  • 11. Data: 2009-11-26 18:27:42
    Temat: Re: nacz.przeponowe
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci
    news:hembff$16aj$1@news2.ipartners.pl...

    > 1) Zawór bezpieczenstwa lepiej pracuje po stronie wylotu zasobnika.
    > Powód - wyplyw wody goracej spowoduje naplyw zimnej i chlodzenie zasobnika
    > po uszkodzeniu "na zwarcie" termostatu grzalki. Przy zaworze po stronie
    > zimnej dojdzie do wygotowania i spalenia grzalki. Poniewaz producenci
    > boilerów elektrycznych czesto daja do nich zespolony zawów bezpieczenstwa
    > i zwrotny doprowadzilo do zlej praktyki wsród instalatorów. Lepszym
    > rozwiazaniem jest oddzielny zawór zwrotny na zasilaniu i oddzielny zawór
    > bezpieczenstwa (koniecznie polaczony wylotem z kanalizacja) na wylocie.

    To co piszesz to prawda, tylko pokaz mi tylko zawor pracujacy bezawaryjnie
    przez lata przy temp. 80C.

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2009-11-26 20:26:04
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Dla samej zasady dzialania nie ma to znaczenia, bo cisnienie na gorze jak
    > i na dole jest takie samo i taki byl kontekst.

    Ale na górze będziesz je przegrzewać notorycznie więc ciśnienie poduszki
    powietrznej wzrośnie i to sporo.
    I co? Nic się nie zmieni ?

    > To prawda, dla tego napisalem, ze zwykle montuje sie na dole. Nie mniej
    > jednak trudno spodziewac sie takich wahan cisnienia, ktore powodowalo by
    > napelnianie naczynia woda bezposrednio z zasobnika tak szybko by temp.
    > wody mogla zaszkodzic samej membranie. Nie wiem na ile temp. wody
    > uzytkowej moze byc szkodliwa dla samego naczynia wzbiorczego, ale w
    > krancowych sytuacjach mozna by zalozyc naczynie solarne. Hipotetycznie
    > rzecz jasna.

    Samo wahanie ciśnienia to jeszcze nie wszystrko. Woda jest dość dobrym
    przewodnikiem ciepła i ciepło może dojść do naczynia i bez tego.
    Nie bez powodów rozróżnia się i produkuje osobno naczynia do zimnej wody
    ciepłej wody, CO i solarów z osobna.

    > To prawda, nie obniza to zywotnosci, jednak dla lespszego zabezpieczenia
    > przed przegrzaniem najlepszym miejscem dla zaworow bezpieczenstwa bylo by
    > montowanie ich na wyjsciu cieplej wody. Otwarcie zaworu powodowalo by nie
    > tylko spadek cisnienia, ale takze naplyw wody zimnej.

    To jest twoja teoria ale nie potwierdzi jej żaden trzeźwo myślący
    hydraulik.
    Zawór nie słuzy do zabezpieczenia przed przegrzaniem. To jego należy chronić
    przed przegrzaniem aby wtedy gdy trzeba był gotów zadziałać. On zabezpiecza
    układ np. w sytuacji gdy w naczyniu ulegnie uszkodzeniu wentyl co spowoduje
    że naczynie traci poduszkę i przestaje działać. Wtedy zaczyna działac zawór
    niedopuszczając do eksplozji zbiornika. To samo może się zdażyć gdy nawali
    reduktor. U mie w sieci jest stale 6-7bar a za reduktorem jest 4. Poduszka
    ustawiona na 3,8. Gdyby walnął reduktor to powstanie takie cisnienie że
    naczynie nie wystarczy i do akcji wejdzie zawór bezpieczeństwa 6bar
    niedopuszczając do uszkodzenia naczynia. Gdyby dodatkowo nagrzany został
    wtedy cały zbiornik to też nie wiadomo co by się stało. Znam przypadek
    kiedy co prawda nie rozerwało nagrzanego zbiornika ale uległ uszkodzeniu
    zawór zwrotny i wrzątek poszedł rurami zimnej wody do spłuczek. Rozerwało
    plastikowe wężyki zalało cały dom.
    Ale znam też przypadek gdy zbiornik 120l z wodą 80stC eksplodował i
    zmasakrował całą łazienkę i cześć mieszkania. Na szczęście nie było wtedy
    nikogo w łazience.

    Marek

  • 13. Data: 2009-11-26 21:10:52
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisal w wiadomosci

    > Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

    > To co piszesz to prawda, tylko pokaz mi tylko zawor pracujacy bezawaryjnie
    > przez lata przy temp. 80C.

    § 120.2. Instalacja wodociagowa cieplej wody powinna umozliwiac uzyskanie w punktach
    czerpalnych wody o temperaturze nie nizszej niz 55 °C i nie wyzszej niz 60 °C.

    A zawór sprawdza sie co pól roku.

  • 14. Data: 2009-11-26 21:23:37
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ale na górze będziesz je przegrzewać notorycznie więc ciśnienie poduszki
    > powietrznej wzrośnie i to sporo.
    > I co? Nic się nie zmieni ?

