  • 1. Data: 2011-07-10 08:41:57
    Temat: kosztorys
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    Witam,

    Przygotowałem kosztorys do kredytu bankowego. Zerknijcie prosze czy
    wygląda to w miarę normalnie (znaczy się gdzie wg was powinno być mniej,
    gdzie wiecej). Mam do dyspozycji 150 tyś. Dom parterowy SSO z użytkowym
    poddaszem 200m2 - więc z kasą nie jest za bogato.
    Chcę wprowadzić kilka poprawek funkcjonalnych (troszkę wyburzeń troszkę
    domurowań) - ogólnie nie wiele. Kominy nie są wystawione ponad dach
    (materiał jest - 2 komplety komin. system.)), nie ma okien dachowych,
    nie ma rynien. Media na działce, brak kanalizacji (będzie szambo). Już
    dzwoniłem w sprawie przyłączeń i dowiadywałem się ile co będzie
    kosztować (czyli ten temat odpuszczamy).
    W domu dwie łazienki (mała na dole i duża na górze)

    Do rzeczy:

    1. Uzbrojenie terenu:
    przyłącze kanalizacyjne 4000,
    przyłącze wodociągowe 1200,
    przyłącze do sieci elektrycznej 2000,
    przyłącze do sieci gazowej 1500,
    2. Ściany zewnętrzne (tu chcę zrobić kominy i poprawki) 3000
    3. Ściany wewnętrzne (działówki na dole + ściany G-K poddasza) 9000
    4. Pokrycie dachowe (wstawienie okien dachowych, brakujące okucia i
    rynny) 5000
    5. Okna (parter i poddasze) 14 000, - to powinno być ok
    6. Brama garażowa i drzwi wejść, 3000,
    7. Instalacje:
    wod-kan 5000,
    gazowa ok.10m 1200,
    elektryczna ok.60 pkt. 6000,
    c.o. 12000,
    8. Tynki wewn.(ok 400m2) 10000,
    9. Posadzki z ociepleniem (ok 200m2) 9000,
    10. Izolacja termiczna dachu 3700,
    11. Ogrzewanie
    (Piec gaz kondens. + zasobnik wody, grzejniki 20 szt.) 9000
    12. Wykończenie wewn:
    glazura 16000,
    roboty malarskie 8400
    podłogi 13000,
    wyposażenie kuchni i łazienek 14000

    Razem 150 tyś.
    Zdaję sobie że bez projetu czy dokładnych danych, powierzchni itp itd
    jest ciężko coś konkretnego powiedzieć ale... może na przykładzie innych
    domów :|

    Im dłużej sie temu przyglądam tym bardziej jestem przekonany że coś jest
    nie tak.

    Z góry dzięki za wszelką pomoc.

  • 2. Data: 2011-07-10 09:36:42
    Temat: Re: kosztorys
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marcin Kloc napisał:
    > Witam,

    [..]

    Nic nie wiadomo o:
    Lokalizacji Twojej inwestycji, a to kluczowa sprawa, bo ceny dużo zależą
    od rejonu w którym budujesz.
    Wielkości poszczególnych elementów domu
    Odległościach do poprowadzenia mediów.

    To trochę jak wróżenie z fusów... :-)

    > Do rzeczy:
    >
    > 1. Uzbrojenie terenu:
    > przyłącze kanalizacyjne 4000,
    Jak daleko masz studzienkę...?
    > przyłącze wodociągowe 1200,
    Jak daleko masz zasuwę?
    > przyłącze do sieci elektrycznej 2000,
    Jaki przydział mocy chcesz uzyskać?
    > przyłącze do sieci gazowej 1500,
    Jak daleko masz od punktu wpięcia do sieci do budynku?

    No i do powyższych - czy są jakieś przeszkody w terenie - drogi, stare
    drzewa, działki sąsiadów, które musisz przebyć prowadząc te instalacje?
    - To może znacząco podrożyć inwestycję.

