  • 11. Data: 2009-10-19 09:42:27
    Temat: Re: maksymalny opad na dobę
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    > A co to za jednostka??? Co ona pokazuje? Może pomyliłeś z gramami? Ale wtedy
    > 0,5 kg wody na m.kw. to jest 0,5 mm a to jest odpowiednik krótkotrwałej mżawki.
    > pzdr., PB

    Srednia roczna i chodzi tu o powierzchnie.
    Dobowym lub godzinnym jak na razie nie interesowałem sie. Chociaz to
    co piszecie o jednorazowych opadach zaczyna byc ciekawe.

    Pozdrawiam
    Dy

  • 12. Data: 2009-10-19 16:24:05
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...pl>

    Dy <d...@m...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > Dobowym lub godzinnym jak na razie nie interesowa=B3em sie. Chociaz to
    > co piszecie o jednorazowych opadach zaczyna byc ciekawe.

    Średnia roczna dla Polski to powiedzmy 750 mm. Powtórzę: milimetrów. Żadne
    "milimetrów na m.kw."! Na m.kw. to może być np. 750kg/m.kw.
    Wracając do tematu: średnia do niczego się nie nadaje, bo w naszej strefie
    klimatycznej opady są coraz mniej średnie, raz ulewy potem długie susze.
    Jeszcze kilkanaście lat temu opady na poziomie 10-20mm/h wydawały się poważne.
    A teraz, np. w tym roku, nie raz słyszałem że gdzie spadało np. 20mm (czyli 20
    litrów/m.kw.) w kwadrans.
    pzdr., PB

  • 13. Data: 2009-10-19 20:49:47
    Od: mal <m...@g...com>

    On 18 Paź, 16:11, "mirek" <f...@w...pl> wrote:
    > Jaki maksymalnie jest opad wody na metr kwadratowy w naszych warunkach
    > klimatycznych?  Musze sobie zaplanować odprowadzenie deszcówki i stąd to
    > pytanie.

    Jeśli na m2 to trzeba wziąć pod uwagę także topniejący śnieg.
    Jeśli deszcz nawalny - tak jak wspominali Przedmówcy - może przydarzyć
    się nawet 50 mm. Rzadko, ale bywa.

    deszcz nawalny: http://pl.wikipedia.org/wiki/Deszcz_nawalny
    deszczomierz: http://pl.wikipedia.org/wiki/Deszczomierz

    Dokładne dane dotyczące opadów można zakupić (niestety) w IMGW.
    Ale trochę szczegółowych informacji można też zasięgnąć w najbliższym
    regionalnym zarządzie gospodarki wodnej lub inspektoracie gospodarki
    wodnej. Tutaj poinformują nieodpłatnie.

    Pozdrawiam

    mal