze kombinujesz ale nie tedy droga.

    Solary sie nagrzaly do 37 stopni i pewnie sie temperaturka ustabilizowala (temp
    stagnacji).
    Daj info o jakiej porze solary dochodzą do tej temp.
    Wystarczy przepuscic troche chlodnej wody i ich temperatura spadnie.
    Ale jest to energia darmowa i warto myslec jak ja spozytkowac.
    Jesli taki kolektor 2m2 ma uzysk roczny na poziomie 900kWh czyli srednio 3kWh
    dziennie. To zakladajac sprawnosc w zimie na poziomie 30% czyli dzienny uzysk
    1kWh (troche barbarzynsko liczone) to z 3 sztuk takich mamy jakas zlotowke
    energii cieplnej dziennie. Na wiosne i jesien jest troche lepiej. Na oko liczac
    6m2 w okresie jesienno wiosennym da jakies 2zl dziennie oszczednosci na CWU. Ale
    trzeba miec do tego odpowiedni zbiornik...

    Aby miec zysk z solarow w zimie (a tak naprawde w okresie jesien i wiosna)
    trzeba miec bufor ciepla dwuwezownicowy (sa tez inne mozliwosci ale to jest
    najprostsze) o wezownicy dwu sektorowej (nazwa moja). A CO puszczone
    bezposrednio do zbiornika bez wezownicy bo tam woda nie bedzie wymieniana.

    Polega to na tym ze:
    w zbiorniku masz dwie wezownice. Jedna solarowa na samym dnie zbiornika. Druga
    od CWU ma byc nie tylko nazwijana na gorze zbiornika ale rowniez na samym dole.
    Wtedy woda wodociagowa bedzie chlodzic dol zbiornika i solary beda mialy szanse
    dogrzac te zimna wode. A ze i tak to CWU trzeba zagrzac to mniej energii sie
    zuzyje z zrodel platnych.

    Sa tez inne metody np. dwa zbiorniki z wezownicami ale do tego trzeba jeszcze
    regulatory, pompki i co prawda lepiej dziala ale tez generuje problemy i awarie...

    --
    Lukasz Sczygiel