    > 2. Ściany zewnętrzne (tu chcę zrobić kominy i poprawki) 3000
    Co to za poprawki...? Bez ich specyfikacji nikt Ci nie oszacuje kosztu -
    nawet orientacyjnie, bo mogą kosztować od przysłowiowego 'pół litra', do
    kilkudziesięciu tysięcy.
    > 3. Ściany wewnętrzne (działówki na dole + ściany G-K poddasza) 9000
    Czyli ścian działowych nie masz i chcesz je dopiero zbudować? To ile
    planujesz tych ścian? i Jakie to poddasze? Przy domu 200 m2 na zabudowę
    poddasza część z 9 tys podejrzewam, że może nie wystarczyć - chyba, że
    zamierzasz wszystko robić z teściem własnoręcznie :-)
    > 4. Pokrycie dachowe (wstawienie okien dachowych, brakujące okucia i
    > rynny) 5000
    Czym chcesz to kryć i jaką masz powierzchnię do krycia... Jak do tego
    jeszcze okna, to obawiam się, że policzyłeś dużo za mało...Ja za same
    rynny zapłaciłem coś 1800, a do tego koszt ich zamontowania.
    > 5. Okna (parter i poddasze) 14 000, - to powinno być ok
    Nie wiadomo ile tych okien...?
    > 6. Brama garażowa i drzwi wejść, 3000,
    Ile tych drzwi? Jaka brama?
    > 7. Instalacje:
    > wod-kan 5000,
    Tu może wystarczy, ale to zależy od tego jaka to instalacja, jak prosta
    to jasne, jak rozbudowana to instalator musi Ci wycenić.
    > gazowa ok.10m 1200,
    > elektryczna ok.60 pkt. 6000,
    Co to są te pkt...? Jak policzysz gniazdka, punkty świetlne i włączniki
    bez żadnych bajerów, to możesz się zdziwić... U mnie takich punktów
    będzie pewnie ze 200, a za instalacje zapłaciłem 7 tys... do tego cały
    osprzęt... Jak zaoszczędzisz na instalacji el., to potem będziesz pluł
    sobie w brodę przez cały okres użytkowania domu - nie ma nic gorszego
    niż plątanina przedłużaczy i wieczne potykanie się o nie... Przemyśl to
    jeszcze
    > c.o. 12000,
    Jak bez osprzętu, to pewnie wystarczy, ale nie ma danych co do jej
    wielkości - skoro na 20 grzejników, to wygląda na dość rozbudowaną.
    Podłogówki nie planujesz?
    > 8. Tynki wewn.(ok 400m2) 10000,
    Dobrze sobie to policzyłeś...? U mnie było 630 m2 tynków - dom po
    podłodze 194 m2.
    > 9. Posadzki z ociepleniem (ok 200m2) 9000,
    Mnie wyszły chyba nawet mniej... coś ponad 6 tys.
    > 10. Izolacja termiczna dachu 3700,
    Nie wiadomo ile masz powierzchni do ocieplenia i jakie to ocieplenie
    chcesz zrobić?
    > 11. Ogrzewanie
    > (Piec gaz kondens. + zasobnik wody, grzejniki 20 szt.) 9000
    > 12. Wykończenie wewn:
    > glazura 16000,
    > roboty malarskie 8400
    > podłogi 13000,
    > wyposażenie kuchni i łazienek 14000
    >
    > Razem 150 tyś.

    Nie ma danych żeby coś szczegółowo Ci doradzić, ale swoje uwagi wrzuciłem.
    Jak na mój gust, to z tych kwot, które przeznaczyłeś na 'wykończenie'
    dużo urwiesz, a do grubych prac dorzucisz...

    Powiem Ci w skrócie:

    Budowałem w 2010 - 2011, to głęboka wieś na za...piu :-). SSO wyszedł
    mnie 135 tys reszta do zamieszkania ok 170 plus 20 tys na przyłącza -
    ciągnąłem je ponad sto metrów - woda i kanałizacja gminna.
    Dom niepodpiwniczony z poddaszem użytkowym, garażem, taras ok 25 m2
    postawiony na słupach, dom kryty dachówką ceramiczną, dach z pełnym
    deskowaniem, Ocieplenie 14 cm styro na ścianach, 25 cm wełny na
    poddaszu, kocioł na ekogroszek z podajnikiem automatycznym, 12
    kaloryferów, ok 60 m2 podłogówki.

    Mam obecnie absolutne minimum do zamieszkania - jak to co niektórzy
    mawiają, socjal.
    Resztę się zrobi pomału w trakcie zamieszkania.

