  • 11. Data: 2023-07-23 15:25:08
    Temat: Re: oczętom nie wierzę
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 01:29 PiteR <e...@f...pl> pisze:

    > chyba spięcie w drukarni nastąpiło. Strzelałbym, że 7tys za m2
    >
    > W czerwcu za metr kwadratowy nowego mieszkania w Olsztynie trzeba
    > bylo zaplacic srednio 11 419 zl.
    >
    > Najdrozsze sa kawalerki. W czerwcu za metr kwadratowy tego typu
    > mieszkania mozna bylo zaplacic srednio 15 264 zlotych.
    >
    > Nie bez znaczenia jest równiez malejaca baza gruntów.
    >
    > Dobrze dobrze oby tak dalej. Stop imigracji do miast.
    > Powstrzymać hołotę z Nidzicy!
    >
    > https://gazetaolsztynska.pl/951908,Ceny-za-mieszkani
    a-w-Olsztynie-ciagle-rosna.html

    I tak mniej drożeją niż się spodziewałem.
    Zastanawiam się tylko, kto bierze te kredyty "2%" - przecież nikt rozsądny
    chyba się nie da na to nabrać? - ten kredyt wydaje się wtopą na maxa.
    Czy w mediach ściemniają, że jest rekordowa liczba wniosków i tak naprawdę
    nikt tego nie bierze?
    Może to się jednak opłaca, ludzie już wiedzą coś, co jest tajemnicą
    poliszynela?

    Rozjaśni ktoś o co tu chodzi?

    TG

  • 12. Data: 2023-07-23 16:18:45
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 23.07.2023 o 15:25, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Zastanawiam się tylko, kto bierze te kredyty "2%" - przecież nikt
    > rozsądny chyba się nie da na to nabrać?

    Wrzuciłem w wyszukiwarkę "kredyt 2 proc" i widzę, że to jakiś rządowy
    program pomocy finansowej do kredytów na pierwszy zakup, mający na celu
    sprowadzenie kosztu kredytu do poziomu 2% rocznie przez pierwsze 10
    lat. Brzmi bardzo fajnie. Gdzie jest haczyk?

    Mateusz

  • 13. Data: 2023-07-23 16:21:49
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:op.18jd76acg01fvf@l-366.harvard.local>
    user Tomasz Gorbaczuk pisze tak:

    > Może to się jednak opłaca, ludzie już wiedzą coś, co jest tajemnicą
    > poliszynela?
    >
    > Rozjaśni ktoś o co tu chodzi?

    Może jak dają to biorą, byleby dali, żeby nie tuczyć pasożyta i nie
    tracić czasu.

    W jednym zachodnim kraju już biorą kredyty na nieruchomość która nie
    będzie nigdy ich ale pomieszkają jak w swoim parenaście lat.

    Taki chyba lizing (przez szybę)

    --
    Piter

    #jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

  • 14. Data: 2023-07-23 16:28:24
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:20230723161845.33dbf395@mateusz.lan>
    user Mateusz Viste pisze tak:

    > 2% rocznie przez pierwsze 10
    > lat. Brzmi bardzo fajnie. Gdzie jest haczyk?

    1. Rząd obiecant nie przetrwa 10 lat.

    2. przyjdzie Władymir Władymirowicz i wyrówna
    wkłady własne przepadną.

    3. wejdzie euro i będzie 1.9% na zawsze,
    do wszystkich ;)

    4. kancelarie pomogą pisać pozwy na kredyt złotowy

  • 15. Data: 2023-07-23 17:58:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 16:18 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

> [...]
    > sprowadzenie kosztu kredytu do poziomu 2% rocznie przez pierwsze 10
    > lat. Brzmi bardzo fajnie. Gdzie jest haczyk?

    Tu masz ofertę PKO BP:
    https://www.pkobp.pl/lp/kh/bezpieczny-kredyt-2-proce
    nt-z/?utm_campaign=2023_q3_bk2_kh&utm_source=google_
    ads&utm_medium=search&utm_content=664439182690&porta
    l=200&wid=20328066204_150499755563&wid2=kwd-21157880
    68223_664439182690&gad=1&gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsA
    G2y6zOPHA87c6rLWPsiH8z9LUym8GM1jatTnrgNyTQ8IdXfBJBJS
    xESM9caAuzhEALw_wcB

