  • 1. Data: 2009-06-20 18:57:11
    Temat: normy na kąty ścian i odchyłki
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    Dowiedziałem się że normy budowlane polskie sa beznadziejne i przez to
    wykonawcy są jacy są.
    Na pionie może być odchyłka ściany do 2,5cm.
    A jak normy przewiduja odchyłki od kata prostego - tzn mam np ściane 7m i od
    początku do końca ucieka od przeciwległej ściany nosnej o 9cm - czy to wg
    normy?

  • 2. Data: 2009-06-20 20:39:59
    Temat: Re: normy na kąty ścian i odchyłki
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > od początku do końca ucieka od przeciwległej ściany nosnej o 9cm - czy to
    A po co ty normy do domu jednorodzinnego mieszasz.
    Normy normami ale do swojego domu ustalasz sam z wykonawcąjaką chcesz
    dokładność i tyle.
    Wkonawca albo to akceptuje i robi albo nie- sprawa prosta.
    A gadanie że wykonawcy żle robia bo normy złe to bez sensu jest.
    tu normy dają duże odchyłki ściany a gdzie indziej każą do parapetu
    połaczenie wyrównawcze doprowadzić.
    Sam przed robota z wykonwcami ustal jak ma byc zrobione i tego sie
    trzymajcie.

    Kris

  • 3. Data: 2009-06-20 20:43:16
    Od: Ulf <d...@w...pl>

    Rafał pisze:
> [...]
    > początku do końca ucieka od przeciwległej ściany nosnej o 9cm - czy to wg

    Z normy murowej:
    (...)
    6.6 Dopuszczalne odchyłki wykonania konstrukcji murowych
    Jeżeli w projekcie nie podano inaczej maksymalne odchyłki wykonania muru
    nie powinny przekraczać (rysunek 14):
    - w pionie 20 mm na wysokości kondygnacji lub 50 mm na wysokości
    budynku, miarodajna jest wartość mniejsza,
    - poziome przesunięcie 20 mm w osiach ścian nad i pod stropem,
    - odchylenie od linii prostej (wybrzuszenie) 5 mm i nie więcej niż 20 mm
    na 10 m.
    (...)

    Czyli te 9 cm to troche duzo - powinni poprawic :) 2 cm w pionie i tak
    ciezko jest zauwazyc, najwiecej bledow jest przy wybrzuszeniach, jednak
    te 5 mm spokojnie mozna wyrownac podczas wykonywania tynkow. Jak chcesz
    wiecej informacji to mozesz pokusic sie o cos takiego:

    http://www.gepro.lublin.pl/wydbud/Opisy/ig.html

  • 4. Data: 2009-06-20 20:47:09
    Od: Ulf <d...@w...pl>

    Ulf pisze:

> [...]
    > te 5 mm spokojnie mozna wyrownac podczas wykonywania tynkow. Jak chcesz
    > wiecej informacji to mozesz pokusic sie o cos takiego:

    Jeszcze jedno - podalem maksymalne wartosci, dla ktorych zachowana jest
    projektowana nosnosc sciany - wzgledy estetyczne trzeba uzgodnic
    indywidualnie.

  • 5. Data: 2009-06-21 02:05:22
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > początku do końca ucieka od przeciwległej ściany nosnej o 9cm - czy to wg

    Normy pod tym wzgledem sa bardzo tolerancyjne. Moze jeszcze a okresu PRL? Ja
    w swoim domu nie tolerowalbym odchylek wiekszych od milimetrowych.
    W przypadku obrysu prostokatnego coz to za folozofia sprawdzic przekatne?
    Kazdy szescioklasista wie, ze maja byc rowne. Nie widze tez problemu z
    wytyczeniem kata prostego. Przecie tez w szkole podstwawoej ucza prawa
    Pitagorasa. Jest to najdokladniejszza metoda wyznaczenia kata prostego. Trzeba
    tylko znac wymiary bokow zlotego trojkata 3,4,5 m. Na jedenej scianie
    odmierzasz od naroznka 3 m na drugiej 4 m i przekatna tego trojkata winna miec
    dlugosci 5 m. I nie ma dyskusji.
    Teraz piony. Kazda waserwaga, szczegolnie taka, ktora juz przezyla kilka
    upadkow z wysokosci, czy zazywala kapieli slonecznych, ma bledy. Ale wprawny
    murarz umie sie i taka poslugiwac przykladajac ja raz jednym potem drugim
    bokiem i latwo wyposrodkuje pion. Odchylenia kilkucentymetrowe moim skromnym
    zdaniem sa niedopuszczalne: pogonilbym tych fachofcow w cholere gdyz brak
    tych podstawowych umiejetnosci swiadczy, ze to sa murarze typu: Franek trzymaj
    sciane ja lece po pieniadze.
    Pzdr.
    Tornad

  • 6. Data: 2009-06-22 10:34:22
    Od: krzychut <p...@i...pl>

    >  Normy pod tym wzgledem sa bardzo tolerancyjne. Moze jeszcze a okresu PRL? Ja
    > w swoim domu nie tolerowalbym odchylek wiekszych od milimetrowych.

    milimetrowe odchylki? przy przekatnej np duzego salonu siegajacej
    dobrych kilku metrow ? Ciekawe.

    pzdr
    krzychut
    www.czernihowka.com.pl

  • 7. Data: 2009-06-22 12:18:28
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    Ja

    > milimetrowe odchylki? przy przekatnej np duzego salonu siegajacej
> [...]

    Ta pewnie, ze nikt tego mierzyl nie bedzie. "Milimetrowe odchylki" w
    znaczeniu nie przekraczajacym 10 mm bo z tego robi sie juz centymetr. Chodzi o
    to, ze tyle samo roboty kosztuje wytyczenie kata prostego z dokladnoscia
    milimetrowa, metrem, bo kazdy przymiar te milimetry na skali ma, co
    wyznaczanie go np. krotkim "winklem" przykladanym do sciany. Znalem nawet
    jednego, ktory stawal przy scianie, rozkladal rece na boki po czym je skladal
    jak do pacierza i tak wytyczal kat prosty...
    Sprawa drugorzedna ale moja zone na przyklad, trach szlafia, gdy kupiony blat
    kuchenny odstaje od sciany naroznej na szerokosci tego blatu okolo 60 cm, o
    dwa milimetry; to widac i kazdy mysli, ze ten blat nie ma kata prostego gdy
    tymczasem sciana (KG) jest krzywa.
    Pzdr.

  • 8. Data: 2009-06-22 22:09:07
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    No to wprowadź im przedwojenne normy niemieckie. Jeżeli chodzi o gładkość
    tynku to pod przyłożoną łatę 2,5m nie śmie wejść kartka z gazety na całej
    długości łaty.
    --
    Jackare