    Zrewiduj to jeszcze raz i... koniecznie podaj lokalizację - chyba, że
    jesteś z Warszawy, to nie musisz :-D, bo oni mają zwyczaj podawać adres
    bez miejscowości, a i tak wszyscy muszą wiedzieć, że o Wa-wę chodzi...

    pozdr.
    Robert G.

  • 3. Data: 2011-07-10 09:48:24
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    W dniu 2011-07-10 10:41, Marcin Kloc pisze:
    > 12. Wykończenie wewn:
    > glazura 16000,
    > roboty malarskie 8400
    > podłogi 13000,
    > wyposażenie kuchni i łazienek 14000

    na budowlance się nie znam (w sensie budowanie domu) ale wykończenie mam
    za sobą i tutaj to żeś pojechał... nie wiem, jaki standard zakładasz,
    ale pozycje które kosztują a których nie widzę:
    - meble kuchenne (14tys za cale wyposażenie łazienek i agd w kuchni +
    meble?)
    - lampy wszelakie (a to potrafi kosztować)
    - drzwi wewnętrzne
    - osprzęt elektryczny i montaż (nie wiem czy liczysz to w tych 100pln/punkt)
    - materiały budowlane (kleje, gładzie, fugi, farby, gipskartony) + robocizna
    - parapety
    - zasłony/firany
    - jakieś szafy wnękowe
    - przebudowa hydrauliki

    Co do cen podanych - nie wiem jakie są ceny tam gdzie ty mieszkasz, ale
    np. gładzie to raczej więcej kosztować będą.

    Wykończenie wewn. raczej zakładałbym na 2x więcej niż wyszacowałeś

    Sierp

  • 4. Data: 2011-07-10 11:45:10
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    Na początek dzięki za dość obszerną wypowiedź.

    On 10.07.2011 11:36, robercik-us wrote:

    > [..]
    >
    > Nic nie wiadomo o:
    > Lokalizacji Twojej inwestycji, a to kluczowa sprawa, bo ceny dużo zależą
    > od rejonu w którym budujesz.

    okolice Krakowa

> [...]
    >
    > No i do powyższych - czy są jakieś przeszkody w terenie - drogi, stare
    > drzewa, działki sąsiadów, które musisz przebyć prowadząc te instalacje?

    Tutaj powinno być dobrze, dzwoniłem tu i tam i ceny mi podali. Nie ma
    przeszkód a odległości od 8m dla wody do 13 dla gazu. Kanalizacja szambo
    wlasne licze ok. 20m

    > Co to za poprawki...? Bez ich specyfikacji nikt Ci nie oszacuje kosztu -
    > nawet orientacyjnie, bo mogą kosztować od przysłowiowego 'pół litra', do
    > kilkudziesięciu tysięcy.

    chodzi o zmniejszenie rozmiaru 3 okien, wyburzenie jednej ścianki i
    wystawienie 2 kominów. licze że 3000 + flaszka wystarczy

> [...]
    > poddasza część z 9 tys podejrzewam, że może nie wystarczyć - chyba, że
    > zamierzasz wszystko robić z teściem własnoręcznie :-)
    gipsy będę robił sam. Na dole nie ma dużo ścianek do postawienia

    > Czym chcesz to kryć i jaką masz powierzchnię do krycia... Jak do tego
    > jeszcze okna, to obawiam się, że policzyłeś dużo za mało...Ja za same
    > rynny zapłaciłem coś 1800, a do tego koszt ich zamontowania.

    dom jest przykryty dachówką ceramiczną. Chodzi o to że trzeba ją zdjąć w
    paru miejscach i wstawić okna. kupić i zrobić rynny i + okucia na kominy.

    > Nie wiadomo ile tych okien...?

    Znajomy mi polecił żeby policzyć to na powierzchnię:

    16m2 okien na parterze x 400/m2 = 6400
    6 okien dachowych po 1000/szt = 6000
    drzwi balkonowe 2 szt = 1600

    > Ile tych drzwi? Jaka brama?
    brame licze na 1500-2000 (najprostsza ocieplona) jedne drzwi 1000-1500

> [...]
    > sobie w brodę przez cały okres użytkowania domu - nie ma nic gorszego
    > niż plątanina przedłużaczy i wieczne potykanie się o nie... Przemyśl to
    no właśnie tu nie wiedziałem jak to liczyć. Znajomy mówił że z
    materiałem licze 100zł za punkt. Jak sobie policzyłem jak mówisz 150 pkt
    to się za głowę złapałem - to zmniejszyłem liczbę punktów :)
    sprawa jeszcze do przemyślenia.

