  • 1. Data: 2009-01-22 19:50:42
    Temat: kominek - obudowa ciepla/akumulacyjna
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    Witam

    Robil kto kominek w wersji cieplej tzn obudowe murowaną i nieizolowaną ?
    Jak to sie sprawuje ?
    Wykonawca sufitow o ktorych pisze nizej namawia mnie na taka, sam ma w
    domu - mowi ze sprawuje sie bardzo fajnie. Zostalo mi sporo cegly
    silikatowej po budowie i kombinuje coby to wykorzystac.

    Problemy widze takie (wynikajace z niewiedzy):

    - czym kleic tą cegłe - jakas specjalna zaprawa czy zwykly klej do silikatu
    sie nada ?
    - czy taka scianke musze jakos zazbroic/przewiazac z inną ? Bylaby wysoka na
    okolo 120cm bo tyle planowalbym tego wymurowac (konczyloby sie to półeczą a
    wyzej leciala by zabudowa g/k o mniejszej powierzchni i ta zabudowa bylaby
    juz normalnie izolowana albo z tych specjalnych płyt kominkowych).

    Koncepcja polega na tym by z jednej strony wykorzystac cegly ktore mam (i
    zwiekszyc akumulacyjnosc calosci) a z drugiej strony chcialem zrobic cos w
    stylu hmm piekarnika tj nad kominkiem jeszcze w tej murowanej czesci zrobic
    slot w ktorym mozna cos podgrzac/wysuszyc (grzyby, owoce)/zachowac wysoka
    temperature (kubek grzańca na kwadrans). Jeszcze nie rozrysowalem jakby to
    mialo wygladac.
    Mam tez nieco cegly szamotowej z rozbiorki w firmie z ktorej chcialbym
    postawic wewnetrzna warstwe (drugą) przy wymurowanej sciance - takze w celu
    akumulacji.

    Obudowa oczywiscie bylaby standardowo wentylowana (kratki z regulacja).

    Jesli to istotne: wklad bedzie uzywany rekreacyjnie, nie jest glownym
    zrodlem ciepla w domu, nie ma DGP.

    Ponownie, za wszelkie opinie bede wdzieczny

    Pozdrawiam

    Kane

  • 2. Data: 2009-01-22 20:24:04
    Temat: Re: kominek - obudowa ciepla/akumulacyjna
    Od: "juliusz1" <juliusz1(wytnij to)@go2.pl>

    Też chętnie podłączę się do pytania ,już dawno myślałem o takim kominku bo
    to co oferowane jest na rynku to według mnie mija się z celem
    Pozdrawiam jULIUSZ

  • 3. Data: 2009-01-22 20:44:56
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > Też chętnie podłączę się do pytania ,już dawno myślałem o takim kominku bo
    > to co oferowane jest na rynku to według mnie mija się z celem

    a jaki jest cel?

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 4. Data: 2009-01-22 20:54:19
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > Robil kto kominek w wersji cieplej tzn obudowe murowaną i nieizolowaną ?
    > Jak to sie sprawuje ?

    nie robiłem, ale tak sobie myślę, że jak ma to być prawdziwa akumulacja, jak
    w piecu kaflowym, to o wentylacji wkładu nie może być mowy, gdyż masa
    akumulacyjna nie nagrzeje się odpowiednio, a takie rozwiązanie nie jest
    zalecane dla żywotności wkładu, chyba, że sa jakieś wkłady z szamotem, gdzie
    producent zezwala na szczelne obudowanie, ale nie znam takiego,
    druga sytuacja to, tak jak piszesz, masa akumulacyjna z silikatu i obieg
    powietrza wokół wkładu, jest to fajne rozwiązanie, jeśli kominek nie pełni
    funkcji grzewczych, a ciepła obudowa pozwala na podgrzanie kufla z grzańcem
    :-), nie wiem tylko co silikaty na to i tynk lub inne płytki, którym chcesz
    to wykończyć, może popekać,
    jak tak lubisz tradycje, to obuduj wkład cegłą szamotową, którą posiadasz i
    kup gdzieś trochę kafli piecowych, są rózniste, stare i nowe, to może ladnie
    wyglądać, a przede wszystkim będzie sie dobrze czyścić, bo okopcenie i
    przypalanie kurzu na obudowie to normalka

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 5. Data: 2009-01-23 10:28:32
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > jak w piecu kaflowym, to o wentylacji wkładu nie może być mowy, gdyż masa
    > akumulacyjna nie nagrzeje się odpowiednio, a takie rozwiązanie nie jest

    Dlatego chce dac kratke ale regulowana i jakos to potem dostosowac. Co do
    kominka niestety masz racje - wiekszosc nie jest dostosowana do pracy w
    obudowie zamknietej bede musial czego poszukac.

> [...]
    > grzańcem :-), nie wiem tylko co silikaty na to i tynk lub inne płytki,
    > którym chcesz to wykończyć, może popekać,

    Podobno sie da - plyty kamienne lub kafle ceramiczne - tak jak piszesz
    nizej.

    Pytania ktore zadaje w pierwszym poscie pozostaja aktualne ;)

    Kane

  • 6. Data: 2009-01-23 17:57:11
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Kane" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zrodlem ciepla w domu, nie ma DGP.
    >
    > Ponownie, za wszelkie opinie bede wdzieczny

    ja mam zrobiona obudowe w taki sposob

    - podstawa z pustakow od terivy (wloty powietrza bez kucia) - oblozone
    bedzie plyta g-k z kratkami wentyl.
    - reszta jest z bloczkow betonu komprkowego - szarego - najtaniej
    - nad wkladem belka jest zrobiona z kawalka belki stropowej od terivy ( na
    wysoki kant)
    - obudowa konczy sie tuz nad rura od spalin i bedzie przykryte
    blacha -ocynk - jak sie nagrzeje bedzie mozna suszyc grzyby na niej lub inne
    pierdoly typu kielbasa
    - front obudowy kafle
    - polki sa - pierwsza tak jak zwykle oblozona kaflami - druga nad wkladem
    bedzie oblozona deskami sosnowymi.
    Acha przy scianie na zakonczenie obudowy tez jest belka stropowa terivy tak
    aby blacha mogla sobie lezec na 4 bokach obudowy kominka

    Pozdr

  • 7. Data: 2009-01-23 18:26:46
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > ja mam zrobiona obudowe w taki sposob

    Jakiej zaprawy uzyles ? Nie moge sie doszukac nadal czy trzeba uzywac
    jakiejs specjalnej zaprawy (wytrzymalosc temperaturowa) ?

    Dzieki za sugestie z belkami gotowcami - nieco mi to uprosci.

    Kane

  • 8. Data: 2009-01-23 20:23:45
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    > Jakiej zaprawy uzyles ? Nie moge sie doszukac nadal czy trzeba uzywac
    > jakiejs specjalnej zaprawy (wytrzymalosc temperaturowa) ?
    >
    > Dzieki za sugestie z belkami gotowcami - nieco mi to uprosci.

    zaprawa cementowa, nadodatek mialem cement z grudkami (zlezaly) i troche sie
    pozniej sypie , ale to przeciez tylko obudowa a nie jakas nosna konstrukcja.
    Zreszta pozniej zakrylem plyta g-k na zewnatrz aby sie nie meczyc ze
    szpachlowaniem.
    Co do temperatury to zaprawa cementowa jest z piasku, bloczki komorkowe tez.
    Na dzialanie ognia nie sa narazone. Czyli tylko wyzsza temperatura
    powietrza ktore i tak wyjdzie z komory i naplynie swieze o temp 20 stopni.