  • 1. Data: 2011-08-19 21:53:10
    Temat: pewien pomysł na ciut CWU z dachu
    Od: szary <n...@x...pl>

    Oczywiście mozna np. puszczać wodę po trapozówce, zatopić w wieńcu, balkonie
    (u mnie nie będzie),..itp. pomysły

    Dach dwuspadowy, południowy (idealnie), brak o.dachowych, poddasze.uż. +
    lane stropy poddasza (w zamierzeniu).

    Czy nie mozna by wykorzystać tej przestrzeni do nagrzewania wody latem,
    jakiegos bufora (koncepcja)?
    Pytanie 1. jakie temperatury moga być po blachą (bezposrednio), dajmy
    czerwoną.
    dajmy np. lepszy PEX po 3.65 zł (90*C to standard?) ale to chyba za malo?

    Powiedzmy daję tego PEX fi16 między łatami, poziomo ze spadkiem na
    opróżnienie ukladu na zimę (kształt Z).
    10 poziomów po 10m długie = 100m
    fi16 , V=PIr2H (0.2L na metr) * 100m = 20L pojemności
    pomijam zgrożenie zalania stropu, itp.
    Koszt "rurki" 365zł.

    Pytanie 2. Czy to poroniony pomysł? :)
    ktos robił? jakieś linki?

  • 2. Data: 2011-08-19 22:17:44
    Temat: Re: pewien pomysł na ciut CWU z dachu
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "szary" <n...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Pytanie 2. Czy to poroniony pomysł? :)
    > ktos robił? jakieś linki?

    Kazdy podobny pomysl jest dobry. Ja akurat jestem sceptykiem podobnych
    rozwiazan, ale jak sie nie sprobuje to sie nie wie. :-)
    Moje watpliwosci dotycza uzytkowych temperatur uzyskiwanych w ten sposob.
    Oczywiscie jak zalozy sie upalne dni to pewnie wystarczy, ale takich chocby
    tego lata bylo malo a nawet bardzo malo. Nizej przedstawie jakie uzyski
    miala moja instalacja od poczatku maja do 19 sierpnia. Problemy wykonawcze
    widze takie, ze rura powinna dotykac do blachy by "zebrac" jak najwiecej
    ciepla. Dla tego rura PEX nie wydaje sie byc najlepszym rozwiazaniem. Blacha
    nieoslonieta z gory bedzie poddawana ciaglym stratom wzgledem otoczenia.
    Wiatr jaki kolwiek bedzie mial bardzo duzy wplyw na sprawnosc ukladu,
    podobnie kolor, no i pomijamy kat pochylenia. Nie wiem jak planujesz
    podlaczyc to hydraulicznie, ale najlepszym rozwiazaniem wydaje sie podejscie
    jak do oddzielnej instalacji podgrzewajacej zasobnik biwalentny, czyli
    pompka, przeplywy i zabezpieczenie. Te 20 litrow to za malo na ogrzanie
    wystarczajacej ilosci wody jak zamierzasz puscic tamtedy zasilanie baniaka.
    Z wody korzysta sie wzglednie rzadko, ale w dosc duzych ilosciach. Zatem 20
    litrow niech nawet osiagnie te 70C, ale to tylko 20 litrow. Slowem wieczorem
    praktycznie bedziesz mial bardzo malo albo i wcale ogrzanej wody, bo ta
    ostygnie kiedy slonce juz zajdzie. Generalnie pewnie da sie z tego cos
    wycisnac, ale nie w tak prosty sposob, no chyba ze zakladasz ciagle upaly.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2011-08-20 01:03:31
    Od: szary <n...@x...pl>

    Maniek4 wrote:

> [...]
    > Oczywiscie jak zalozy sie upalne dni to pewnie wystarczy, ale takich
    > chocby tego lata bylo malo a nawet bardzo malo.

    [ciach]
    > Pozdro.. TK

    Tak, to by sie mogło co najwyżej pewnie zrócic po ilus latach.
    Może by się nadało do jakiegoś starego domu na wsi (przy wymianie poszycia).
    Musi byc proste jak budowa cepa.
    np. zasilanie (no albo mieszać pompką) bojlera przez ten układ, ale znowu
    latac i przełączać zawory na tym baypassie (tylko od jednej strony
    oczywiscie),hmm ..
    W sumie spróbował bym z mniejszym odcinkiem, tylko nie mam odpowiedniego
    dachu do testów. Rurka by została ewentulnie na centralne.

    Nie daje mi spokoju wąż ogrodowy leżący wprost na glebie. A taka gorącawa
    woda z niego leci :)

  • 4. Data: 2011-08-20 06:42:41
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > czerwoną.
    > dajmy np. lepszy PEX po 3.65 zł (90*C to standard?) ale to chyba za malo?

    blacha czarna nagrzewa sie do jakis 80 stopni, a osłonięta od wiatru do jakis 120.
    Blacha czerwona nie bedzie wiele gorsza. Tak jak maniek wspomniał jesli rurki nie
    bedą dotykac do blachy to sprawnosc poleci na łeb (powietrze izoluje). Ale ze względu
    na powierzchnię uzyskiwane moce mogą być znaczne.

    b.