> [...]
    > podłodze 194 m2
    > Mnie wyszły chyba nawet mniej... coś ponad 6 tys.
    co ucieknie z posadzek pójdzie na tynki :)

    > Nie wiadomo ile masz powierzchni do ocieplenia i jakie to ocieplenie
    > chcesz zrobić?

    tu to sie przyznam sam nie wiem skąd to wziąłem. Tak w tym formularzu
    bankowym jest to podzielone do d*py - nie idzie sie połapać. Już sobie
    to przeliczyłem inaczej

    > Nie ma danych żeby coś szczegółowo Ci doradzić, ale swoje uwagi wrzuciłem.
    > Jak na mój gust, to z tych kwot, które przeznaczyłeś na 'wykończenie'
    > dużo urwiesz, a do grubych prac dorzucisz...

    Dzieki za uwagi. Już trochę pozmieniałem i policzyłem sobie dwa
    warianty: z wykończeniem poddasza i bez. Zobacze, pomyśle - dzięki za rady.

> [...]
    > mawiają, socjal.
    > Resztę się zrobi pomału w trakcie zamieszkania.

    Tak też planuję. Zresztą ze 150 od SSO do stanu do zamieszkania to nie
    poszaleję :| ale co zrobić. Duże będę starał się robić sam.

  • 5. Data: 2011-07-10 11:48:41
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    On 10.07.2011 11:48, Sierp wrote:

> [...]
    > np. gładzie to raczej więcej kosztować będą.
    >
    > Wykończenie wewn. raczej zakładałbym na 2x więcej niż wyszacowałeś

    Nie bez przyczyny mówią że wykończenie to najtrudniejsze zadanie do
    kosztorysowania. Możesz kupić lampę za 20 pln i za 200 pln. Kwestia w
    jakim standardzie się wykańcza - ja nie mam wyboru muszę ciąć, boję się
    chinszczyzny ale chyba się przed nią nie uchronię.

    To kosztorys do banku, mam nadzieję że analitycy nie będą tak dociekliwi
    jak Wy :)

  • 6. Data: 2011-07-10 13:14:55
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marcin Kloc napisał:

    > To kosztorys do banku, mam nadzieję że analitycy nie będą tak dociekliwi
    > jak Wy :)

    Wiesz... mnie kosztorys do banku o tyle pomógł, że pozwolił podzielić
    sobie w głowie całość inwestycji, a i tak zabrakło tam kilku ważnych
    pozycji.

    Dorzucę tylko podsumowując;
    Z elektrykami nie umawiaj się od punktu, tylko za całość - o ile
    znajdziesz zaufanych, to lepiej na tym wyjdziesz.

    Moi przelecieli się ze mną w któreś sobotnie popołudnie po chałupie -
    jak jeszcze był SSO - spędzili z nami ze dwie i pół godziny i pisakiem
    na ścianach nakreślili po swojemu co i gdzie ma być.

    Rozplanowaliśmy raczej dobrze, ale - jak to w życiu bywa - w drugim domu
    będzie lepiej :-))).

    I jeszcze jedno.
    Gorąco Cię namawiam do podłogówki. Uwierz mi - super sprawa i nie
    pożałujesz jak sobie ją zainstalujesz. Ja też byłem sceptykiem
    podłogówki, ale teraz uważam, że była to najlepsza z możliwych decyzja.
    Wcale drogo nie wychodzi, a na to konto nie musisz robić kalafiorów i
    jak planujesz piec kondensacyjny na gaz, to tym bardziej masz wskazania
    do podłogówki - i to jak najwięcej, może nawet wszystko ! :-)

    pozdr
    Robert G.

  • 7. Data: 2011-07-10 13:27:11
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Marcin Kloc" <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > odpuszczamy).
    > W domu dwie łazienki (mała na dole i duża na górze)

    jeśli szambo ściągniesz z Radomia i instalację zrobisz sam, to powinno
    wystarczyć.