    "Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla wypłaconego
    jednorazowo Bezpiecznego kredytu 2% w PKO Banku Polskim zabezpieczonego
    hipoteką wynosi 4,96% przy następujących założeniach: okres obowiązywania
    umowy: 25 lat; całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 290 000
    zł, LTV (kwota kredytu do wartości zabezpieczenia) 96,3%, oprocentowanie
    stałe przez pierwsze 5 lat: 7,14%/rok, na które składa się 5-letnia stała
    stopa bazowa 5,97%/rok, marża 2%, obniżenie oprocentowania o 0,83 p.p.,
    następnie na drugi 5 letni okres oprocentowanie stałe 8,95%, na które
    składa się 5-letnia stała stopa bazowa 6,95%/rok i marża 2%, a następnie
    oprocentowanie zmienne 8,95%/rok (od 11. roku do końca okresu
    oprocentowania), na które składa się wskaźnik referencyjny WIBOR 6M
    6,95%/rok z dnia 30.06.2023 r. i marża 2%; całkowity koszt kredytu 219
    581,56 zł, w tym prowizja za udzielenie kredytu 1,7%, tj. 4930 zł, opłata
    prowizyjna dla BGK za udzielenie gwarancji 490,86 zł; odsetki 207 941,70
    zł, ubezpieczenie nieruchomości 5 800 zł (za cały okres kredytowania, dla
    ubezpieczenia oferowanego za pośrednictwem PKO Banku Polskiego), ocena
    wartości nieruchomości mającej stanowić zabezpieczenie kredytu 400 zł, PCC
    19 zł; całkowita kwota do zapłaty 509 581,56 zł, płatna w 300 ratach:
    malejących w okresie stosowania dopłat oraz ratach annuitetowych (równych)
    miesięcznych po tym okresie, przy czym pierwsza rata malejąca z dopłatą
    wyniesie 1 483,09 zł, od 11. roku raty annuitetowe (równe) wyniosą po 1
    760,66 zł i ostatnia rata wyniesie 1 704,78 zł. Kalkulacja została
    dokonana na dzień 01.07.2023 r. na reprezentatywnym przykładzie."

    Ale to jeszcze jest w miarę Ok.
    Najgorsze jest to co widzą wszyscy na rynku nieruchomości - cytat z forum:
    "Ja odkładałem na mieszkanie chcąc kupić bez kredytu i szło mi bardzo
    dobrze ale teraz muszę wziąć ten kredyt bo zamiast 400tyś za niedługo będę
    musiał odłożyć milion."

    Drożeje wszystko, nawet niesprzedawane rudery. Od wiosny obserwuję
    nieruchomości w okolicy i niektóre podrożały o 30%, właśnie przez ten
    "tani kredyt".
    Jak ktoś teraz ( w tym roku kupi) to załapie się na owczy pęd i związaną z
    tym górkę.

    TG

  • 16. Data: 2023-07-23 21:08:26
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 23.07.2023 o 17:58, Tomasz Gorbaczuk napisał:
> [...]
    > forum: "Ja odkładałem na mieszkanie chcąc kupić bez kredytu i szło mi
    > bardzo dobrze ale teraz muszę wziąć ten kredyt bo zamiast 400tyś za

    No dobra, czyli same 2% są jednak całkiem sensowne. A że rynek jest
    jaki jest, to już inna bajka. Nieruchomości drożeją nie tylko w PL, w
    reszcie EU również i to zdrowa i przewidywalna reakcja na inflację.

    > Drożeje wszystko, nawet niesprzedawane rudery. Od wiosny obserwuję
    > nieruchomości w okolicy i niektóre podrożały o 30%, właśnie przez ten
    > "tani kredyt".

    Mam jedno mieszkanie w północnej Polsce, oraz parę w centralnej
    Francji, wszystko pokupowane w czasach covidowych i pocovidowych, w
    przewidywaniu fali inflacji. Po obu stronach obserwuję podobny skok,
    jakoś w okolicy 20-25% przez ostatni rok. Ten "Tani kredyt" w PL pewnie
    coś tam pomaga, ale chyba nie ma potrzeby go diabolizować.

    > Jak ktoś teraz ( w tym roku kupi) to załapie się na owczy pęd i
    > związaną z tym górkę.

    Z tym, że ta górka nie musi spaść, bo nieruchomości w absolutnej skali
    wcale znacząco nie drożeją. To, że ceny rosną to w dużej mierze
    złudzenie wynikające ze spadającej wartości nabywczej pieniądza. I
    raczej nie zanosi się na ta, żeby trend miał się odwrócić.