  • 5. Data: 2011-08-20 13:17:17
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie daje mi spokoju wąż ogrodowy leżący wprost na glebie. A taka gorącawa
    > woda z niego leci :)

    Leci, ale tyle ile jest w wezu. Pusc wode ciaglym strumieniem a zobaczysz
    jakie uzyskasz wartosci przeplywu podczas ogrzewania wody do tych powiedzmy
    minimum 40C. Poza tym waz bezposrednio nagrzewany jest sloncem. Twoj
    planowany dach bedzie wymiennikiem, a wiec i uzyski beda przewaznie gorsze.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2011-08-23 09:57:43
    Od: szary <n...@x...pl>

    Budyń wrote:

> [...]
    > wspomniał jesli rurki nie bedą dotykac do blachy to sprawnosc poleci na
    > łeb (powietrze izoluje). Ale ze względu na powierzchnię uzyskiwane moce

    hmm, jeżeli nic nie pomyliłem to ~dla fi16 będzie to ok. 5.6m2
    Zamontowania tego do blachy (choćby trapezówki) na lata jakos sobie nie
    wyobrażam.

    Mam za to jeszcze drugi pomysł :), odwrotny, pomyślałem o nim czytając forum
    muratora tzn. o wysokich temperaturach na poddaszu (ja akurat nie mam
    dachowych) ale

    Skoro mam mieć strop na poddaszu lany to czy nie było by dobrym pomysłem
    zatopienie tam rurek (~fi20+)? Puszczał bym przez nie wejście wody ~+10*C i
    uzyskał bym może chłodzenie tego stropu (tylko otynkowanwego) latem, przy
    okazji tez odzyskując ciut mocy słońca (ile dotrze przez ocieplenie).
    Ciekawe tylko czy woda w takiej rurce by nie szumiała (rura ciągła, bez
    mocnych załamań) oraz czy nie będzie się wykraplała woda na ścianie - to
    chyba zbyt posuniety optymizm :D

    Skoro ktoś tam pisał o zyskach z zatopionej rurki w wieńcu, to wydaje mi się
    to realistyczne.

  • 7. Data: 2011-08-23 13:58:02
    Od: szary <n...@x...pl>

    szary wrote:

    Widzę, że takie pomysły ma sporo ludzi:
    http://www.isomax.com.pl/mapastrony.html
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?118381-Kol
    ektor-s%C5%82oneczny-
    economic

    No to nie zawracam więcej gitary ;)

  • 8. Data: 2011-08-23 14:57:59
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Kolega zrobił podobny patent w domku letniskowym.
    Rurki mają w sumie jakieś 30 metrów długości i pozwalają na podgrzanie
    100 litrowego baniaka z wodą do tego stopnia, że można wziąć ciepły
    prysznic. Na oko wzrost temperatury o jakieś 10-12 stopni w upalne dni.
    Woda w rurkach sama krążyć nie chce i trzeba ją poganiać pompką
    odzyskaną ze starego pieca c.o.
    Dla majsterkowicza koszt niewielki a efekt jest widoczny.
    Ryzyka zalania nie ma, bo cały układ jest bez ciśnienia (baniak napełnia
    się pompką ze studni).
    Jacek

  • 9. Data: 2011-08-23 16:29:42
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Widzę, że takie pomysły ma sporo ludzi:
    > http://www.isomax.com.pl/mapastrony.html
    > http://forum.muratordom.pl/showthread.php?118381-Kol
    ektor-s%C5%82oneczny-
    > economic

    pewnie że są różne patenty - problem jest natury ekonomicznej. Należy uzyskać te
    kilowatogodziny w sposób opłacalny. Jesli budując hotel spodziewamy się zwrotu
    kosztów po 3-4latach nie widze zadnego powodu aby inwestując w solary zwrotu się
    spodziewać po 20latach... lub nigdy gdy solary sie rozpadna ze starosci.

    Z powyższych linków -zapewne izomax jest tak drogi ze ekonomicznie bez sensu go
    stosować, a układ z drugiego linka kosztował tak niewiele ze kto wie czy sie nie
    opłaciło go wykonać, mimo oczywistych wad wykonania.

    b.

  • 10. Data: 2011-08-23 17:47:19
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Skoro ktoś tam pisał o zyskach z zatopionej rurki w wieńcu, to wydaje mi
    > się
    > to realistyczne.

    Moim zdaniem to przerost formy nad tresicia. Strop rozgrzeje sie do
    dwudziestu paru stopni. Z wody korzysta sie wzglednie rzadko ale duzo.
    Watpie, zeby uzyskiwane wartosci w ogole byly warte jakich kolwiek
    instalacji.

    Pozdro.. TK