  • 1. Data: 2009-06-21 06:03:54
    Temat: Pęknięcie scianki fundamentowej - naprężenia termiczne cz.II
    Od: "KS" <k...@o...pl>

    Witam,

    Pozstanowiłem załozyć nowy watek bo dyskusja troszke odbiegła od tematu.
    Niestety nie mam fotek ale wyjaśniam ze:
    - pęknięta jest wyłacznie ścianka (ława jest mocna i na 100% cała)
    - pekło na spoinach
    - pękło +_ w połowie długosci ścianki
    - pękniecie jak pisałem ma jednakową szerokość około 1 mm na całej wysokości
    i szerokości ścianki (nie jest to zginanie, wyboczanie tylko rozciąganie
    moim zdaniem)

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 2. Data: 2009-06-21 10:59:55
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "KS" <k...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > - pękniecie jak pisałem ma jednakową szerokość około 1 mm na całej
    > wysokości i szerokości ścianki (nie jest to zginanie, wyboczanie tylko

    Może ciężarówki jadące nieopodal domu zawivrowały ci ziemię i od drgań ten
    mur się rozleciał. Co świadczy o wypowiedzi tornada, że powinien byc
    zbrojony w fudze. Jakie masz szerokie fugi? Powinny byc chyba 15mm max , a
    ze zbrojeniem 20mm

  • 3. Data: 2009-06-21 19:12:05
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > - pękniecie jak pisałem ma jednakową szerokość około 1 mm na całej
    > wysokości i szerokości ścianki (nie jest to zginanie, wyboczanie tylko

    Cokolwiek ci tu napisza ze jednak powinno byc dodatkowe zbrojenie (nieglupie
    bo tanie) to zapewne 95% domow jednorodzinnych jest bez zbrojenia poziomego
    w murowanej sciance fundamentowej. I CZASEM COS PEKNIE. I los tak chcial -
    ze pękło i u mnie ! ;) Na 60mb sciany fundamentowej mam takie jedno
    pekniecie dokladnie takie jak opisujesz, tylko sciana (wyzej jest wieniec,
    nizej jest ława - całe), na spoinach, w polowie dlugosci sciany (długiej na
    12 metrow w tym pomieszczeniu - garaz), szerokosc pekniecia minimalna i
    stała.

    Kierownik budowy niezrzeszony z ekipa zaliczyl sprawe do maloznaczych, ja
    dla pewnosci sciagnalem znajomego inspektora nadzoru (bez oplat - po
    kolezensku), a jeszcze dopytalem konstruktora ktory projektuje hale
    przemysłowe (nie byl na miejscu, tylko zdjecia plus projekt budynku). I co ?
    Werdykt byl jednoglosny choc sie nie konsultowali: bardzo malo znaczaca
    wada, nic sie od tego nie zawali, placic i budowac dalej. Na werdykt zapewne
    wplyw mial projekt bo i inspektor i konstruktor chcieli go widziec zanim mi
    cos powiedzieli o peknieciu czy grozne czy nie.

    To tylko opis jak bylo u mnie, nie bede nic wiecej pisal w tej sprawie bo na
    tym konczy sie moja wiedza z tego zakresu ;) Komus na tym swiecie trzeba
    ufac...by nie popasc w paranoje. Wszystkiego wiedziec sie tez nie da.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 4. Data: 2009-06-21 19:42:44
    Od: "KS" <k...@o...pl>

> [...]
    > na tym konczy sie moja wiedza z tego zakresu ;) Komus na tym swiecie
    > trzeba ufac...by nie popasc w paranoje. Wszystkiego wiedziec sie tez nie

    Czy na ściance fundamentowej masz wieniec?
    I czy to pękniecie skutkuje pekaniem ściany postawionej na tej ściance
    fundamentowej?

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 5. Data: 2009-06-21 21:01:20
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Kane" <s...@s...pl> wrote in message

> [...]
    > zbrojenia poziomego w murowanej sciance fundamentowej. I CZASEM COS
    > PEKNIE. I los tak chcial - ze pękło i u mnie ! ;)

    No właśnie, no właśnie :-)
    "Panie, nigdzie tak nie robimy", "Panie nikt tak nie chce tylko inwestor",
    "A po co to i tak nie pomoże" hehe
    Takie jest to budowanie u nas :-) Nawet jak zlecisz i pojedziesz to nie masz
    gwarancji, że te pręty tam wsadzą :-)
    Stąd idea zrobienia rozdziału w wiki na temat pilnowania i demaskowania
    fuszerek, na co zwracać uwagę, z punktu widzenia klienta, a nie inżyniera
    budownictwa :-)

  • 6. Data: 2009-06-22 11:41:38
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Czy na ściance fundamentowej masz wieniec?
    > I czy to pękniecie skutkuje pekaniem ściany postawionej na tej ściance
    > fundamentowej?