    Masz solara a w nim naczynie przeponowe. Sprawdzales jak bardzo nagrzewa sie
    rurka miedzy zestawem pompowym a naczyniem? U mnie nawet nie jest w
    otulinie.

> [...]
    > przewodnikiem ciepła i ciepło może dojść do naczynia i bez tego.
    > Nie bez powodów rozróżnia się i produkuje osobno naczynia do zimnej wody

    To jest dzielenie wlosa na czworo. Probujesz przekonac niewlasciwa osobe.
    Nie jestem jakims promotorem takiego rozwiazania. Napisalem przciez, ze
    montuje sie na zasileniu. Nikomu nie proponowalem montowania na wyjsciu, a
    stwierdzilem jedynie, ze chodzi o cisnienie. Piszesz dla mnie rzeczy
    oczywiste, moze poza idealna przewodnoscia i/lub szybkim napelnianiem i
    oproznianiem naczynia.

    > To jest twoja teoria ale nie potwierdzi jej żaden trzeźwo myślący
    > hydraulik.

    To nie jest moja opinia, nie ja jeden podnioslem to w tym watku, co do
    reszty zgoda. O zagrozeniach tez pisalem.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2009-11-26 21:56:23
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > § 120.2. Instalacja wodociagowa cieplej wody powinna umozliwiac uzyskanie
    > w punktach czerpalnych wody o temperaturze nie nizszej niz 55 °C i nie
    > wyzszej niz 60 °C.

    W punktach czerpalnych nie znaczy w zasobniku. Ja na te okolicznosc mam
    zainstalowany mieszacz termostatyczny, bo zakladam wyzsza temp. w zasobniku.

    > A zawór sprawdza sie co pól roku.

    W tym wypadku moze to byc rownoznaczne z jego wymiana.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2009-11-27 09:49:06
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > A zawór róznicowy jak wtedy zamontujesz?

    Większość nie znaczy wszystko.
    Takie trudne w zrozumieniu ?
    Co się da to się instaluje na chłodniejszym.

    Marek

  • 17. Data: 2009-11-27 10:08:45
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Masz solara a w nim naczynie przeponowe. Sprawdzales jak bardzo nagrzewa sie
    > rurka miedzy zestawem pompowym a naczyniem? U mnie nawet nie jest w otulinie.

    Odpisałeś nie na temat. W układach grzewczych i solarnych ciśnienie poduszki
    ustala się wyższe niż statyczne a w CWU niższe.
    Nagrzanie naczynia CWU to wzrost cisnienia poduszki a więc zmiana warunków jej
    pracy.

> [...]
    > stwierdzilem jedynie, ze chodzi o cisnienie. Piszesz dla mnie rzeczy
    > oczywiste, moze poza idealna przewodnoscia i/lub szybkim napelnianiem i

    W pewnym sensie jednak stałes się niechcący promotorem takiego rozwiązania.
    Przypomnę co napisałeś. " Dla samej zasady dzialania nie ma to znaczenia, bo
    cisnienie na gorze jak i na dole jest takie samo i taki byl kontekst" Po tej
    wypowiedzi wywnioskowałem że dla ciebie jest to wsio rybka gdzie sobie
    zamontujemy naczynie.

    Marek

  • 18. Data: 2009-11-27 10:14:23
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Takie trudne w zrozumieniu ?
    > Co się da to się instaluje na chłodniejszym.

    Ok tylko ze zawór róznicowy z reguły jest montowany równolegle z pompą. Przy
    pompie na powrocie zamontować się go nie da chyba.
    Ale pewny nie jestem. Po prostu wszystkieinstalacji które widziałem miały
    pompe na zasilaniu zaraz za kotłem

    Krzysiek

  • 19. Data: 2009-11-27 11:33:47
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > pompie na powrocie zamontować się go nie da chyba.
    > Ale pewny nie jestem. Po prostu wszystkieinstalacji które widziałem miały

    Jak tylko się da na powrocie to lepiej tam nie obciążać termicznie.

    http://janbofan.republika.pl/instalacja.png
    http://img8.imageshack.us/i/nowy22.png/
    http://www.ecopower.com.pl/pc90_sch.jpg
    http://www.allegro.pl/item799328841_zawor_roznicowy_
    1_do_pompy_c_o.html

    Marek

  • 20. Data: 2009-11-27 18:56:19
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > poduszki ustala się wyższe niż statyczne a w CWU niższe.
    > Nagrzanie naczynia CWU to wzrost cisnienia poduszki a więc zmiana warunków

    To byl przyklad instalacji pracujacej na znacznie wyzszych temp. i naczynie
    nie jest cieple.

> [...]
    > byl kontekst" Po tej wypowiedzi wywnioskowałem że dla ciebie jest to wsio

    W sensie funkcji jakie pelni to naczynie nie ma przeciez znaczenia. W
    pierwszym poscie napisalem, ze zwykle montuje sie na zasilaniu razem z
    zaworem bezpieczenstwa. Pierwsze stwierdzenia niejako wyjasnia przeznaczenie
    naczyna, drugie wskazuje zwyczajowy sposob montazu. :-)

    Pozdro.. TK