    > przyłącze wodociągowe 1200,
    > przyłącze do sieci elektrycznej 2000,
    > przyłącze do sieci gazowej 1500,

    Mało. Mój szwagier niedawno robił wodę i gaz. Zapłacił ok. 5000zł. Odległość
    budynku od mediów: ok. 8m (gaz) i 18m (woda).

> [...]
    > 5000
    > 5. Okna (parter i poddasze) 14 000, - to powinno być ok

    Nie wiem ile tych okien, ale wygląda na "dużo za mało" lub "za mało" na
    najtańsze plastiki.

    > 6. Brama garażowa i drzwi wejść, 3000,

    Za mało. Drzwi wejściowe ok. 2000-4000zł, brama pojedyncza ok. 3000zł. Podwójna
    ok. 6000zł.

    > 7. Instalacje:
    > wod-kan 5000,
    > gazowa ok.10m 1200,
    > elektryczna ok.60 pkt. 6000,
    > c.o. 12000,

    elekryka powinna być ok, pozostałe instalacje - dodaj jeszcze z 5-8 tys.

    > 8. Tynki wewn.(ok 400m2) 10000,

    dołóż z 1000zł

    > 9. Posadzki z ociepleniem (ok 200m2) 9000,

    > 10. Izolacja termiczna dachu 3700,

    pomnóż przez 2, będzie ok.

    > 11. Ogrzewanie
    > (Piec gaz kondens. + zasobnik wody, grzejniki 20 szt.) 9000
    zasobnik z kotłem to koszt. ok 6000zł. nie jestem pewny czy 3tys. wystarczą na
    grzejniki. Ale może...

    > 12. Wykończenie wewn:
    > glazura 16000,
    > roboty malarskie 8400
    > podłogi 13000,

    Jeśli panele, to może wystarczy... Jeśli kafle albo parkiet - pomnóż przez 2.

> [...]
    > ciężko coś konkretnego powiedzieć ale... może na przykładzie innych domów :|

    Mój sąsiad budował podobny dom, w sumie chyba 230m2. Stan surowy kosztował go
    ok. 170 tys. Wykończeniówka prawie 1mln zł :)

    > Im dłużej sie temu przyglądam tym bardziej jestem przekonany że coś jest nie
    > tak.

    Przede wszystkim masz błędne założenie. Rób kosztorys na dom w wersji
    full-wypas, ale żeby nie przekroczyć zdolności kredytowej. Na budowie pieniędzy
    zawsze brakuje.
    Podczas wykonania, oszczędzaj na czym się da. Co się da - zrób sam. Pieniądze,
    których nie weźmiesz z banku, w żaden sposób Cie nie obciążą, może z wyjątkiem
    ubezpieczenia. A w drugą stronę zmienić umowę kredytową jest znacznie trudniej.
    Roboty podziel na etapy. Na każdym etapie próbuj zaoszczędzić ok. 10% w stosunku
    do założeń (szukaj tańszych materiałów, targuj się, zrób coś sam). Na całej
    budowie zaoszczędzisz jakieś 30-40 tys. Wystarczy na ogrodzenie i chodniki.

    --
    Bartek

  • 8. Data: 2011-07-10 13:33:06
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    On 10.07.2011 15:14, robercik-us wrote:

> [...]
    > jak planujesz piec kondensacyjny na gaz, to tym bardziej masz wskazania
    > do podłogówki - i to jak najwięcej, może nawet wszystko ! :-)

    No dobra, ale jak ma sie podłogówka do podłogi. Jak rozmawiałem z moim
    znajomym inżynierem/architektem budownictwa co to wie co z czym się je i
    planowaliśmy rozklady pomieszczen to mówił, o ile dobrze pamiętam że
    podłogówka tam gdzie nie powiesisz grzejników (np. kuchnia) I że raczej
    pod podłogę drewnianą, czy panele nie dawać. Nie wiem czy mówił to tylko
    ze względu na koszty czy są jakieś ograniczenia co do wykończenia
    podłogi z ogrzewaniem podłogowym? Nic nie będzie desce jak coś od spodu
    non stop będzie ją grzało? I druga sprawa. Czy to rzeczywiście ciepłe
    jest? Wystarczy sama podłogówka? Jak to będzie grzało? Muszę troszkę
    poczytać i może się zdecyduję na całości. dzięki za info.

  • 9. Data: 2011-07-10 14:08:36
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > podłogówka tam gdzie nie powiesisz grzejników (np. kuchnia) I że raczej
    > pod podłogę drewnianą, czy panele nie dawać.