    > "Ja odkładałem na mieszkanie chcąc kupić bez kredytu i szło mi bardzo
    > dobrze ale teraz muszę wziąć ten kredyt bo zamiast 400tyś za
    > niedługo będę musiał odłożyć milion."

    J.w. "Odkładanie" w czasach inflacji to czysta strata. A liczby które
    podajesz (400 tys / milion) nie wydają się przesadzone. Odnajdujemy je
    tutaj:

    https://images90.fotosik.pl/675/8739529fc6bb131f.png

    (źródło: kalkulator inflacji na policzmi.pl, indeks big mac)

    Mateusz

  • 17. Data: 2023-07-23 21:39:25
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 21:08 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > No dobra, czyli same 2% są jednak całkiem sensowne. A że rynek jest
    > jaki jest, to już inna bajka. Nieruchomości drożeją nie tylko w PL, w
    > reszcie EU również i to zdrowa i przewidywalna reakcja na inflację.

    Te 2% nie jest sensowne bo to nie jest 2%.
    To jest drogi kredyt, zamrożony na wiele lat.
    Mieszkanie zakupione w tym kredycie przez 10 lat jest niesprzedawalne. Jak
    się komuś noga powinie to ma pętlę na szyi i komornika na koncie.
    Przypominam, że cel inflacyjny NBP na 2023 to coś koło 2.5% :-)
    Co gorsza taka "pomoc" psuje rynek i Ci najbardziej jej potrzebujący są
    teraz w jeszcze większej czarnej dupie.
    Za chwilę w necie zobaczysz raporty, gdzie czarno na białym będzie, że ta
    "pomoc" skokowo podniosła ceny nieruchomości o 20 i więcej %

    TG

  • 18. Data: 2023-07-23 22:14:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 23 lipca 2023 o 16:18:48 UTC+2 Mateusz Viste napisał(a):
> [...]
    > sprowadzenie kosztu kredytu do poziomu 2% rocznie przez pierwsze 10
    > lat. Brzmi bardzo fajnie. Gdzie jest haczyk?

    Haczyk jest w wyborach. Gdyby przed wyborami mieszkania staniały to PiS by je na
    pewno przegrał. Jedyne co można by teoretycznie zarzucić rzadowi to ze nie informował
    na biezaco o faktycznej sytuacji mieszkaniowej i demograficznej. Z drugiej strony nie
    utajnił danych mieszkaniowych i demograficznych, czyli jest w porządku w stosunku do
    ludzi. A nawet jak by od czasu do czasu wspomnieli o tym ze mieszkania beda taniały
    to opozycja by to wysmiała. Rzad zapowiada spadek inflacji w niedalekiej
    przyszłości.tym razem nie stanieja szyny kolejowe a mieszkania. Państwo nie ma
    mieszkań w ilosciach detalicznych. Jakieś dla dyplomatów itp ma. Spadek cen
    nieruchomosci zmniejszy kwoty rozporządzalny gospodarstw domowych i spadek inflacji.
    Mniej pieniędzy u ludzi spowoduje konkurencję i spadki cen podstawowych artykułów.
    Amen

  • 19. Data: 2023-07-23 22:41:46
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 23.07.2023 o 21:39, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Te 2% nie jest sensowne bo to nie jest 2%.
    > To jest drogi kredyt, zamrożony na wiele lat.

    Ale czy gorszy/droższy od zamrożonego kredytu na obecnych warunkach
    rynkowych?

    > Mieszkanie zakupione w tym kredycie przez 10 lat jest
    > niesprzedawalne. Jak się komuś noga powinie to ma pętlę na szyi i
    > komornika na koncie.

    W życiu zawsze i wszędzie istnieje ryzyko. Jak kto strachliwy, to
    zapewne może wykupić stosowne ubezpieczenie. Na zachodzie takie
    ubezpieczenia "od powinięcia nogi w czasie spłacania kredytu" są
    powszechne, zakładam że w PL też występują.

    > Co gorsza taka "pomoc" psuje rynek

    Każde wtrącanie się rządu w wolny rynek jest szkodliwe - czy to
    finansując kredyty, 500+, trzynastkę czy prosumenta. Ale nie o tym
    przecież tu mówimy, tylko o tym czy Kowalski może w tym widzieć interes.

    Mateusz

  • 20. Data: 2023-07-23 22:48:55
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Haczyk jest w wyborach. Gdyby przed wyborami mieszkania staniały to PiS by je na
    pewno przegrał.

    Uff, uspokoiłeś mnie. Skoro masz odwróconą logikę, co udowodniłeś
    miliardy razy, to znaczy że PiS przegra na pewno :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>