    Tak, na sciance mam wieniec wylewany razem ze stropem.

    Na scianie parteru w tym miejscu pekniecia brak, 2 lata.

    Kane

  • 7. Data: 2009-06-22 11:58:37
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Takie jest to budowanie u nas :-) Nawet jak zlecisz i pojedziesz to nie
    > masz gwarancji, że te pręty tam wsadzą :-)

    Niestety to jest ból i tu musze sie z toba zgodzic bo akurat to dobrze
    prawisz: brak odpowiedniej kultury technicznej ekip.

    > Stąd idea zrobienia rozdziału w wiki na temat pilnowania i demaskowania
    > fuszerek, na co zwracać uwagę, z punktu widzenia klienta, a nie inżyniera
    > budownictwa :-)

    Idea (ogolnie, z tym calym poradnikiem) dobra, nad wykonaniem nalezaloby sie
    porzadnie zastanowic.

    Robilem tego typu projekt z innej zupelnie branzy i tam wygladalo to tak ze
    owszem byl opis "usterki", potem jedna osoba opisywala pokrotce
    konsekwencje, inna jak to powinno byc wlasciwie zrobione, ta pierwsza znow
    wyrazala zdanie o nowym rozwiazaniu i dopiero z calosci edytowano jeden
    tekst o danym problemie. Ale ;)...ale wszyscy byli podpisani z imienia i
    nazwiska wyszczegolniono pod nazwiskami takze ew stanowisko oraz
    wyksztalcenie kierunkowe. Najchetniej bym pokazal ale projekt byl dla sporej
    firmy na jej wewnetrzny uzytek i tego nie obejde. W kazdym razie taki byl
    rys. Jak widac w taki sposob ilosc pracy rosnie (zarowno tekstowej jak i
    koordynatorskiej) znaczaco i prosty poradnik robi sie ... trudny.
    Szczegolnei ze trzeba pozyskac specjalistow do opiniowania, moja branza byla
    tu prostsza, jeden specjalista mial wiedze o roznyc aspektach poradnika,
    wiedze zawodowo-praktyczną. Tu - czesto jeden specjalista ma wiedze o swoim
    kawałku budowlanego chleba i...koniec. No, Tornady roznego typu tez sie
    przewijają ;)

    Reasumujac: poradnik by kiki&co w wersji anonimowej stanowic bedzie dla
    pewnej czesci inwestorow i zdecydowanej czesci wykonawcow rownie "powazna
    lekture" jak Murator. Juz widze te sceny jak wkurzony inwestor sciaga
    kierownika budowy na plac, pokazuje co zrobila ekipa, kierownik ze "to je
    dobre", inwestor wyciaga poradnik a kierownik dostaje ataku smiechu ;) (bo
    to ktoras budowa z kolei ;) ).

    Pozdrawiam

    Kane

  • 8. Data: 2009-06-22 12:21:08
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Kane" <s...@s...pl> wrote in message

    > Tak, na sciance mam wieniec wylewany razem ze stropem.
    >
    > Na scianie parteru w tym miejscu pekniecia brak, 2 lata.

    No więc wszystko zgodnie ze sztuką. Ława nie wyszła zbyt tęgo, mur z
    bloczków pomurowany tak sobie ale wieniec powstrzymał pękanie. Pytanie na
    jak długo :-)
    Dla mnie wszystko gra w takim razie, przynajmniej na jakiś czas. Nie wiadomo
    jak zrobiony jest ten wieniec, jego zbrojenie, beton.

  • 9. Data: 2009-06-22 12:30:47
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Kane" <s...@s...pl> wrote in message

    > Reasumujac: poradnik by kiki&co w wersji anonimowej stanowic bedzie dla
    > pewnej

    Sam możesz zostać tym &co. Tu nawet dobrze żebyś nie był z "branży", bo może
    zachodzic obawa o poplecznictwo :-)