  • 1. Data: 2009-11-26 09:47:52
    Temat: nacz.przeponowe
    Od: "rz" <z...@i...pl>

    Witam
    Gdzie powinno być podpiete naczynie przeponowe do zasobnika c.w.u. ?
    Na rurce dopływu zimnej wody cwu czy na wylocie z zasobnika już ogrzanej cwu
    ?

    --
    Rafal

  • 2. Data: 2009-11-26 10:19:16
    Temat: Re: nacz.przeponowe
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "rz" <z...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Gdzie powinno być podpiete naczynie przeponowe do zasobnika c.w.u. ?
    > Na rurce dopływu zimnej wody cwu czy na wylocie z zasobnika już ogrzanej
    > cwu

    Dla samej zasady dzialania to nie ma znaczenia, ale zwykle podlacza sie na
    zasileniu razem z zaworem bezpieczenstwa i zaworem spustowym.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-11-26 10:48:34
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "rz" <z...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Dla samej zasady dzialania to nie ma znaczenia, ale zwykle podlacza sie na
    > zasileniu razem z zaworem bezpieczenstwa i zaworem spustowym.

    Dla samej zasady działania ma ogromne znaczenie ponieważ naczynie przeponowe do
    CWU jest na niskie temperatury i powinno się je montować na zasilaniu czyli tam
    gdzie jest najzimniej inaczej ulegnie uszkodzeniu a wtedy trudno mówić o
    prawidłowym jego działaniu. Jeżeli pomimo tego spodziewamy się wyższych
    temperatur to nalezy poprzedzić je naczyniem schładzającym.
    Zawsze powinno bezwzględnie przestrzegac zasady że wszelki osprzęt
    zabezpieczający a zawłaszcza zawory nadciśnieniowe oraz naczynia montujemy w
    najchłodniejszych miejscach instalacji. To samo dotyczy pomp.

    Marek

  • 4. Data: 2009-11-26 11:33:08
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marko1a" <> najchłodniejszych miejscach instalacji. >To samo
    dotyczy pomp.
    Czyli pompa cyrkulacyjna CO montowana na powrocie być powinna?,

    Są tez takie opinie ale większość montuje na zasilaniu.

    Krzysiek

  • 5. Data: 2009-11-26 12:08:59
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Są tez takie opinie ale większość montuje na zasilaniu.

    To znaczy że większość nie powinna zabierac się za montaż, To jest pooważny błąd
    ponieważ pompa na zasilaniu pracuje w wyższych temperaturach a więc pożyje
    krócej.
    Ja nie wyobrażam sobie pompy na zasilaniu z kolektorów słonecznych gdzie na
    zasilaniu w słoneczny dzień temperatura często dochodzi do nawet 115stC.

    Marek

  • 6. Data: 2009-11-26 14:47:27
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Ja nie wyobrażam sobie pompy na zasilaniu z kolektorów słonecznych gdzie na
    > zasilaniu w słoneczny dzień temperatura często dochodzi do nawet 115stC.

    ale tu jest mowa o CWU i temperaturach rzędu 60-65 stopni, do
    granicznych 110 dla większosci pomp jeszcze daleeeko,

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2009-11-26 14:51:38
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > To znaczy że większość nie powinna zabierac się za montaż, To jest
    > pooważny błąd ponieważ pompa na zasilaniu pracuje w wyższych
    > temperaturach a więc pożyje krócej.

    A zawór róznicowy jak wtedy zamontujesz?

    Krzysiek

  • 8. Data: 2009-11-26 14:54:47
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    .googlegroups.com...
> [...]

    ale tu jest mowa o CWU i temperaturach rzędu 60-65 stopni, do
    granicznych 110 dla większosci pomp jeszcze daleeeko,

    Ależ to ty zacząłeś fluktuowac wokół problemu i napisałeś że często instalatorzy
    olewają temat i montują pompę na zasilaniu.
    Zasilanie wymiennika CWU to przeciętnie 80stC.

    Marek

  • 9. Data: 2009-11-26 16:47:40
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > Dla samej zasady dzialania to nie ma znaczenia, ale zwykle podlacza sie na
    > zasileniu razem z zaworem bezpieczenstwa i zaworem spustowym.

    1) Zawór bezpieczenstwa lepiej pracuje po stronie wylotu zasobnika. Powód - wyplyw
    wody goracej spowoduje naplyw zimnej i chlodzenie zasobnika po uszkodzeniu "na
    zwarcie" termostatu grzalki. Przy zaworze po stronie zimnej dojdzie do wygotowania i
    spalenia grzalki. Poniewaz producenci boilerów elektrycznych czesto daja do nich
    zespolony zawów bezpieczenstwa i zwrotny doprowadzilo do zlej praktyki wsród
    instalatorów. Lepszym rozwiazaniem jest oddzielny zawór zwrotny na zasilaniu i
    oddzielny zawór bezpieczenstwa (koniecznie polaczony wylotem z kanalizacja) na
    wylocie.

    2) Naczynie przeponowe do zasobnika moze byc w tanszej wersji - do wody zimniej,
    zwyczjowo w kolorze niebieskim i wówczas instaluje sie je na zasilaniu (za zaworem
    zwrotnym rzecz jasna). Drozsze naczynie - do wody goracej, jest zwyczajowo kremowe i
    montuje sie je na wyjsciu zasobnika lub / i na zakonczeniach pionów. Im naczynie jest
    blizej przyborów tym skuteczniej tlumi uderzenia hydrauliczne podczas ich otwierania
    i zamykania.

    3) Optymalne umiejscowienie pompy obiegowej c.o. zalezy od jej typu i przebiegu. W
    instalacji cisnieniowej z reguly lepszym miejscem jest powrót do kotla lub
    wymiennika. W Instalacji otwartej, odpowietrzanej przewodami - zazwyczaj równiez. W
    instalacji z odpowietrznikami miejscowymi umiejscowienie pompy na zasilaniu czesto
    jest niezbedne by nie nastepowalo zasysanie przez nie falszywego powietrza.

  • 10. Data: 2009-11-26 18:21:03
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Dla samej zasady działania ma ogromne znaczenie

    Dla samej zasady dzialania nie ma to znaczenia, bo cisnienie na gorze jak i
    na dole jest takie samo i taki byl kontekst.

    >ponieważ naczynie przeponowe do CWU jest na niskie temperatury i powinno
    >się je montować na zasilaniu czyli tam gdzie jest najzimniej inaczej
    >ulegnie uszkodzeniu a wtedy trudno mówić o

    To prawda, dla tego napisalem, ze zwykle montuje sie na dole. Nie mniej
    jednak trudno spodziewac sie takich wahan cisnienia, ktore powodowalo by
    napelnianie naczynia woda bezposrednio z zasobnika tak szybko by temp. wody
    mogla zaszkodzic samej membranie. Nie wiem na ile temp. wody uzytkowej moze
    byc szkodliwa dla samego naczynia wzbiorczego, ale w krancowych sytuacjach
    mozna by zalozyc naczynie solarne. Hipotetycznie rzecz jasna.

> [...]
    > zabezpieczający a zawłaszcza zawory nadciśnieniowe oraz naczynia montujemy
    > w najchłodniejszych miejscach instalacji. To samo dotyczy pomp.

    To prawda, nie obniza to zywotnosci, jednak dla lespszego zabezpieczenia
    przed przegrzaniem najlepszym miejscem dla zaworow bezpieczenstwa bylo by
    montowanie ich na wyjsciu cieplej wody. Otwarcie zaworu powodowalo by nie
    tylko spadek cisnienia, ale takze naplyw wody zimnej.

    Pozdro.. TK