  • 1. Data: 2009-09-28 11:45:20
    Temat: obciążanie piwnicy ?
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    ostatnio spotkałem się z opinią,
    że do piwnicy nie można wrzucić tyle węgla ile się zmieści (znaczy pod sam
    sufit)
    bo masa tego węgla może
    swoim ciężarem uszkodzić fundamenty i ściany nośne...

    na zdrowy rozum nie wydaje się to nielogiczne
    ale spotkałem sie z tym argumentem po raz pierwszy...

    macie jakieś opinie/dane na ten temat?

  • 2. Data: 2009-09-28 18:09:37
    Temat: Re: obciążanie piwnicy ?
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Wrz, 13:45, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:
> [...]
    >
    > na zdrowy rozum nie wydaje się to nielogiczne
    > ale spotkałem sie z tym argumentem po raz pierwszy...

    Jakichs wiejskich rad sluchasz - jak pare ton wegla, ktory naciska
    przede wszystkim na podloge moze spowodowac uszkodzenie scian nosnych,
    na ktore z drugiej strony dziala kilkukrotnie wieksza masa gliny /
    piasku / czegokolwiek ?:) No chyba ze te sciany piwnicy sa z KG jak w
    szkieletorze wykonane ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2009-09-29 09:51:25
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > przede wszystkim na podloge moze spowodowac uszkodzenie scian nosnych,
    > na ktore z drugiej strony dziala kilkukrotnie wieksza masa gliny /

    niby tak...
    pare ton, to sam bez skrupółów wrzucam

    dyskusja była czysto teoretyczna i chodzilo o wrzucenie kilkudziesieciu ton,
    pod sam sufit

    tu mówimy o obciążeniu rzędu 4-5 ton na metr kwadratowy
    co by nie było jest to spora zmiana, przesuniecie środka cieżkosci
    i znaczaco zmieniają sie "punktowo" naprężenia wogół fundamentów i ław

    dyskutowałem nt. sensownosci zakupu calego transportu węgla prosto z kopalni
    i skladowania go w piwnicy (mam sporą piwnicę ;-)
    i wtedy rozmówca (faktycznie człowiek ze wsi;-)
    stwierdził że ma dokładnie w ten sposób zniszczony
    przez porzedniego własciciela jeden z budynków.

    a co do naporu na sciany (co mnie mniej intersuje),
    to z drugiej strony sciany jest inna piwnica, wiec nie ma oporu gruntu,
    na który sie powołujesz, ale to inna bajka ...

  • 4. Data: 2009-09-29 10:45:14
    Od: Kazik <k...@l...localnet>

    qlphon pisze:
> [...]
    > ton,
    > pod sam sufit
    >
    > tu mówimy o obciążeniu rzędu 4-5 ton na metr kwadratowy

    Informacyjnie:

    http://www.khw.pl/197

    Ciężar nasypowy: 0,85 do 0.98 tony / m3

    Czyli po zasypaniu piwnicy na wysokość 2m nie osiągniesz nawet 2 ton na
    metr kwadratowy.

  • 5. Data: 2009-09-29 10:53:05
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > Ciężar nasypowy: 0,85 do 0.98 tony / m3
    > Czyli po zasypaniu piwnicy na wysokość 2m nie osiągniesz nawet 2 ton na

    thx! ale dalej to nie mało, prawda?

    piwnica 4x4x3m = ponad 40 t w "jednym" punkcie
    wszystko teoretycznie oczywiście...

  • 6. Data: 2009-09-29 11:00:57
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 29 Wrz, 12:53, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > piwnica 4x4x3m = ponad 40 t w "jednym" punkcie
    > wszystko teoretycznie oczywiście...

    Pomijajac fakt ze technicznie pod sam sufit tego wegla nie
    naladujesz ;) Wysokie piwnice masz (3m) - szkoda pomieszczen na
    skladowanie wegla :-) Ja mam 2.8 i planuje pomieszczenia
    rekreacyjne ;D

    No wiec.. Moze temu chlopowi ze wsi taka ilosc wegla zniszczyla
    scianke... dzialowa ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2009-09-29 11:03:52
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 29 Wrz, 12:53, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > thx! ale dalej to nie mało, prawda?
    > piwnica 4x4x3m = ponad 40 t w "jednym" punkcie

    Biorac pod uwage, ze np. moja chaupka stoi na lawach o powierzchni ok
    50m2 i wazy poki co jakies 350t to na grunt dziala sila 7 ton / m2 -
    wiec 40t / 16m2 = 2,5t / m2 to nieduzo :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2009-09-30 11:13:31
    Od: "JS" <m...@g...com>

    He he. Co to masz kotłownię osiedlową we własnej piwnicy? Komu potrzeba 40
    ton węgla? Ja jak paliłem węglem to w porywach miałem 8 ton a chałupa
    niemała.
    Inwestycja długoterminowa w węgiel też chyba nie bardzo się opłaci ;-)
    Jacek