    Podłogówka daje dużo lepszy komfort cieplny w pomieszczeniu, co do
    okładzin na podłogę przy podłogówce, to poszukaj sobie w archiwum -
    cyklicznie sie tutaj przetaczają na ten temat dyskusje i chyba wszystko
    już zostało na ten temat powiedziane...
    Mnie się nie chce po raz n-ty tego powtarzać :-).

    Nie wiem czy mówił to tylko
    > ze względu na koszty czy są jakieś ograniczenia co do wykończenia
    > podłogi z ogrzewaniem podłogowym?

    Po prostu prawdopodobnie facet nie ma praktycznego pojęcia jak działa
    dobrze zrobiona podłogówka.
    Ja mam i jestem zadowolony. Jak masz podłogówkę, to grzejniki już są
    niepotrzebne. :-)

> [...]
    > jest? Wystarczy sama podłogówka? Jak to będzie grzało? Muszę troszkę
    > poczytać i może się zdecyduję na całości. dzięki za info.

    Jak jest dobrze zrobiona to grzeje doskonale, a w parze z kondensatem
    nie ma nic lepszego od podłogówki. Nic niczemu nie zaszkodzi - pamiętaj,
    że na podłogówkę puszczasz wodę o temp ok 30 stC i to wystarcza... na
    grzejniki musisz puścić coś pod 50, żeby dobrze funkcjonowały i wtedy
    idea odzysku ciepła ze skroplin w spalinach pada, bo kondensat najlepiej
    pracuje przy temperaturach poniżej 40 stC.

    pozdrawiam i życzę powodzenia.
    Robert G.

  • 10. Data: 2011-07-10 14:44:51
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    On 10.07.2011 15:27, Bartek wrote:

    > jeśli szambo ściągniesz z Radomia i instalację zrobisz sam, to powinno
    > wystarczyć.

    w projekcie mam 8m3 - 10m3 betonową kupie za 2500-3000 + podłączenie -
    musi wystarczyć

    > Mało. Mój szwagier niedawno robił wodę i gaz. Zapłacił ok. 5000zł.
    > Odległość budynku od mediów: ok. 8m (gaz) i 18m (woda).

    Rożnie już słyszałem. Jeden robił za 12000 drugi zrobił za 3000.
    Dzwoniłem i pytałem o ceny. Wszystkie papiery są, projekt warunki
    itp,itd. Tylko się podpiąć - musi wystarczyć.

    > Nie wiem ile tych okien, ale wygląda na "dużo za mało" lub "za mało" na
    > najtańsze plastiki.

    Byłem w jednej firmie, to jak gościu wyceniał to średnio mu za m2 wyszło
    350 złotych (białe, 150x150 5-cio komorowe). Nie dawałem jeszcze do
    wyceny to dokładnie nie wiem ale zmieścić w tym się zmieszczę - bo muszę.

    > Za mało. Drzwi wejściowe ok. 2000-4000zł, brama pojedyncza ok. 3000zł.
    > Podwójna ok. 6000zł.

    drzwi i brama może troszkę drożej niż napisałem, co nie oznacza że nie
    kupi tego za 3000.

    > elekryka powinna być ok, pozostałe instalacje - dodaj jeszcze z 5-8 tys.

    w złocie nie bede robił.

> [...]
    >
    > Mój sąsiad budował podobny dom, w sumie chyba 230m2. Stan surowy
    > kosztował go ok. 170 tys. Wykończeniówka prawie 1mln zł :)

    i wykańczał w złocie :)

    > Przede wszystkim masz błędne założenie. Rób kosztorys na dom w wersji
    > full-wypas, ale żeby nie przekroczyć zdolności kredytowej. Na budowie
    > pieniędzy zawsze brakuje.

    Reasumując można za bańke dom wykończyć ale da się za 150-200 tyś. Szału
    nie będzie ale się da. Nie wszystkich stać na full wypas a własny kąt
    chcą mieć.

> [...]
    > stosunku do założeń (szukaj tańszych materiałów, targuj się, zrób coś
    > sam). Na całej budowie zaoszczędzisz jakieś 30-40 tys. Wystarczy na

    I tu dobrze prawisz. Warte zapamiętania.Dzięki.