    From: "qlphon" <q...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: obciążanie piwnicy ?
    Date: Tue, 29 Sep 2009 11:51:25 +0200

    > Jakichs wiejskich rad sluchasz - jak pare ton wegla, ktory naciska
    > przede wszystkim na podloge moze spowodowac uszkodzenie scian nosnych,
    > na ktore z drugiej strony dziala kilkukrotnie wieksza masa gliny /
    > piasku / czegokolwiek ?:)

    niby tak...
    pare ton, to sam bez skrupółów wrzucam

    dyskusja była czysto teoretyczna i chodzilo o wrzucenie kilkudziesieciu ton,
    pod sam sufit

    tu mówimy o obciążeniu rzędu 4-5 ton na metr kwadratowy
    co by nie było jest to spora zmiana, przesuniecie środka cieżkosci
    i znaczaco zmieniają sie "punktowo" naprężenia wogół fundamentów i ław

    dyskutowałem nt. sensownosci zakupu calego transportu węgla prosto z kopalni
    i skladowania go w piwnicy (mam sporą piwnicę ;-)
    i wtedy rozmówca (faktycznie człowiek ze wsi;-)
    stwierdził że ma dokładnie w ten sposób zniszczony
    przez porzedniego własciciela jeden z budynków.

    a co do naporu na sciany (co mnie mniej intersuje),
    to z drugiej strony sciany jest inna piwnica, wiec nie ma oporu gruntu,
    na który sie powołujesz, ale to inna bajka ...